Motor
Bugatti-gale Øivind (87): – Den var mye verre enn jeg trodde
Bugatti-bestanden i Norge har aldri vært over et dusin biler. Nylig var 11 eksemplarer samlet til nordisk Bugatti Rally.
Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.
– Jeg har bare vært uten Bugatti noen måneder siden jeg kjøpte min første Bugatti på slutten av 1960-tallet, smiler Øivind Selvig (87) mens han klargjør sin Type 40 for en helg på hyggelige Østfoldveier sammen med nordiske Bugatti-venner med en hel rekke ulike modeller fra 1920- og 1930-tallet.
Livslang Bugatti-entusiast
– Den første jeg kjøpte var (restene av) en 1927 Type 40 som var til salgs i Argentina. Den var i mye verre enn jeg trodde, med et helt forferdelig karosseri som bare måtte kastes.
Sammen med gode venner greide han å få den tilbake til livet etter utallige timers innsats i over ti år. Men det ga mersmak og lysten på en mer racepreget utgave førte til at neste prosjekt ble en Type 37A. Så en langt mer komfortabel Type 57, før gikk løs på et svensk Type 44-prosjekt som ble bygd opp en med nybygd karosseri.
De to sistnevnte ble også solgt for noen få år siden, uten planer om å erstatte dem, men slik skulle det ikke bli.
– Da jeg hadde solgt begge Bugattiene var det veldig rart å gå ned i garasjen. Så da det var en auksjon i Belgia for snart to år siden, kunne jeg ikke dy meg, og jeg hadde det høyeste budet på denne Type 40.
Snart kommer det nye krav til bildek – Dette må du vite.
Storsamling
Ikke en gang i John Erik Isberg og Eugen Bjørnstads glansdager bak rattet i sine Bugatti-racere på 1930-tallet var det samlet så mange eksemplarer av merket i Norge.
Korketrekkeren, Gjersøen og Bogstadvannet var åsteder for møter mellom de to norske Bugatti-essene i sine Type 35-racere. Av og til kom også et par svenske konkurrenter over med tilsvarende materiell. Men aldri mer enn en håndfull.
De nordiske treffene, som har vært i Norge et par ganger tidligere, blir derfor de største samlingene av merket gjennom alle tider her til lands. I år med 11 mer eller mindre velvillige fullblodshester fra Molsheim.
Rik historie
Bugatti-historien strekker seg 116 år tilbake i tid. I 1909 stiftet Ettore Bugatti selskapet som bar hans navn i Molsheim. Etter noen modeller som fikk nummer etter hvert, ble den første «storselgeren» Type 13 som kom på markedet i 1910. Frem til 1920 (avbrutt av 1. verdenskrig) ble modellen sammen med varianten Type 23 produsert i totalt 435 eksemplarer.
Utover 1920-tallet fortsatte suksessen med små firesylindrede motorer på rundt 1,5 liter i Type 13, 22 og 23, før den revolusjonerende Type 35 kom i 1924. Og så fortsatte det med et utall varianter, med små og store forskjeller, for racing og bruk på landevei helt frem til 2. verdenskrig.
Disse piggfrie vinterdekkene er best i test.
Liten bestand
Det kom kun et titalls Bugatti til Norge før 2. verdenskrig, etter at Leif Mathiesen startet med den første Type 30 i Korketrekkerløpet i 1926 – og vant.
En av de som ble imponert var John Erik Isberg. Det gikk ikke lenge før han anskaffet en lignende vogn, med et lett racerbilkarosseri. Trolig kom det to Type 13, tre Type 30, en av hver av Type 38 og Type 40, samt tre eksemplarer av den klassiske Type 35 racerbilen til Norge.
Bugatti var nærmest ensbetydende med racing, mens mer touringpregede gatemodeller ble bygd for å finansiere den satsingen. Totalt ble det bygd vel 8.000 Bugattier fra 1909 til Ettore Bugatti døde i 1947. Da var det egentlig allerede slutt, men enkelte modeller kom fortsatt før det var endelig kroken på døra for bilproduksjonen.
I 1947 importerte Edward Sejersted Bødtker en 1937 Type 57 Ventoux som siden har hatt en kontinuerlig historie med mange eiere i Norge frem til i dag. Den er fortsatt her til lands, men under rehabilitering, så den kunne ikke stille på denne samlingen.
Nordisk forbrødring
Restaurering og vedlikehold av en Bugatti er ikke noe enmannsprosjekt. Det gjelder å søke kunnskap, erfaringer, deler og teknisk bistand fra de som kjenner de ulike modellenes spesielle særtrekk, problemer og tekniske løsninger.
Les også: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk? Dette anbefaler Trygg Trafikk
Så Bugatti-eiere blir en sammensveiset gruppe, i hvert fall de som bruker bilene sine. Og det gjør heldigvis en liten gjeng nordmenn med lang fartstid som Bugatti-entusiaster.
De norske Bugatti-eierne hadde invitert sine nordiske kolleger til «Bugatti Rally Norway 2025» med base på Støtvik Hotel på Larkollen nå i august.
Selvsagt handler Bugatti om kjøring, så det var lagt opp til turer på hyggelige veier til Sarpsborg, Fredrikstad og Halden for bilene som alle var eldre enn 85 år.
Danskene og svenskene stilte med fire biler hver, av ulike typer med hesteskoformet radiator og mange åpne sportsbilkarosserier lakkert i flere varianter av «French Racing Blue».
Det er lenge til neste Bugatti-samling i Norge, men neste sommer skal det være internasjonalt Bugatti-treff i Kolding 21. - 28. juni med rundt 100 deltagende biler.