Livet
– Å vise kroppen min på en scene er svært viktig
For danserne som kommer til Oslo for å dynke publikum i glitrende puppedusker, fargerike strutsefjær og elegante kjoler, er burlesk synonymt med frihet, selvtillit og kreativ utfoldelse.
Fra 25. til 29. september er det duket for Oslo Burlesque Festival. Da kommer noen av verdens beste artister til Tigerstaden for å vise publikum en innholdsrik og variert meny av burleskdans - fra klassisk forførerende til numre som handler om alt fra «American Psycho» til overgangsalder.
Franske Bustie La Tish (43) har bodd i Amsterdam de siste 23 årene, og det var i den nederlandske hovedstaden hun oppdaget burlesk for første gang i 2014. Hun beskriver det som en kunstform som gir henne muligheten til å få kreativt utløp.
– Jeg drømmer hele tiden om nye numre jeg ønsker å gjøre. Jeg elsker det faktum at burlesk forener musikk, dans, visuell kunst, komedie og det faktum at absolutt alt er mulig.
(Saken fortsetter under)
Se dette innlegget på InstagramBringing this act to @milkshakefestival Saturday 27th July, 15.15 on @the_lady_galore stage. Costume by @misslusciouslily and latex by @westwardboundlatexEt innlegg delt avBustie La Tish(@bustielatish)Juli 26, 2019 kl. 1:21 PDT
Bustie La Tish forteller at hun elsker å opptre, oppnå kontakt med publikum og få de til å le eller kanskje til og med tenke.
– Som en utøver i plusstørrelse-klassen synes jeg også at det å vise kroppen min på en scene er både politisk og svært viktig. Det er med på å gi en stemme til folk som vanligvis får beskjed om å gjemme seg bort i skam.
Dans og sensualitet
Da Bustie La Tish ble introdusert for burlesk, var hun inne i en fase der hun fant tilbake til seg selv etter å ha avsluttet et langt forhold som hadde spist opp selvtilliten hennes. Hun hadde begynt å danse igjen og tatt de første stegene tilbake på datemarkedet.
– Jeg ble interessert i denne kunstformen som kombinerer dans og sensualitet. Å utforske burlesk skjedde parallelt med at jeg utforsket min egen kvinnelighet.
(Saken fortsetter under)
Se dette innlegget på InstagramSo happy with this shot by @sophievosphotography of my fabulous costume by @koudstaalmargot 🔥 My challenge in this act was to be sexy, emotional and raw and this picture captures all of it perfectly. I wanted to show a different side of myself, to stop hiding behind characters, storylines and props and just be me. Well a very glamorous version of me. 😉 I feel that I’ve 100% accomplished that goal thanks to the support of @flora_gattina and the @amsterdamschoolofburlesque as well as @koudstaalmargot and many others. I’m proud of myself for pushing through many moments when I thought of giving up and for working very hard first to find the perfect song, then to create the choreography and master the costume. I’m so thankful for the enthusiastic response of the public on Sunday and I can’t wait to do this act again - so book me! * * * #burlesqueshow #burlesquedancer #burlesquenederland #burlesquecostume #burlesquephotography #fireonthefloorEt innlegg delt avBustie La Tish(@bustielatish)Juni 26, 2019 kl. 2:19 PDT
Siden hun tok de første stegene ut på scenen, har stilen hennes gått gjennom flere ulike faser.
– I begynnelsen var numrene mine for det meste komiske. Men jeg ble etter hvert lei av å være den morsomme, fete klovnen på scenen.
– Den siste tiden har jeg utforsket klassisk stripping der artisten kun er alene med publikum uten noen historie eller en karakter å kunne gjemme seg bak. På samme vis som enhver annen utøver er jeg sikker på at jeg vil komme til å gå gjennom mange faser i løpet av karrieren min.
Les også: – Vil vise at kvinner over 60 kan være både tullete og sexy
Elsker latter
Federica Benna (43) går under artistnavnet «Vanille Bon Bon» og kommer fra den italienske Torino der hun er produsent for den årlige burlesk- og cabaretfestivalen Amazing Flamingo.
– Jeg startet med burlesk første gang i 2010 og siden har jeg ikke sett meg tilbake. For et år siden startet jeg min egen skole der jeg underviser i burleskdans.
(Saken fortsetter under)
Til daglig jobber hun som assistent for en administrerende direktør i et finansselskap og hjemme har jeg to tenåringsbarn.
– Men jeg finner alltid tid til burlesk. For meg er det selve livet. Takket være burlesk har jeg overvunnet mange tunge stunder – jeg har fått fred med meg selv.
– Hvordan vil du beskrive din egen stil?
– Den er både komisk og klassisk, jeg elsker å få mitt publikum til å le.
Les også: – Burlesk var første gang jeg følte tilhørighet
Strippet i tenårene
En annen som kommer til Oslo er Clare Bagnall (44) som til daglig holder til i Ossett i West Yorkshire, England. Under artistnavnet «Harlow Kitty» skal hun fremføre et nummer der hun har på seg en Christian Bale-maske, inspirert av rollen hans som den mildt sagt ustabile Patrick Bateman i filmversjonen av «American Psycho».
– Jeg elsker å hente inspirasjon fra filmer og Oslo-publikummet kan forvente seg et høyst uventet nummer, lover Bagnall.
(Saken fortsetter under)
For Bagnall er burlesk synonymt med ytringsfrihet, myndiggjøring og kreativitet. Selv begynte hun å trene burlesk første gang i 2014.
– I tenårene jobbet jeg en kort stund som stripper, så jeg var ikke akkurat sjenert. Jeg fant raskt ut at jeg mestret kunstformen svært godt og allerede en måned etter endt undervisning fremførte jeg i mitt første burleskshow.
Ettersom Bagnall har gjort både stripping og burlesk, ser hun ingen stor forskjell på de to.
– Som stripper jobbet jeg turnus, tjente mye penger og arbeidet var mer stabilt. Som burleskdanser kan jeg måtte reise milevis for å gjøre et nummer, inntekten er varierende og jeg tar ikke av meg like mye klær som da jeg strippet. Du kan vel si at burlesk er «moderat stripping» eller «stripping som forteller en historie» med tanke på temaer og karakterer som vi utvikler for de ulike numrene.
Les også: – Drag Syndrome utfordrer stereotyper
Overgangsalder og sikker sex
Når britiske Teresa Leesmith inntar burleskscenen, er det under artistnavnet «Moondragon». Hun gjorde sin aller første opptreden for 18 måneder siden, men tok de første kurstimene tre år tilbake i tid.
– Jeg hadde vært interessert i burlesk en god stund, men jeg var kommet til et punkt i livet der jeg trengte gjøre noe kun for meg - jeg hadde mistet meg selv litt og jeg trengte et sted der jeg kunne finne meg igjen. Og ikke bare fant jeg meg selv, men jeg fant også «Moondragon», forteller hun entusiastisk.
(Saken fortsetter under)
Leesmith beskriver sin egen stil som morsom og forførende, samtidig som hun ønsker å få publikum til å tenke gjennom det de har fått presentert.
– Stilen min er ny-burlesk og nummeret jeg skal fremføre i Oslo er komedie med en pedagogisk vri, forteller Leesmith som forklarer at numeret hun skal fremføre på utestedet «Elsker» handler om overgangsalderen.
– «Forandringer» handler om en tid i en kvinnes liv der det kan være lett å føle at alt faller fra hverandre. Men gjør det egentlig det? Ved å kombinere positive og negative aspekter ved overgangsalderen, tar jeg sikte på å bryte ned tabuet og øke bevisstheten om temaet, samtidig som jeg gjør publikum oppmerksom på viktigheten av sikker sex. Samtidig overlater jeg til publikum å bestemme seg for om det er selvbiografisk eller kun for deres underholdning, sier hun lurt.
Stripping versus burlesk
Mange sliter med å se forskjell på stripping og burlesk. Selv sier Bustie La Tish at burleskutøvere som forsøker å overbevise publikum om at de ikke er strippere, gjør stripperne en enorm bjørnetjeneste og dermed bidrar til stigmaet stripperne kjemper mot.
– Burleskscenene kan være forskjellige fra en strippeklubb, med et annet publikum og et annet formål enn mannlig opphisselse.
– Mange av de burleskutøverne som jeg beundrer startet som strippere, eller de strippet på siden av å være burleksutøver. Og de gir den samme grad av ynde og kreativitet til stripping som til burlesk. Så den store forskjellen ligger ikke så mye i danseren eller handlingen som det gjør i sted og publikum.
For Teresa Leesmith ligger forskjellen mellom stripping burlesk i selve historieformidlingen.
– Det er et godt spørsmål, ettersom begge deler innebærer fjerning av klær. Men i burlesk må alle aspekter av forestillingen være begrunnet i forhold til den historien som artisten ønsker å fortelle. Selv elsker jeg hele prosessen med å utvikle mitt eget konsept gjennom valg av musikk, kostyme og koreografi – alt for å sikre at publikum får høre historien jeg ønsker å fortelle.
(Saken fortsetter under)
Se dette innlegget på InstagramI have so many shots from this afternoon but, for now, pls enjoy.... (you’re welcome 😉) _ _ _ Thx so much to @ladygingerlust & @hobtempestrose for a fabulous afternoon. I felt like I had a personal masterclass within a masterclass (or shd that be mistressclass within a mistressclass?) It’s always such a pleasure to spend time with my awesome #houseofburlesqueuk #burlysisters but to be photographed & coached by my #burlymama herself was wonderful. #bodyppsitive #empoweredwomen #burlesqueperformer #burlesquefamily #burlesquelife #tempestrose #moondragon #loveyourself #houseofburlesque #photoshoot #burlesqueshoot #burlesquemodel #legsfordays #legsEt innlegg delt avMoondragon 🌙🐉(@moondragon_burlesque)Mars 10, 2019 kl. 1:28 PDT
– Tvunget til taushet på Facebook
I mange land klassifiserer lovboka det å kaste klærne på en scene som sexarbeid, og Bustie La Tish forteller at hun ofte opplever problemer når hun skal annonsere for showene sine i sosiale medier.
– Burlesk blir klassifisert som seksuelt suggererende av sosiale nettverkstjenester og det forhindrer oss i å annonsere showene våre på Facebook og Instagram. Burleskutøvere møter de samme utfordringene som strippere gjør, og våre stemmer blir tvunget til taushet i sosiale medier.
(Saken fortsetter under)
I Oslo skal hun fremføre et nummer der hun spiller brudepike i er en historie om det å være singel og fabelaktig. Ifølge Bustie La Tish har den flere paralleller til ting hun selv har gått gjennom.
– Publikum kan forvente å bli servert en historie som på morsomt og energisk vis forteller om ensomhet, sosialt press og singelliv. «Brudepiken» er et nummer jeg har fremført rundt om i verden, og jeg er spent på å skulle fremføre det i Norge for aller første gang.