Sylvi Listhaug skiller seg ut: – En magnet for både støtte og motstand

Ekspertene tror det er en bevisst strategi som fører til at Frp får både jubel og kritikk til å flomme over. 

Mens Erna Solberg er den som relativt sett får mest kritikk, er det Listhaug som dominerer i volum og i følelsesmessig styrke.

Denne uken har ABC Nyheter fått innsikt i en analyse gjort av Analyse & Tall på vegne av ABC Nyheter og Altinget. 

Av Erna Solberg, Jonas Gahr Støre og Sylvi Listhaug, er det Listhaug som publiserer flest innlegg på Facebook, og det er også på hennes poster det skrives flest kommentarer. 

Listhaug mottar flest positive kommentarer, men er samtidig den som opplever de største utslagene i negativitet på enkeltdager. Hun engasjerer altså på en måte som skaper store svingninger, der både jubel og kritikk flommer over. 

Analysen viser dermed et digitalt paradoks: Mens Erna Solberg er den som relativt sett får mest kritikk, er det Listhaug som dominerer i volum og i følelsesmessig styrke.

Dette er analysen

På vegne av ABC Nyheter og Altinget har Analyse & Tall kartlagt hvordan partilederne Jonas Gahr Støre, Erna Solberg og Sylvi Listhaug omtales i deres egne kommentarfelt på Facebook. Dette har de gjort ved å samle inn anonymiserte kommentarer som er publisert på de tre politikernes Facebook-sider i perioden 1. januar 2024 til 31. august 2025. 

For å undersøke hvordan partilederne omtales, har Analyse & Tall brukt en språkmodell til å avdekke om kommentarene som nevner partilederne er positiv, nøytral eller negative. I perioden er det skrevet over en halv million kommentarer til innlegg som de tre partilederne har publisert. Av disse er det omlag elleve prosent som nevner de respektive partilederne, og det er dette datagrunnlaget som er utgangspunktet for rapporten. 

Fra 1. januar 2024 og frem til valget i september, ser man at andelen negative kommentarer øker for alle tre partiledere. Analyse & Tall finner likevel store variasjoner mellom de tre partilederne, og tydelige forskjeller gjennom perioden.

Ekspertene tror det er en bevisst strategi som fører til at Frp får både jubel og kritikk til å flomme over.

Helt bevisst fra Frp

Professor i medievitenskap, Eli Skogerbø.

Eli Skogerbø er professor i medievitenskap ved UiO, med politisk kommunikasjon, sosiale medier og valgkamp som ekspertfelt. Hun sier resultatene som kommer frem i analysen er bevisst fra Frps side. 

– De er veldig tydelige og konfliktorienterte i sine offentlige utsagn. De er et typisk opposisjonsparti, som får veldig mye oppmerksomhet og reaksjoner i medier og fra velgere. De har skaffet seg en posisjon hvor en politisk debatt uten Listhaug nesten er umulig å tenke seg. Det gjør Frp til en selvsagt deltaker, noe som er bevisst, forklarer Skogerbø overfor ABC Nyheter. 

Også Gunn Enli, professor i medievitenskap, peker på hvordan Listhaug og Frp bevisst spiller på polarisering.

Analytiker og partner i Analyse & Tall, Håvard Lundberg.

– Jo bedre det går i meningsmålinger, jo spissere blir hun, sier Enli til ABC Nyheter.

Listhaug gjør ikke som de andre

Håvard Lundberg fra Analyse & Tall kan fortelle at de gjennom flere analyser har sett at Frp gjør det godt på Facebook når man måler dem i engasjement, kommentarer og likes. Sånn har det vært lenge, ifølge Lundberg. 

Han forklarer engasjementet i Listhaugs kommentarfelt med at hun bruker plattformen på en annen måte enn sine konkurrenter. Listhaug skriver mer personlig, og har flere innlegg som ikke handler om politikk. 

– For meg fremstår det som en strategi, og det kan hende det er noe av bakgrunnen for at hun skaper mer engasjement, sier Lundberg til ABC Nyheter.

Så langt fremstår valget som en nervepirrende duell mellom en ny, styrket rødgrønn front og en splittet høyreside.

Algoritmene spiller på lag med Frp

Listhaugs polariserende stil forsterkes også av sosiale medier selv. Ifølge professor Eli Skogerbø er plattformenes logikk en viktig forklaring på hvorfor hun får så mange reaksjoner.

– Dette vet vi. Algoritmer plukker opp og gir økt spredning til det negative, sier hun.

Resultatet er at Listhaug i større grad enn sine konkurrenter blir en magnet for både støtte og motstand i digitale debatter.

Fremskrittspartiets leder Sylvi Listhaug handler Freia sjokolade, Jarlsberg ost og andre norske varer på Maxi Mat på Nordbysenteret i Svinesund under valgkampturnéen i Sverige og Østfold fredag.

Dette er status

Om få dager får vi svaret på Stortingsvalget 2025. Så langt fremstår valget som en nervepirrende duell mellom en ny, styrket rødgrønn front og en splittet høyreside. Arbeiderpartiet ligger an til å bli størst på målingene – med vel 26–30 prosent av stemmene, og Frp følger med rundt 21–22 prosent. Høyre sliter med en lavere oppslutning, mens MDG gir de rødgrønne ekstra støtte og har nådd over 7 prosent i enkelte målinger.

Ifølge ferske prognoser kan Arbeiderpartiet sammen med sine grønne og venstreside-partnere ta flertall i Stortinget med cirka 86–90 mandater – akkurat over grensen på 85.

Den borgerlige blokken er fragmentert: Frp er sterkest, men Høyre er langt svakere enn vanlig, og Venstre sliter med sperregrensen.