Knuses av rivalene:

Den positive omtalen på Facebook synker for Solberg

– Nå har stjerna forsvunnet litt.

Den positive omtalen rundt Erna Solberg i Facebook-kommentarer var i andre kvartal på kun 39 prosent. Frem mot valget har andelen positiv omtale økt marginalt, til 43 prosent, ifølge analysen fra Analyse & Tall. I starten av 2024 var den på 69 prosent.
Publisert Sist oppdatert

Som med meningsmålingene den siste tiden, har det også gått nedover for Erna Solberg i partiledernes kommentarfelt på Facebook. 

En analyse gjort av Analyse & Tall for ABC Nyheter og Altinget viser at ved inngangen til 2024 var 69 prosent av kommentarene som nevnte Solberg positive. 

I andre kvartal 2025 var andelen sunket til bare 39 prosent. 

På samme tid lå Høyre langt nede på meningsmålingene med 16,2 i gjennomsnitt i juni 2025, ifølge Poll of Polls. 

Til sammenligning hadde Høyre målinger på langt over 25 prosent i starten av 2024, da den positive omtalen var på sitt høyeste for Høyres partileder.

Av de tre statsministerkandidatene – Erna Solberg (H), Sylvi Listhaug (Frp) og Jonas Gahr Støre (Ap) – har Høyre-lederen den laveste andelen av positive kommentarer i måneden.

I tillegg har den negative omtalen av Solberg  økt. 

Gunn Enli er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo og har blant annet politisk kommunikasjon, sosiale medier og valgkamp som ekspertfelt. 

Hun sier den nedadgående kurven i både meningsmålinger og positive kommentarer på Facebook viser at Facebook er en god temperaturmåler og stemningssjekk i befolkningen. 

Dette er analysen

I denne rapporten har Analyse & Tall, på vegne av ABC Nyheter og Altinget, kartlagt hvordan partilederne Jonas Gahr Støre, Erna Solberg og Sylvi Listhaug omtales i deres egne kommentarfelt på Facebook. Dette har de gjort ved å samle inn anonymiserte kommentarer som er publisert på de tre politikernes Facebook-sider i perioden 1. januar 2024 til 31. august 2025. 

For å undersøke hvordan partilederne omtales, har Analyse & Tall brukt en språkmodell til å avdekke om kommentarene som nevner partilederne er positiv, nøytral eller negative. I perioden er det skrevet over en halv million kommentarer til innlegg som de tre partilederne har publisert. Av disse er det omlag 11 prosent som nevner de respektive partilederne, og det er dette datagrunnlaget som er utgangspunktet for rapporten. 

Fra 1. januar 2024 og frem til valget i september, ser man at andelen negative kommentarer øker for alle tre partiledere. Analyse & Tall finner likevel store variasjoner mellom de tre partilederne, og tydelige forskjeller gjennom perioden.

Handler om flere ting

Men hvorfor svinner positiviteten rundt Solberg på den sosiale plattformen? 

Gunn Enli er professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo

Det handler om flere ting, ifølge Enli. 

– Erna har utfordringer med å fremstå som en energisk, troverdig og nyskapende partileder. Hun har tidligere hatt en appell i sosiale medier som har vært selvironisk og leken, og Høyre har brukt henne som et slags merkevare – «Erna er stjerna». Nå har stjerna forsvunnet litt, sier Enli til ABC Nyheter. 

Dette skjer som følge av skandaler rundt ektemannen, men også at Solberg har mistet litt av det som har vært hennes styrker. Å være autentisk og uhøytidelig, forklarer professoren. 

– Det har kommet et alvor over det at hun har måttet forsvare sin posisjon i denne skandalen, i tillegg til at fallende meningsmålinger har gjort at hun har mistet litt selvtillit. Det er en ond sirkel. Erna hadde ikke så mange riper i lakken for noen år siden, men det er flere av dem nå, og det synes bare mer og mer, sier Enli. 

– Får nok problemer med å snu dette

Etter flere måneder med dårlige målinger har det blitt rettet kritikk mot Solberg og flere har uttalt at hun burde trukket seg som partileder. Enli sitter med følelsen av at noe går på overtid. 

– Høyre får nok problemer med å snu dette, sier hun. 

At denne valgkampen har vært såpass partiledertung har heller ikke vært spesielt heldig for Solberg og Høyre. 

– Det er dårlig timing. Hadde hun vært stjerna og Jonas tåke-Jonas, hadde det vært perfekt. Men nå er det ikke det. Nå er det dårlige kort på handa, sier Enli. 

– Lederen som får svi

Valgforsker og førsteamanuensis Svein Erik Tuastad ved Universitetet i Stavanger påpeker at det er et interessant og viktig spørsmål hvem de som kommenterer er.

Svein Erik Tuastad er valgforsker og Førsteamanuensis i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger (UiS).

– Er det folkemeningen? Er de partikaniner? Eller er det en snever gruppe kranglefanter som gjør veldig mye ut av seg? Det denne undersøkelsen kanskje egentlig gir en pekepinn om, er at de er alle disse gruppene, sier han til ABC Nyheter.

Tuastad peker på trender som kan forklare nedgangen av de positive kommentarene.

– De utgjør ikke et speilbilde av velgerne samlet. Men samtidig følger trenden i ytringene, trenden i målingene. Så når andelen positive meldinger synker, er det til en viss grad uttrykk for generelle trender, påpeker han.

Tuastad tror derimot ikke at nedgangen skyldes enkeltsaker.

– Det er et mer overordnet bilde. Når det går dårligere med Høyre, er det lederen som får svi, sier han.

Skal man tro meningsmålingene ser det ut som Høyre må ta til takke med bronse i årets valg.

– Hvordan skal hun snu dette?

– Nå er det vanligvis omtrent en av ti som vil skifte parti de siste dagene. Det er ikke all verden å hente. Hun må holde masken og passe på at det ikke blir bråk i Høyre dersom de taper. For det kan skje, svarer Tuastad.

Har bleknet

Eli Skogerbø, professor i medievitenskap ved UiO.

Eli Skogerbø, som også er professor i medievitenskap ved UiO, noterer seg at det ser veldig tydelig ut at populariteten på Facebook følger meningsmålingene. 

– Så er det mysteriet: hva har skjedd med Solberg? Det virker som om hennes status som en effektiv og solid partileder har bleknet, sier Skogerbø. 

Hun nevner habilitetssakene og etterforskningen av ektemannen, Sindre Finnes. Alt dette har hatt betydning, ifølge Skogerbø. Likevel er hun tydelig på at Solberg beholdt populariteten sin lenge etter disse alvorlige sakene. 

– Jeg tror den partilederslitasjen hun opplever henger sammen med at det har blitt valgkamp. Når valgkampen settes i gang, blir det mer oppmerksomhet rundt partilederne og velgernes tro på hvilke ledere som kan løse problemer, sier Skogerbø.