Motor

Bilsalget tar fart – flere merker får juling

Etter to magre år er det igjen god fart i bilbransjen. Nordmenn løper til butikkene for å kjøpe ny bil, men enkelte merker må samtidig tåle skikkelig juling.

Registreringen av nye biler har steget 25 prosent, men slett ikke alle bilmerker stiger. Volvo og Toyota er blant de få, virkelig store som går tilbake.
Registreringen av nye biler har steget 25 prosent, men slett ikke alle bilmerker stiger. Volvo og Toyota er blant de få, virkelig store som går tilbake.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble først publisert hos Finansavisen.

Så langt i år er det registrert nærmere 105.000 biler, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det sier deg kanskje ikke så veldig mye, men om du sammenligner med samme tid i fjor, da med rundt 89.000 registreringer, er det en tydelig indikasjon på at nordmenns kjøpelyst nå er tilbake. 

Pilene peker endelig opp for norsk bilbransje. Konkurransen om bilkjøpernes gunst har kanskje aldri vært hardere, men to dårlige år er i alle fall tilbakelagt. 

Det er kommet mange nye konkurrenter og flere om beinet, Øyvind Lillestrøm Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos Hyundai.

Piotr Pawlak, adm. direktør i Toyota Norge.
Piotr Pawlak, adm. direktør i Toyota Norge.

Denne saken handler imidlertid ikke om vinnerne. Tesla og Volkswagen på toppen, Mercedes-Benz og Ford som øker med 88 prosent hver og andre importører som klorer til seg markedsandeler. Denne saken handler om dem som synker i et kraftig stigende marked – og hvorfor. 

Nederst i saken finner du oversikten over de mest og minst populære bilmerkene i Norge så langt i år.

Bråbrems for Toyota

Sorteres det etter mest populære bilmerker i Norge, er Toyota volummessig nær toppen, men milevis unna Volkswagen og Tesla. Registreringene ligger nå på halvparten av nivået til Volkswagen, og Toyota har en nedgang på dramatiske 22,8 prosent, ifølge OFV. 

– Det er fordi vi ikke har biler å levere før mot slutten av året og begynnelsen av 2026. Da kommer det en bølge av nye biler, sier Piotr Pawlak, direktør for i Norge og Nord-Europa. 

Les også: Slik sjekker du enkelt når du bør bytte vinterdekk

Toyota bZ4X er selskapets eneste elbil, som det så langt er registrert i underkant av 18.000 styker av i Norge. Mot slutten av året kommer en oppdatert utgave.
Toyota bZ4X er selskapets eneste elbil, som det så langt er registrert i underkant av 18.000 styker av i Norge. Mot slutten av året kommer en oppdatert utgave.

Hvorfor en diger aktør som Toyota får bråbrems, forklares med at det blir en overgang til nye modeller. I tillegg rammes Toyota av at hybridsalget som de har lykkes med i Norge, fases ut.

I påvente salgsfesten neste år, som Toyota håper vil gjøre dem til Norges største bilmerke og dermed slå Tesla, er de nye modellene sendt på rundgang hos forhandlerne. 

– Vi får et komplett utvalg elbiler og treffer mange kunder med de nyhetene som har vært på turne i Norge. Først kommer ny utgave av bZ4X med kraftige forbedringer, blant annet med større batteri, bedre rekkevidde, raskere lading, kraftigere motorer og 1.500 kilo tilhengervekt. 

Pawlak forteller at Toyota har fått inn over 5.000 bZ4X-ordre hittil i år, i tillegg til 2.000 ordre på den langt mindre bilen Toyota Urban Cruiser som vil bli levert rundt nyttår. 

– Urban Cruiser leveres med firehjulsdrift og passer for privatkunder som vil ha en mindre elbil til bykjøring. Den blir også et attraktivt valg som firmabil og for kommuner som ønsker kostnadseffektive tjenestebiler med god fremkommelighet, sier Pawlak.

Videre skal Toyota også lansere en SUV som plasserer seg mellom bZ4X og Urban Cruiser. Den heter CH-R og får større batteri enn bZ4X og dermed 600 kilometers rekkevidde om den kjøpes uten firehjulsdrift.

Les også: Snart kommer det nye krav til bildekk.

Småbilsvikt og storlansering

– At salget stabiliserer seg etter en lansering, er naturlig i et segment med tøff konkurranse, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Norge om EX30-salget.
– At salget stabiliserer seg etter en lansering, er naturlig i et segment med tøff konkurranse, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Norge om EX30-salget.

Over hos Volvo, Norges 4. mest populære bilmerke, er ikke tilbakegangen like dramatisk, men det må være irriterende for svenskene å se at registreringene er ned med 1,8 prosent i et marked som stiger 25 prosent. 

Av rimeligere biler er det kommet mange konkurrenter på markedet i Norge, og Volvo sliter med å holde dampen oppe.

– Volvo EX30 går litt tilbake etter et kanonår i 2024. At salget stabiliserer seg etter en lansering, er naturlig i et segment med tøff konkurranse. Men med salgstakten vi har nå, forventer vi at EX30 vil fortsette å bite godt fra seg, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Norge.

Interessant nok øker salget av den aldrende SUV-en Volvo EX40, som er en del større en EX30. Her bykser registreringen med 262 prosent i år.

– EX40 har gjort et skikkelig comeback i år, med en betydelig økning i salget sammenliknet med fjoråret. Høsten har også startet meget sterkt, så 2025 ser ut til å bli et knallår for EX40, mener han.

Les også: Har bilen din kamera? Datatilsynet advarer.

Volvo EX90 er populær til å være en bil i millionklassen, men neste år kommer BMW iX3- og Mercedes GLC-konkurrenten Volvo EX60.
Volvo EX90 er populær til å være en bil i millionklassen, men neste år kommer BMW iX3- og Mercedes GLC-konkurrenten Volvo EX60.

Trosby trekker også frem det som skal bli Volvos viktigste lanseringer på mange år. To av hovedkonkurrentene, splitter nye BMW iX3 og Mercedes-Benz GLC EQ ble for kort tid siden vist på München-messen i Tyskland. I januar neste år skal Volvo EX60 vises. 

– Dette er vår nye familie-SUV og den elektriske arvtakeren til XC60 – vår mest solgte bil noensinne. Det blir en SUV i ekte, familievennlig Volvo-ånd med moderne teknologi, skandinavisk design og klasseledende sikkerhet. Med de unike egenskapene EX60 bringer til torgs, er vi helt sikre på at dette blir en innertier for Volvo i Norge, sier Trosby.

Kampanjedrevet

På tross av store kampanjer og tung markedsføring faller Nissan 1,7 prosent. Det er den mellomstore, elektriske SUV-en Nissan Ariya som drar lasset, for bilen står for nærmere 98 prosent av Nissan-salget. 

Ny utgave av elbilen Nissan Leaf kommer neste år.
Ny utgave av elbilen Nissan Leaf kommer neste år.

Mot slutten av året kommer småbilen Nissan Micra og neste år dukker en ny utgave av den tidligere storselgeren Nissan Leaf opp. 

– Det er kommet mange nye konkurrenter og flere om beinet, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos Hyundai.
– Det er kommet mange nye konkurrenter og flere om beinet, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos Hyundai.

Verre er det for Hyundai som fallger nesten 15 prosent sammenlignet med 2024. Det Sør-Koreanske bilmerket har akkruat kommet med en stor syvseters el-SUV, Hyundai Ioniq 9, men salget av den er bare så vidt kommet i gang. 

– Vi hadde et første halvår der vi hang etter markedet, men vi lå langt foran markedet i fjor, så bildet er nyansert. Det er et taktskille etter sommeren og i august ligger vi foran markedet, forklarer Øyvind Lillestrøm Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos Hyundai.

TUNG KONKURRANSE: – Det er kommet mange nye konkurrenter og flere om beinet, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen, kommunikasjonsdirektør hos Hyundai.

Også han trekker frem at konkurransen er hardnet til.

– Det er kommet mange nye konkurrenter og flere om beinet på biler som Hyundai Kona. Konkurransen er der hele tiden og det er mange aktører som kommuniserer veldig mye, sier Lillestrøm Knudsen.

Elbilen Hyundai Ioniq 9 med plass til syv personer er nylig lansert.
Elbilen Hyundai Ioniq 9 med plass til syv personer er nylig lansert.

Hyundai er i skrivende stund Norges 11. mest populære bilmerke, men det er ikke der Lillestrøm Knudsen ønsker at merket skal være.

– Vi har et ønske om å være på topp 10 i Norge.

– Hva slags grep tar dere?

– Vi følger nøye med på markedet og tilpasser våre kampanjer, svarer Lillestrøm Knudsen.

– Kommer bransjen med flere kamapnjer utover året?

– De aller fleste driver med det allerede, så at det blir noe mindre tror jeg ikke. Vi ser at mange er aktive på den fronten, sier han.

Flere Kina-tapere

Elbilen Mazda 6e koster fra 371.900 kroner i Norge.
Elbilen Mazda 6e koster fra 371.900 kroner i Norge.

MG er vippet ned fra tronen som Norges mest populære Kina-merke. Den posisjonen har BYD tatt, og de øker med 133 prosent. Hos MG er det derimot en saftig nedgang på nærmere 31 prosent og like over 3.000 registreringer mot over 4.350 på samme tid i fjor. 

For å finne neste bilmerke som ikke øker, må du langt ned i oversikten til OFV. Faktisk helt nede på 24. plass, der Mazda ligger. De har inntil nylig kun hatt én elbil å skilte med, den aldrende MX-30 med kort rekkevidde og treg lading. 

Mazda MX-30 kan neppe ankalges for å være utpreget dyr, og det er faktisk registret like over 600 stykker i år. Nå er i tilegg den nye elbilen Mazda 6e kommet til Norge, en ganske stor sedan med spennende startpris på bare 371.900 kroner. Denne er det så langt bare registrert 61 stykker av, men det er god grunn til å tro at det blir flere. 

Så følger Honda som i mange år har slitt med salget. Her er nedgangen på 17 prosent, men langt mer oppsiktsvekkende er salgskollapsen hos et annet selskap.

Kinesiske Nio strever med å få nordmenn til å kjøpe deres biler, og er nede på en 29. plass så langt i år. Bare 266 biler er registrert, en nedgang på 53 prosent. 

Toyota-kloner

Blant merkene som prosentvis faller mest, finner du Suzuki og Subaru. Førstnevnte importør venter på sin aller første elbil, Suzuki e Vitara, som er nærmest identisk med nevnte Toyota Urban Cruiser. De bygges på samme fabrikk og og koster nesten det samme.

Subaru er interessant nok også i samme situasjon, siden deres eneste elbil, Subaru Solterra, i praksis er nesten samme bil som Toyota bZ4X. Også Solterra ventes å komme i oppdatert utgave neste år og da er det grunn til å tro at merket vil løfte seg i Norge.

Registreringer i Norge så langt i år:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Tall pr. 14. september 2025.

Tall fra opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på registreringer i Norge så langt i år (per 14. september 2025). Trykk på lenke i bildetekst for resten av listen.