Motor
Exlantix ET – Du tror det ikke når du ser prisen
Exlantix ET er en gigantisk SUV med mange høydepunkter og noen feil til en drøy halv million kroner.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
Pris er et av fortrinnene til kinesiske elbiler og Exlantix ET er trolig en av de som gir mest for pengene når det kommer til størrelse kombinert med luftfjæring, firehjulsdrift, ytelser og utstyr.
En fem meter lang SUV med 480 hestekrefter, enorm plass og høyt komfortnivå til 557.950 kroner er det kun enkelte andre kinesiske elbiler, som BYD Sealion 7 og Hongqi EHS7 som er i nærheten av å kunne matche.
En versjon uten luftfjæring koster for øvrig 30.000 kroner mindre, så det er mer å spare for dem som vil.
Exlantix ET
Ekstrem lading
For å bli ferdig med det negative om bilen er batteriet på kun 77 kWh brutto, noe som gir en WLTP-rekkevidde på beskjedne 411 kilometer, mot de to overnevntes 502 og 540.
Den faktiske rekkevidden er også kortere enn på papiret. Avviket på en kjøretur med til dels rask, aktiv og uøkonomisk kjøring var på 23 prosent. En langtur til fjells på motorvei med fullastet bil viste et avvik på 18 prosent opp og 13 prosent ned. Dette avviket må sies å være godkjent, men det beste kommer etter kjøreturen.
Les også: Trenger du nye vinterdekk? Disse dekkene er best i test i 2025.
Batteriet i Exlantix ET er nemlig et såkalt LFP-batteri som tillater hurtiglading på opptil 420 kW hvor det skal kunne lades fra 20 til 80 prosent på ti minutter. På en St1-stasjon med en 400 kW lader tok det oss kun ti minutter å lade fra 15 til 75 prosent, med 269 kW på det meste og fortsatt 200 kW ved 80 prosent.
Bilen har i tillegg V2L hvis du får behov for strøm til elektriske apparater eller andre elbilbilister i nød, så batteriet får terningkast seks.
Pling, plong
Mer irriterende er de mange varslingslydene som er pålagt, men også de Exlantix har valgt å legge til. Å skru av fartsvarsling og filskiftassistent krever en del trykk og de mange overvåkningssystemene tar ytterligere tid i en egen meny. I tillegg plinger det støtt og stadig selv om du tilsynelatende har skrudd av det du kan.
Klimaanlegget er typisk kinesisk ved at termostaten krever varierende innstilling fra gang til gang for å gi en behagelig temperatur ombord. Noen duggproblemer i fuktig vær kan du også oppleve, men varmetråder i frontruten avhjelper dette.
Who cares?
Tilbake til det positive gjør størrelsen at fem personer og masse bagasje lett får plass. Nyttelasten på 348 kilo begrenser riktignok størrelsen på passasjerene og innholdet i koffertene, men hvor mange bryr seg egentlig om det når gode venner, nytt sportsutstyr og gammel vin skal til fjells?
Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.
Takket være luftfjæringen som kan justeres både i høyde og stivhet har alle ombord det behagelig underveis, selv om den 2,5 tonn tunge bilen med 21-tommers felger merker ujevnheter i underlaget. Doble vinduer og god isolering bidrar samtidig til et lavt støynivå, både fra hjul og vind.
God å kjøre
Sammen med en styring som føles behagelig og mye bedre enn i sedanen Exlantix ES, er SUV-en ET mye bedre å kjøre. På småveier og i byen er bilen lettkjørt selv om den er stor, og på motorvei oppfører den seg eksemplarisk, selv om den adaptive fartsholderen nykker litt i bilen i forsøket på å holde jevn hastighet.
Når du haster av sted på svingete landeveier merker du også at bilen er stor og tung, men bremsene fungerer utmerket når du må få ned hastigheten fort. Gjennom svingene oppfører bilen seg som ønsket, eventuelt til ESP-systemet må holde deg litt i ørene.
Når du så skal akselerere ut av svingene gjør de mange kreftene og store hjulene sitt til at den biter seg fast i underlaget og formelig skyter ut av dem. Dette er ingen sportsbil selvfølgelig, men er du glad i å kjøre bil bør den ikke diskvalifiseres.
Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.
Rart ratt
Det første du legger merke til når du setter deg inn i bilen er det rare rattet med buet overside, korte sider og flat underkant. Til tross for den smale utformingen sitter det bra i hendene og fungerer godt under kjøring.
De to funksjonshjulene på rattet er kopiert fra Tesla og fungerer like bra. Slik de øvrige funksjonene og brukergrensesnittet i skjermen også gjør. Bortsett fra at du må velge om du vil bruke Bluetooth eller Apple CarPlay.
De fem komfortable og elektrisk justerbare setene har varme, mens forsetene også har kjøling og massasje. Baksetene er delt 60/40 og har en enorm plass til både hode, skulder, kne og tå.
Skinn og plast
Utformingen av interiøret er stram og stilren med mye skinn, noen polstrede materialer og litt plast. Vindusheisen går «feil» vei som hos Nio og trepanelene i dørene er svake plastkopier.
Et greit stereoanlegg med 23 høyttalere, en praktisk parkeringsassistent og to tonn hengervekt er også verdt å ta med seg når du skal vurdere din neste elbil.
Les også: Riktig hvileplass nå gir bedre veigrep senere – slik lagrer du dekkene dine riktig.
Som Cherys premiummerke ønsker Exlantix å etablere seg i Norge med Sandven som importør, en rekke planlagte forhandlere mellom Oslo og Tromsø og foreløpig to modeller. Sedanen ES blir ikke en storselger av flere årsaker, men SUV-en Exlantix ET har mye å spille på hvor prisen er den beste.