Biltest
FAs bilanmelder om Hyundai Ioniq 9: – Det beste kjøpet nå
Det finnes flere SUV-er med syv seter, men ingen kombinerer det med blant annet rekkevidde og pris slik Hyundai Ioniq 9 gjør.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
En bil, to motorer, tre versjoner, fire drivhjul, fem meter og seks eller syv seter i åtte fargekombinasjoner. Det er noen av de tørre faktaene for Hyundai Ioniq 9. Legg på 610 som er rekkevidden i kilometer og det begynner å bli interessant.
Med en pris på rundt 800.000 kroner avhengig av versjon bør dette være aktuelt for flere enn de 647 som har kjøpt den noe dyrere søstermodellen Kia EV9 de siste snaue to årene. Så har da også Hyundai ambisjoner om å selge 500 biler i år og dobbelt så mange neste år.
God takhøyde
For alle de som er opptatt av virkelig god plass og høy kapasitet har Ioniq 9 nemlig seter som tillater at syv personer på opp mot to meter får hvert sitt sete.
En seksseters versjon med såkalte Relaxation- eller svingbare seter på andre rad kan også tilbys, da med varme, kjøling, massasje, fotskammel og andre fasiliteter, noe de to forsetene også har.
Setene på andre og tredje seterad har også elektrisk justering og sistnevnte kan justeres i lengden for enda mer fleksible løsninger.
Stor og fleksibel
Med alle setene i bruk har du et 308 liters bagasjerom og en frunk på 52 liter til ladekabel og annet. Med de bakerste setene nede har du imponerende 908 liter tilgjengelig og legger du ned alle setene har du hele 2.419 liter til disposisjon.
Da er det samtidig godt å vite at bilen tåler 100 kilos taklast, opptil 650 kilos nyttelast og kan dra 2.500 kilo på hengeren hvis du skal frakte mer gods enn passasjerer.
Les også: Eksperten advarer – Husk dette når du lagrer dekkene dine.
Flere versjoner
Om du skal ha stoffseter, vanlig skinn eller nappaskinn, vanlig stereo med åtte høyttalere eller Bose-anlegg med 14, frontrutevisning, panorama soltak og 19, 20 eller 21 tommers felger avgjøres av om du velger Exclusive eller Calligraphy som koster henholdsvis 50.000 kroner mindre eller mer enn Premium-versjonen til 799.900.
I alle tre har du 313 hestekrefter som tar bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 6,7 sekunder på vei mot toppfarten på 200. Dette føles mer enn raskt nok i en så stor bil.
Rekkevidden synker ubetydelig fra 620 kilometer for den enda billigere og mindre interessante bakhjulsdrevne versjonen til 606 med firehjulsdrift og 600 med de største felgene.
Teori og praksis
Dette er imidlertid WLTP-tall og med kjøring høyt opp i Østerdalen med mye motorvei og kraftig motvind, ville vi fått kun 407 kilometer ut av batteriet om vi hadde kjørt det tomt, ifølge bilen selv.
Trøsten da er at ladeeffekten lå på rundt 240 kW langt opp i ladekurven og falt ikke nevneverdig før etter 70 prosent. Dette bekrefter at lading fra 10 til 80 prosent i det 110 kWh store batteriet går unna på kun 20 minutter.
Flere oppsett
I en bil med totalvekt nær opp mot vektgrensen på 3,5 tonn kunne du kanskje ønsket deg luftfjæring, men bilens frekvensstyrte såkalte HRS-dempere med selvnivellerende bakaksel løser oppgavene på en eksemplarisk måte. Varierende asfalt, grove fjellveier og raske retningsforandringer samt overraskende asfaltkanter, hull og fartsdumper fremstår ikke som noe problem.
Styring og gassrespons kan justeres i bilens Drive-kjøreoppsett, men demperne kan ikke justeres. I Terrain-oppsettet skal fremkommeligheten bedres i henholdsvis Snow, Mud og Sand.
Nedstigningskontroll kan også hjelpe deg i bratte kneiker, slik den adaptive fartsholderen med filassistent gjør på motor- og landeveien. Hendlene på rattet lar deg velge regenerering i fem trinn, noe som gjør det enklere å følge både veibanen og trafikken.
Høy komfort
Isolerglass og ekstra materiale i hjulbuene sørger for en relativt stillegående kjøretur. Den blir også komfortabel i de gode setene med utallige innstillinger, inkludert sidevangene.
Noen knapper og hjul på rattet for betjening av alle de forventende funksjonen samt noen få i midtkonsollen for hovedmenyene i berøringsskjermen føles adekvate.
En fysisk volumbryter og berøringsfelter for klimafunksjonene fungerer utmerket, noe de mange menyene og funksjonene i berøringsskjermen, instrumentpanelet og frontrutevisningen også gjør.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Sprek toppmodell
Bortsett fra den reduserte praktiske rekkevidden og manglende justerbare demperne er det lite å utsette på bilen. Litt plast og enkle materialer vil du finne og noen irriterende viftelyder kan du oppleve, men totalinntrykket er bra.
Foruten sladrespeilet med valgfri digital visning kan digitale sidespeil bestilles. Praktiske dødvinkelkameraer som aktiveres med blinklyshendelen har Hyundai hatt lenge.
Du kan også oppgradere toppmodellen med en Performance-pakke, hvor hestekreftantallet økes til 435 og sprinten kuttes til 5,2 sekunder.
Unikt design
Utseendet vil det alltid være mange meninger om, men Hyundais særegne pikseldesign på lysene kler bilen godt. Hovedlysene er plassert vertikalt og fremhever bredden mens baklysene kan være inspirert av flere Volvo-modeller med utformingen av baklysene ved den karakteristiske skulderlinjen.
Toppmodellen har lakkerte hjulbuer og alle har V2L-teknologi som lar deg koke kaffe, lade elsykkelen eller bistå elbiler med tomt batteri med inntil 3,6 kW.
Det finnes kinesiske elbiler som kan konkurrere på pris og det finnes enkelte andre som kan måle seg i størrelse, men den pakken Hyundai presenterer med sin Ioniq 9 bør friste alt fra storfamilier og basketballtrenere til hytteeiere og hobbysnekkere. Størrelsen teller.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Hyundai Ioniq 9