Meny

– Med hjernen er det litt «use it or lose it»

Det er mye man kan gjøre for å trimme hjernen, mener nevrolog. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Det er viktig å trimme både hjernen og kroppen, mener nevrolog. 

Hjernen og hjernehelse får stadig mer oppmerksomhet.

– Med hjernen er det litt «use it or lose it» – altså at man må bruke hodet aktivt for å holde hjernen ved like. Hjernen er fullt utviklet ved 25-årsalderen, etter det går det i prinsippet bare nedover. Men det er heldigvis mye man kan gjøre for å trimme hjernen, sier Øivind Torkildsen i en pressemelding.

Han er nevrolog og professor ved Haukeland universitetssykehus. Han mener, som ABC Nyheter tidligere har omtalt, at hjernetrim og fysisk aktivitet henger nøye sammen.

– Ja, faktisk har hard fysisk aktivitet vist å stimulere nervecellene i hjernen, og i tillegg redusere risikoen for demens. Vi har mye data på at det å trene kroppen også er gunstig for hodet, sier han.

Les Torkildsens beste tips til god hjernehelse nederst i saken

Bakgrunn: – Hjernen er det organet som påvirkes mest av fysisk trening

Nevrolog Øivind Torkildsen.

I februar la Helse- og omsorgsminister Bent Høie fram en nasjonale hjernehelsestrategi. Til tross for at hjernesykdommer rammer én av tre nordmenn i løpet av livet, ble ikke hjernehelse innført som begrep før 2015. Årlig rammes 12.000 nordmenn av hjerneslag, i tillegg får stadig flere demens og Parkinsons. Under Nevrodagene i Oslo denne uken var det spesielt fokus på Multippel Sklerose, epilepsi og migrene.

Les også:   – Hard trening gjør cellene «yngre»

– Følg legens råd

Torkildsen, som jobber ved Nasjonal kompetansetjeneste for  MS ved Haukeland, mener hjernehelse er spesielt viktig for denne pasientgruppen.

– Heldigvis har vi gode preparater som kan bekjempe nettopp hjernesvinnet, som jo er en av de aller mest alvorlige konsekvensene av en MS-sykdom, sier han.

Uavhengig av sykdom, mener nevrologen at det viktigste man kan gjøre er å følge rådene til legen.

– Har du diabetes, MS, hjerte- og karsykdommer eller andre sykdommer du får medisin for, er det viktig at du følger opp medisineringen. Hjernen din er faktisk avhengig av den hjelpen du gir den mot kroppslige symptomer for å kunne fungere best mulig, avslutter Torkildsen.

Les også:   Trening minsker risiko for kreft hos menn

Torkildsens seks tips til god hjernehelse:

  • Trim hjernen med kryssord, sudoku og quiz
  • Skriv handlelapp før du går i butikken, men forsøk å ikke se på den. Hvor mange varer klarer du å huske uten å titte?
  • Lær hjernen nye ting - den har godt av en utfordring.
  • Fysisk aktivitet trimmer faktisk også hjernen, så en treningsøkt for kroppen hjelper også hjernen!
  • Sov! Når vi sover, skrumper hjernen litt sammen, så den kan «vaske ut» avfallsstoffer. Det er med andre ord viktig å gi hodet skjønnhetssøvnen sin.
  • Unngå røyking og mye alkohol!

Les også:   – Moderat trening kan være nok til å beskytte hjertet hos eldre

Helse og livsstil
Populært