Meny

Dette blir de største treningstrendene i 2017

TRENDER. I 2017 står trening med egen kroppsvekt, bærbar teknologi og styrketrening høyt på lista over treningstrender. Foto: SATS ELIXIA
TRENDER. I 2017 står trening med egen kroppsvekt, bærbar teknologi og styrketrening høyt på lista over treningstrender. Foto: SATS ELIXIA
Bærbar teknologi blir neste års aller største treningstrend, mens trening med egen kroppsvekt blir den mest trendy treningsformen også i Norge.

I over ti år har American College of Sports Medicine laget en årlig oversikt over de tyve største treningstrendene i verden.

American College of Sports Medicine

En organisasjon med 45.000 medlemmer fra nitti forskjellige land. Medlemmene er sertifiserte trenere, studenter og forskere innen idrettsmedisin og andre idrettsrelaterte fag.

Organisasjonen driver blant annet med forskning, utdanning og folkeopplysning.

Les mer om ACSM her.

Oversikten er basert på en undersøkelse gjort av 1.800 profesjonelle trenere tilknyttet organisasjonen.

De største treningstrendene i 2017 vil ifølge American College of Sports Medicine bli bærbar teknologi, trening med egen kroppsvekt, høyintensiv intervalltrening, sertifiserte og erfarne instruktører, styrketrening og ikke minst, gruppetrening.

Les også: – Riktig trening bør skrives ut som medisin

– For mange er teknologien en motivasjon

De internasjonale trendene slår også an her til lands,  og Randi Christensen, ansvarlig for gruppetrening i Norges største treningskjede Sats Elixia, forteller at de merker interessen for bærbar teknologi på medlemmene sine.

– For mange er det en motivasjonsfaktor å kunne følge med på sin utvikling og føre logg på treningen, sier Christensen til ABC Nyheter.

Randi Christensen, SATS ELIXIA
Randi Christensen, SATS ELIXIA

I Sats Elixia har alle medlemmer sin egen side på web med treningsdagbok som loggfører treningen når de har vært på senteret eller deltatt på gruppetimer. I sitt nyeste treningskonsept «Build'n Burn» benytter treningskjeden seg av personlig pulsmåling for direkte tilbakemelding på deltakernes treningsintensitet.

– Dette sikrer optimal treningseffekt på timene. Pulssystemet inneholder også funksjoner som treningsapplikasjon, personlig treningsdagbok og mulighet til å dele økter og resultater i sosiale nettverk, forteller Christensen.

Les også: – Ikke større muskler av å spise eller drikke proteiner etter trening

– Det finnes en gruppetime for alle

Som ansvarlig for gruppetimer i kjeden er Randi Christensen strålende fornøyd med at nettopp gruppetrening er kommet på 6. plass på lista over trender i 2017 (se hele listen nederst i saken).

– Det varmer et gruppetrenings-hjerte og gjør meg veldig motivert for å drive businessen videre inn i årene som kommer, sier Christensen. Hun kan fortelle at gruppetrening i Sats Elixia er, og alltid har vært, populært.

– Vi ser at veldig mange medlemmer velger nettopp denne formen for trening, og vi har utviklet timer som passer for absolutt alle uansett om du vil trene styrke, kondisjon, fleksibilitet, dans, yoga eller noe mer, opplyser hun.

Les også: Forsker: – Trening, sunt kosthold og sosialt samvær kan sinke aldringsprosessen

Variert trening gir best resultater

Christensen sier kjedens medlemmer stort sett trener variert og at dette er noe de også anbefaler.

– De som trener variert og regelmessig oppnår best resultater som igjen fører til økt motivasjon. Vi ser en klar trend i at flere velger trening for helsa fremfor utseende. Mange velger treningsformer som yoga, og samtidig er det «classes for the masses» som sykkeltimer og styrketimer som peker seg ut med hensyn til flest besøk på gruppetimer, sier treningeksperten. Spesielt interessen for yoga sier hun er blitt større, og at kjeden ser stor vekst i de rolige treningstimene.

– Der er det fokus på ro og mentalt fokus og mottagelsen og interessen for disse timene er meget stor, forklarer Christensen.

Les også: Slik bør du trene når du er 40, 50 eller 60 år

De største trendene i 2017: 

1. Bærbar teknologi (som du kan ha på deg og med deg på trening)

Teknologi er nå et «must have» i hverdagen og aktivitets armbånd, pulsklokker og GPS-enheter er blitt svært populært blant både de aktive og mindre aktive.

Hver og en kan med disse leketøyene enkelt telle antall skritt de har gått, hvor lang tid de har brukt på en treningsøkt eller kalorier forbrent, og det er vel nettopp dette som gjør at teknologien troner øverst blant neste års trender. Folk vil se hvor mye de trener og beveger seg, og også gjerne dele det med venner og kjente i sosiale medier.

2. Trening med egen kroppsvekt

Denne trenden sto for første gang på listene i 2013. Treningsformen er et billig og enkelt alternativ om man vil komme i form og tar økta helt «back to basics». Når man trener med egen kroppsvekt skal man benytte minimalt med treningsutstyr og man kan utføre den hvor enn man måtte ønske. Selv om folk flest tror trening med egen kroppsvekt begrenser seg til push-ups og pull-ups, kan det være så mye mer enn det og trenden kommer trolig til å være populær i lang tid.

3. Høyintensiv intervalltrening

Også kalt HIIT. Dette er en svært populær treningsform, kanskje nettopp fordi den kan utføres «kjapt og gæli'» med god effekt om den gjøres riktig. Disse øktene er stort sett på under 30 minutter, men kan også være lenger. Her er det viktig å kunne teknikk, da skaderisikoen kan være høyere enn ved mer moderat og langvarig trening. 

PERSONLIG TRENER. Mange ønsker å jobbe som personlig trener, og i 2017 blir dette en stor trend. Foto: Berit Roald / Scanpix
PERSONLIG TRENER. Mange ønsker å jobbe som personlig trener, og i 2017 blir dette en stor trend. Foto: Berit Roald / Scanpix

4. Utdannede, sertifiserte og erfarne instruktører og trenere

Til tross for at trenden falt til tredjeplass i 2015 og til fjerdeplass i 2016, er dette en trend som fortsetter å være populær. Trenden signaliserer at treningssentrene i stadig større grad kommer til å bruke ressurser på å veilede allerede utdannede, sertifiserte og erfarne instruktører og trenere. Trenden gjenspeiler at behovet for trenere og instruktører med faglig bakgrunn øker, ettersom treningssentrenes målgrupper blir bredere, både i alder og helsestatus, noe som vil kreve økt kompetanse fra personalets side.

5. Styrketrening

Treningsformen er fortsatt et sentralt fokus for mange treningssentre og fortsetter å være svart populær i alle sektorer i helse- og trenings industrien. Styrketrening er en viktig del av et komplett treningsprogram for alle fysiske aktivitetsnivå og kjønn og er en måte man kan opprettholde og forbedre sin egen styrke og muskelmasse. Flere og flere fagfolk inkluderer en eller annen form for styrketrening i sine treningsprogram for både kunder og pasienter.

6. Gruppetrening

Gruppetimer blir det bare mer og mer av på treningssentre rundt om i verden, og kan være en ekstra motivasjon for de som sliter med å komme over dørstokkmila. Instruktørene skal lære, lede og motivere deltagerne i de forskjellige klassene, i alt fra dans til harde styreøkter. Gruppetrening er en effektiv treningsform for alle hvor man lett kan merke fremgang om det blir en vane.

7. «Trening som medisin»

Trening som medisin er et globalt helseinitiativ som fokuserer på å oppmuntre fastleger og annet helsepersonell til å inkludere fysisk aktivitet når de setter opp behandlingsplaner for pasientene og å henvise pasienter videre til fagfolk innen trening og rehabilitering.

VOKSENDE TREND. Yoga er bra for avkobling og nedstressing og gjør deg i tillegg sterk. Foto: SATS ELIXIA
VOKSENDE TREND. Yoga er bra for avkobling og nedstressing og gjør deg i tillegg sterk. Foto: SATS ELIXIA

8. Yoga

Yoga er blitt en svært populær trend også i Norge. Yoga er basert på eldgammel tradisjon. Treningsformen er bygget på en rekke spesifikke kroppslige positurer som skal fremme bedre helse og velvære. At yoga er blant de største

treningstrendene gjenspeiler også fokuset på mental helse og behovet for avspenning og avkobling i en ellers så hektisk hverdag.

9. Personlig trening

At personlig trening fortsatt er så populært vitner om at forbrukernes ønske om hjelp for å komme i form og nå sine mål stadig øker.

Trening med PT har vært en del av topp-10 listen de siste ni årene, og behovet for flere personlige trenere har økt i takt med trenden. Personlig trener er også mer og mer akseptert som egen profesjon, både innen treningsbransjen og i medisinske miljøer, og vi har fått flere seriøse utdannings organisasjoner. Man tror også at enda flere personlige trenere vil etablere seg utenfor de klassiske treningssentrene, som i bedrifter, idrettslag eller på medisinske institutter.

10. Trening og vektreduksjon

I tillegg til kosthold er trening en svært viktig del om man ønsker å gå ned i vekt. Konsepter som knytter trening til vektreduksjon er en økende trend og blir stadig viktigere i kampen mot den globale vektøkningen.

Se hele lista her. 

Les også: 

Trening er gunstig for drukkenbolter

– Regelmessig trening gir pensjonister økt vern mot hjertesykdom

Forebygging av artrose: Arna (71) kom seg såvidt opp trappen

Helse og livsstil
Populært