Unngå abonnementsfella: Slik får du oversikt
Forskning viser at mange møter hindringer når de prøver å si opp abonnementer, og små trekk i nettbanken kan bli til store summer. Slik rydder du opp i kaoset.
Nordmenn elsker abonnementer. Vi strømmer serier, lydbøker og musikk, har skylagring, treningssentre, mat- og kaffebokser – og en jungel av små app-tjenester som tikker og går i bakgrunnen.
Mange av oss har ikke kontroll over hvor mye som faktisk trekkes hver måned.
Tall fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO tyder på at dette ikke bare handler om dårlig oversikt, men om reelle hindringer når man prøver å rydde opp.
I en større spørreundersøkelse blant nordmenn som handler på nett, fant forskerne at rundt én av fem hadde opplevd problemer med å avslutte abonnementer de hadde inngått digitalt – uavhengig av om det gjaldt strøm, mobil, strømmetjenester eller nettaviser.
Les også: Det strømleverandørene ikke vil at du skal vite om påslag
I hovedsak tre utfordringer
Forbrukerrådets juridiske seniorrådgiver Nora Wennberg Gløersen forteller til ABC Nyheter at Forbrukerrådets veiledningstjeneste jevnlig hører fra forbrukere som har ulike problemer med abonnementene sine.
Det er i hovedsak tre utfordringer forbrukere møter på:
- De føler seg lurt inn i et abonnement, for eksempel ved å takke ja til en gratis prøvepakke eller prøveperiode.
- Det er vanskelig å få sagt opp abonnementet på grunn av bindingstid, bruddgebyr eller en krevende oppsigelsesprosess.
- De har for mange abonnementer løpende samtidig, slik at de mister oversikten over hva de bruker og hva de burde sagt opp.
Et område peker seg særlig ut, ifølge juristen.
– Mange av forbrukerne som kontakter oss har problemer med abonnement på helsekost. To selskaper som utmerker seg, er Norwegian Lab og Lab Pharma. Hittil i 2025 har vi mottatt nesten 800 henvendelser om disse to selskapene, sier hun.
Vanskeligere å si opp enn å tegne abonnement
Internett, mobilabonnementer, strømme- og lydboktjenester – i alle disse gruppene rapporterer også betydelige andeler ifølge SIFO at det har vært vanskelig å endre eller avslutte avtalen.
Forskerne peker dessuten på et tydelig mønster: Det er gjennomgående mye enklere å opprette en konto enn å stenge den igjen.
For å abonnere holder det ofte med noen få klikk. For å si opp må du gjerne gjennom flere menyer, lete etter skjulte lenker eller ta kontakt via chat-roboter som ikke kan hjelpe deg med selve oppsigelsen.
Det betyr at mange ikke bare har mange abonnementer, men også relativt ofte støter på trøbbel når noe skal endres eller avsluttes.
Spareekspert: Slik sparer du best til barna dine
Gratis prøveperioder med automatisk fornyelse
Hvorfor blir vi sittende med så mange avtaler vi egentlig ikke vil ha? En del av forklaringen kan ligge i måten tjenestene er utformet på – med gratis prøveperioder, «kun 1 kr første måned» og automatisk fornyelse dersom du ikke aktivt sier opp.
SIFO fant at mange forbrukere rett og slett utsetter å avslutte avtaler fordi de opplever at det tar tid og er vanskelig å finne ut hvordan de skal gjøre det.
Resultatet ser vi i norske nettbanker hver eneste måned: små og store trekk for tjenester vi knapt husker at vi meldte oss på, eller som vi bare skulle teste «en periode».
Noen glemmer strømmetjenesten de startet for å se én serie. Andre blir hengende igjen i prøveabonnement på kosttilskudd, apper eller lydbøker. Og mange er usikre på både hvilke rettigheter de har, og hvor de faktisk skal henvende seg dersom noe har gått galt.
Mange bekker små
For den enkelte kan det fort handle om mange tusen kroner i året – penger som kunne gått til nedbetaling av lån, bufferkonto eller helt andre prioriteringer.
Samtidig er dette et område der forbrukerne i stor grad må klare seg selv: Det finnes ingen felles «avmeldingsknapp» som viser alle løpende avtaler på tvers av banker og leverandører.
Hvor mye av ansvaret ligger på oss som forbrukere – og hvor mye bør skyves over på selskapene og myndighetene? Bør det bli like lett å si opp som å tegne et abonnement, og hvordan kan vi få bedre oversikt over alle små og store trekk som går ut av kontoen?
Så mye koster dusjen din – og slik sparer du strøm
Advarer mot manipulerende løsninger
Når det gjelder selve avtalene, minner forbrukerrådets jurist om hovedregelen:
– Den klare hovedregelen er at det skal være like enkelt for forbrukeren å komme seg ut av en avtale, som å inngå den. Den næringsdrivende skal alltid opplyse om vilkårene for oppsigelse før du tegner abonnement.
Hun advarer samtidig mot manipulerende løsninger.
– Noen selskaper gjør det svært vanskelig å si opp abonnementet. Hvis selskapet bevisst bruker manipulerende design for å hindre forbrukerne i å få sagt opp er det brudd på markedsføringsloven.
Til slutt minner hun om rettighetene dine:
– Kjøper du et abonnement på nett, over telefon eller på en stand, har du angrerett. Enkelt sagt betyr at du har angrerett i 14 dager du mottar varen eller tjenesten. Har du ikke fått all informasjonen du har krav på, kan angreretten utvides til 12 måneder.