Motor

Dyrere enn forventet

Toyota slipper nå prisen på sin helt nye elbil C-HR+, og den er høyere enn mange forventet.

Toyotas nyeste elbil C-HR+ har flere forutsetninger for å bli en suksess, men prisen kan skremme vekk mange.
Toyotas nyeste elbil C-HR+ har flere forutsetninger for å bli en suksess, men prisen kan skremme vekk mange.
Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Fra i dag klokken 08.00 kan du bestille den helt nye elbilen Toyota C-HR+ for levering neste år, forutsatt at du aksepterer prisen.

Det er ikke mange ukene siden Finansavisen testet den helt nye elbilen Toyota C-HR+ og ga den relativt gode skussmål. Bilen fremstår vellykket på de fleste måter når det gjelder rekkevidde, plass, ytelser og design.

Da var ikke prisen klar. Vi antydet en pris på rundt 370.000 kroner for bilen med forhjulsdrift, og 30.000 kroner mer med drift på alle fire – som langt de fleste vil ha.

Toyota C-HR+ har en rekke tøffe designdetaljer.
Toyota C-HR+ har en rekke tøffe designdetaljer.

Dyrere og dyrere

Prislisten blir derfor ingen lystig lesning når bilen med firehjulsdrift begynner på 439.900 kroner i Active-versjon. Dette er en bil med 18 tommers hjul og sparsomt med utstyr, så mange pleier å oppgradere til Executive eller Executive Panorama.

Da øker prisen til 474.900 kroner og 490.900 kroner respektive, med blant annet 20 tommers felger, kunstskinn, elektrisk justerbart førersete, 360 graders monitor og parkeringsassistent.

Sistnevnte har i tillegg panorama glasstak og JBL-stereo.

Med tanke på de andre alternativene på markedet, ikke minst de mange og stadig flere rimelige kinesiske elbilene, fremstår prisen på C-HR+ som høy.

Les også: Hadde vi visst dette hadde vi ikke kjøpt elbilen.

Førermiljøet preges av et ratt med et stort og klumpete nav og et praktisk instrumentpanel plassert over rattet.
Førermiljøet preges av et ratt med et stort og klumpete nav og et praktisk instrumentpanel plassert over rattet.

Bilen har en oppgitt rekkevidde på 546 kilometer, 343 hestekrefter og en akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen på 5,2 sekunder. Ladeeffekten er på beskjedne 150 kW og bagasjerommet på 419 liter.

Nye momsregler

Enda et lite skår i gleden er regjeringens forslag til statsbudsjett, hvor momsgrensen flyttes til 300.000 kroner. Toppmodellen blir dermed ytterligere 47.725 kroner dyrere, med mindre Toyota gjør som VW, Audi, Skoda og Cupra-importør Harald A. Møller samt Xpeng, som lover 2025-priser for kunder som bestiller bil i år.

Toyota C-HR+ er ikke veldig stor, men du får plass til noen voksne i baksetet.
Toyota C-HR+ er ikke veldig stor, men du får plass til noen voksne i baksetet.

Toyota har for øvrig iverksatt tiltak for å fremskynde leveranser av den populære bZ4x og gjøre flere biler tilgjengelig før eventuelle momsendringer fra nyttår.

Bilen med forhjulsdrift kommer kun i Active-versjon og begynner på 406.900 kroner. Det er kun 19.900 kroner mindre enn bZ4x med forhjulsdrift, som er en større bil, selv om C-HR+ har opptil 609 kilometers rekkevidde mot bZ4xs beskjedne 444 kilometer.

Les også: Når bør man egentlig bytte til vinterdekk? Følg denne enkle trepunkts-testen.

Også bakfra ser Toyota C-HR+ elegant ut.
Også bakfra ser Toyota C-HR+ elegant ut.

C-HR+ med firehjulsdrift har mellom 500 og 546 kilometers rekkevidde avhengig av utstyrsnivå. Klarer du deg med 395 kilometers rekkevidde og mindre plass, kan Toyotas nye, lille Urban Cruiser med firehjulsdrift til 347.900 kroner være et alternativ.