Motor

Bugatti-gale Øivind (87): – Den var mye verre enn jeg trodde

Bugatti-bestanden i Norge har aldri vært over et dusin biler. Nylig var 11 eksemplarer samlet til nordisk Bugatti Rally.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

– Jeg har bare vært uten Bugatti noen måneder siden jeg kjøpte min første Bugatti på slutten av 1960-tallet, smiler Øivind Selvig (87) mens han klargjør sin Type 40 for en helg på hyggelige Østfoldveier sammen med nordiske Bugatti-venner med en hel rekke ulike modeller fra 1920- og 1930-tallet.

Øivind Selvig har til sammen eid og restaurert fem Bugattier over en periode på nær 60 år. Denne Type 40 ble anskaffet da abstinensen ble for stor for snart to år siden.

Livslang Bugatti-entusiast

– Den første jeg kjøpte var (restene av) en 1927 Type 40 som var til salgs i Argentina. Den var i mye verre enn jeg trodde, med et helt forferdelig karosseri som bare måtte kastes.

Sammen med gode venner greide han å få den tilbake til livet etter utallige timers innsats i over ti år. Men det ga mersmak og lysten på en mer racepreget utgave førte til at neste prosjekt ble en Type 37A. Så en langt mer komfortabel Type 57, før gikk løs på et svensk Type 44-prosjekt som ble bygd opp en med nybygd karosseri.

De to sistnevnte ble også solgt for noen få år siden, uten planer om å erstatte dem, men slik skulle det ikke bli.

– Da jeg hadde solgt begge Bugattiene var det veldig rart å gå ned i garasjen. Så da det var en auksjon i Belgia for snart to år siden, kunne jeg ikke dy meg, og jeg hadde det høyeste budet på denne Type 40.

Snart kommer det nye krav til bildek – Dette må du vite

Hele 11 eksemplarer av legendariske Bugatti var samlet på Støtvik Hotel. Her en del av bilene med Carl Anders Magnusson på sin Type 51 nærmest.

Storsamling

Ikke en gang i John Erik Isberg og Eugen Bjørnstads glansdager bak rattet i sine Bugatti-racere på 1930-tallet var det samlet så mange eksemplarer av merket i Norge.

Korketrekkeren, Gjersøen og Bogstadvannet var åsteder for møter mellom de to norske Bugatti-essene i sine Type 35-racere. Av og til kom også et par svenske konkurrenter over med tilsvarende materiell. Men aldri mer enn en håndfull.

Den hesteskoformede radiatoren har vært Bugattis varemerke nærmest siden starten på de aller fleste modeller. Her to nydelige danske utgaver i form av en Type 38A og den større Type 57.

De nordiske treffene, som har vært i Norge et par ganger tidligere, blir derfor de største samlingene av merket gjennom alle tider her til lands. I år med 11 mer eller mindre velvillige fullblodshester fra Molsheim.

Rik historie

Bugatti-historien strekker seg 116 år tilbake i tid. I 1909 stiftet Ettore Bugatti selskapet som bar hans navn i Molsheim. Etter noen modeller som fikk nummer etter hvert, ble den første «storselgeren» Type 13 som kom på markedet i 1910. Frem til 1920 (avbrutt av 1. verdenskrig) ble modellen sammen med varianten Type 23 produsert i totalt 435 eksemplarer.

Du får ikke en bil med mer klassisk Bugatti-preg enn en utgave av Type 35 med rent GP-karosseri. En sensasjon da den debuterte i 1924.

Utover 1920-tallet fortsatte suksessen med små firesylindrede motorer på rundt 1,5 liter i Type 13, 22 og 23, før den revolusjonerende Type 35 kom i 1924. Og så fortsatte det med et utall varianter, med små og store forskjeller, for racing og bruk på landevei helt frem til 2. verdenskrig.

Disse piggfrie vinterdekkene er best i test. 

Den ser helt ut som den er en Type 35 fra 1920-tallet, men er i virkeligheten bygd fra grunnen i moderne tid av selskapet Pur Sang i Argentina. Utrolig gjennomført i alle detaljer etter Bugattis tegninger og spesifikasjoner.

Liten bestand

Det kom kun et titalls Bugatti til Norge før 2. verdenskrig, etter at Leif Mathiesen startet med den første Type 30 i Korketrekkerløpet i 1926 – og vant.

Ole Kristian Haugen hadde lenge drømt om en Bugatti da en Type 23 dukket opp mens han jobbet i Frankrike for en del år tilbake. Den ble innkjøpt og brukt noen år, men da denne sjarmerende Type 30 Tourer ble liggende usolgt etter en Coys-auksjon i England ble det for fristende å bytte. En herlig og litt utypisk Bugatti blant alle de små toseterne.

En av de som ble imponert var John Erik Isberg. Det gikk ikke lenge før han anskaffet en lignende vogn, med et lett racerbilkarosseri. Trolig kom det to Type 13, tre Type 30, en av hver av Type 38 og Type 40, samt tre eksemplarer av den klassiske Type 35 racerbilen til Norge.

Du skal være glad i både fart og luft når du legger i vei to mann i en helt åpen, minimalistisk toseter uten tak. Da er det bare å håpe på godvær for resten av turen.

Bugatti var nærmest ensbetydende med racing, mens mer touringpregede gatemodeller ble bygd for å finansiere den satsingen. Totalt ble det bygd vel 8.000 Bugattier fra 1909 til Ettore Bugatti døde i 1947. Da var det egentlig allerede slutt, men enkelte modeller kom fortsatt før det var endelig kroken på døra for bilproduksjonen.

I 1947 importerte Edward Sejersted Bødtker en 1937 Type 57 Ventoux som siden har hatt en kontinuerlig historie med mange eiere i Norge frem til i dag. Den er fortsatt her til lands, men under rehabilitering, så den kunne ikke stille på denne samlingen.

I 1931 lanserte Bugatti Type 51 som etterfølger til Type 35. Visuelt meget lik, men ekspertene ser detaljer som skiller dem utseendemessig, samtidig som motoren ble oppgradert til 160 hestekrefter. Den skulle imidlertid ikke bli konkurransedyktig mot de statsstøttede teamene fra Tyskland og Italia utover 1930-tallet.

Nordisk forbrødring

Restaurering og vedlikehold av en Bugatti er ikke noe enmannsprosjekt. Det gjelder å søke kunnskap, erfaringer, deler og teknisk bistand fra de som kjenner de ulike modellenes spesielle særtrekk, problemer og tekniske løsninger.

Les også: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk? Dette anbefaler Trygg Trafikk

Som så mange Bugattier har denne nydelige danske Type 38A en brokete historie med karosseribytter og eiere i mange land. Fra starten en ren GP-racer, men senere utstyrt med et mer komfortabelt toseters karosseri fra Hänni i Sveits. Foruten Sveits har den tidligere vært i Danmark og USA før den ble dansk igjen.

Så Bugatti-eiere blir en sammensveiset gruppe, i hvert fall de som bruker bilene sine. Og det gjør heldigvis en liten gjeng nordmenn med lang fartstid som Bugatti-entusiaster.

De norske Bugatti-eierne hadde invitert sine nordiske kolleger til «Bugatti Rally Norway 2025» med base på Støtvik Hotel på Larkollen nå i august.

Pur Sang er totalt dedikert til å gjøre alt riktig på sine Bugatti og Alfa Romeo-replikaer. Mekanisk og designmessig er en Bugatti 35 et visuelt kunstverk.

Selvsagt handler Bugatti om kjøring, så det var lagt opp til turer på hyggelige veier til Sarpsborg, Fredrikstad og Halden for bilene som alle var eldre enn 85 år.

Danskene og svenskene stilte med fire biler hver, av ulike typer med hesteskoformet radiator og mange åpne sportsbilkarosserier lakkert i flere varianter av «French Racing Blue».

Det er lenge til neste Bugatti-samling i Norge, men neste sommer skal det være internasjonalt Bugatti-treff i Kolding 21. - 28. juni med rundt 100 deltagende biler.

Ingen har hatt flere Bugattier i Norge enn Øivind Selvig. Denne praktfulle Type 40 har vært i Norge siden 2023.