Reisenyheter
Bodø: Skal styre 21 flyplasser herfra
Styret i Avinor har bestemt at også flytrafikken i Båtsfjord, Mosjøen, Sandane, Sørkjosen, Vadsø, og Ørsta-Volda skal overføres til Avinors fjernstyrte tårnsenter i Bodø. Antall tårn som styres fra senteret i Bodø bli dermed 21.
I dag er elleve tårn allerede i operativ drift fra Bodø. I 2025 vil også tårnene i Molde, Sandnessjøen og Leknes overføres til senteret.
– Satsingen på fjernstyrte tårn er åpenbart riktig for Avinor. Det er et fremtidsrettet teknologiprosjekt som gir store besparelser og utvikler flysikringstjenesten, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss i en pressemelding.
Avinor er i en krevende økonomisk situasjon, med behov for å tette gapet mellom inntekter og utgifter.
– Vi har allerede oppnådd besparelser, og større besparelser ligger rett foran oss. Dette vil komme passasjerer, flyselskaper og hele samfunnet til gode, sier Foss.
Utvelgelsen av tårnene som skal overføres til tårnsenteret, RTC (Remote Tower Center), er basert på økonomiske, operative og tekniske vurderinger. Det er konkludert med at forholdene ved disse seks tårnene egner seg godt for overføring til RTC.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
– Betjener tre tårn
– Mange av flyplasstårnene våre er mer enn 50 år gamle og trenger å skiftes ut over de neste årene. Å bygge ett nytt tårn ville kostet rundt 70-80 millioner kroner med dagens byggekostnader. Selv om de flyoperative systemene fungerer godt i dag, ville vi over tid måttet endre de teknologiske løsningene knyttet til disse tjenestene. Satsingen på fjernstyrte tårn gjør at vi unngår svært kostbare systemendringer i fremtiden, sier konsernsjefen.
Fra 2025 skal en såkalt AFIS-fullmektig kunne betjene opptil tre lufthavner fra den samme arbeidsstasjonen i tårnsenteret.
– Teknologien er klar, den opereres allerede i simulator, og venter på endelig godkjenning fra Luftfartstilsynet, sier Avinor.
– Samtidig er det viktig å påpeke at vi har effekter allerede i dag. Der ansatte i tradisjonelle tårn på mindre lufthavner ofte tilbringer arbeidsdagen alene på vakt, samles de nå i et større arbeidsmiljø som legger til rette for faglig utvikling, standardisering av tjenesten og mer effektive driftskonsepter. Vi har med dette allerede innført flere innovative driftskonsepter på veien mot multippel drift. Vi har så langt operert ca. 60 000 flyvninger fra vårt senter i Bodø, sier Foss i pressemeldingen.
(Artikkelen fortsetter under bildet).
Opprettholder rutetilbudet
De nye tårnene skal overføres til Bodø i løpet av 2026 og 2027. Rekkefølgen er ikke fastsatt og omfatter rundt 30 medarbeidere.
– Vi har full forståelse for at prosjektet er krevende for våre medarbeidere og vil gi honnør for at de håndterer omstillingen på en god måte. Det er viktig å påpeke at Remote Towers-programmet (RT) ikke er en nedbemanningsprosess, og alle de berørte vil få tilbud om videre jobb ved Avinors tårnsenter i Bodø. Samtidig har vi forståelse for at ikke alle kan flytte på seg. For disse finner vi andre løsninger, sier Foss.
RT-satsingen er ett av flere tiltak Avinor gjennomfører for å modernisere og effektivisere virksomheten. Konserndirektøren i Avinor mener lavere utgifter ved lufthavnene gir lavere avgifter til flyselskapene. Dette legger til rette for å opprettholde rutetilbudet vi har i Norge i dag.