ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true verden Gaza,Gaza-krigen,Hamas,Israel,Verden,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Røde Kors sjokkert over Israel

Røde Kors rapporterer om «sjokkerende scener» i Gaza.

http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-02/nfi_20267_077072300_1231427556.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-02/nfi_20267_077072300_1231427556.jpg

680 367

En såret får behandling etter et israelsk rakettangrep i Beit Lahiya. Foto: Scanpix/AP.

Røde Kors sjokkert over Israel

Røde Kors rapporterer om «sjokkerende scener» i Gaza.

En gruppe leger fra organisasjonen fant onsdag 12 lik i et hus som hadde blitt beskutt. Ved siden av sine døde mødre var det fire svært unge barn, som var for svake til å reise seg, ifølge Røde Kors. Også en mann som var for svak til å reise seg befant seg i rommet.

Bistandsarbeiderne skal ha blitt nektet adgang til stedet i flere dager. «Dette er en sjokkerende hendelse», sier Pierre Wettach, Røde Kors’ leder for delegasjonen til Israel og de okkuperte palestinske områdene.

Røde Kors-komiteen skriver i en pressemelding at det israelske forsvaret må ha kjent til situasjonen uten å hjelpe de sårede. Hæren skal heller ikke å ha gjort det mulig for Røde Kors eller palestinske Røde Halvmåne å bistå.

Dette er usedvanlig harde ord fra Røde Kors, som i Genève-konvensjonen er beskyttet som en nøytral organisasjon.

- Klart brudd på folkeretten

 Røyk stiger etter et israelsk rakettangrep øst på Gazastripen. Foto: Scanpix/EPA. Røyk stiger etter et israelsk rakettangrep øst på Gazastripen. Foto: Scanpix/EPA.

- Vi anser dette som et klart brudd på folkeretten. Vår oppgave er ikke å ta stilling til hvem som er skyld i konflikten, men alle partene må ta hensyn til krigens regler. Israel må ha visst at her lå det sårede og døde personer. Det er deres plikt å gi dem bistand, ifølge folkeretten, sier Mads Harlem, leder i folkerettseksjonen i Norges Røde Kors, til ABC Nyheter.

- Det har blitt hevdet fra israelsk side at Hamas bryter folkeretten, og bruker sivile som skjold. Mener ikke Røde Kors at Hamas bryter folkeretten?

- Vi sier til begge partene at de må respektere folkeretten. Årsaken til at vi gikk ut denne gangen var denne konkrete hendelsen. Vi ville gjort akkurat det samme om det var Hamas som hadde gjort dette, sier Harlem.

- Vil granske

«Vi er i kamp med terrororganisasjonen Hamas, som bevisst har brukt sivile palestinere som menneskelige skjold», skriver den israelske hæren (IDF) i en e-post til ABC Nyheter.

«IDF jobber i tett samarbeid med internasjonale bistandsorganisasjon under kampene, slik at sivile kan få hjelp», skriver hæren, som i e-posten understreker at man ikke med vilje retter angrep mot sivile, og at visse aksjoner har blitt avblåst for å «berge sivile liv og skaffe hjelp til uskyldige sivile.»

Hæren skriver at alvorlige anklager om hærens opptreden vil bli etterforsket, «så snart en formell klage er mottatt.»

Les også: - Kan angripe ambulanser

Sårede fanget i ruinene

7. januar fikk fire ambulanser fra palestinske Røde Halvmåne og de internasjonale Røde Kors-komiteene for første gang tilgang til hus i Zaytun-nabolaget i Gaza by som har vært direkte berørt av israelske granatangrep.

Det var der gruppen fant de fire sårede barna. I et annet hus fant gruppen 15 andre overlevende, blant disse flere sårede, ifølge organisasjonens pressemelding. Israelske soldater ved en militærpost omkring 80 meter unna huset beordret personellet fra Røde Kors og Røde Halvmåne om å fjerne seg fra stedet, noe disse nektet.

Totalt fikk gruppen evakuert 18 sårede og 12 andre som var ekstremt utslitt. Også to lik ble brakt ut. Røde Kors og Røde Halvmåne vil torsdag vende tilbake for å hente resten av likene.

Ifølge organisasjonens opplysninger skal det være flere sårede i andre ødelagte hus i området. Organisasjonen krever nå at ambulanser sikres adgang til området, og at redningspersonell får anledning til å gjøre søk etter sårede.

Israels erklærte mål med militæraksjonen er å stanse rakettangrepene militante aktivister på Gazastripen gjennomfører mot områder sør i Israel.

- Bruker menneskelige skjold

En israelsk soldat på et vakttårn ønsker sine kamerater velkommen tilbake etter patrulje inne på Gazastripen. Foto: Scanpix/EPAEn israelsk soldat på et vakttårn ønsker sine kamerater velkommen tilbake etter patrulje inne på Gazastripen. Foto: Scanpix/EPA

Amnesty International anklager begge parter i konflikten for å bruke sivile som menneskelige skjold, melder BBC.

«Israelske soldater har gått inn og tatt stilling i flere palestinske hjem. Familier har blitt tvunget ned i første etasje mens resten av huset blir brukt som militærbase og til snikskytterstillinger», heter det i en uttalelse fra organisasjonen.

Israelsk luftvåpen gjennomførte torsdag massive angrep mot tunneler i Gaza som brukes til smugling. Fra Libanon skjøt noen opp raketter som landet nord i Israel, uten at mennesker kom til skade. Israel svarte med artilleriild. Det var torsdag ettermiddag uklart hvem som stod bak angrepet.

Les også: Hizbollah nekter ansvar

Mer enn 700 mennesker har blitt drept siden angrepene tok til 27. desember. Israel har sendt en representant til Kairo for samtaler om en egyptisk plan for våpenhvile, melder AFP.

Lesernes kommentarer

2009-01-08T18:33:11

Dag Remen Dag Remen

8. januar 2009 - 18:33

Israelske soldater

Mine tanker går også til mange av de Israelske soldater som mot sin vilje får uskyldige menneskers blod på hendene. De må også leve med dette i ettertid. Ting er ikke bare sort og hvitt
2009-01-08T19:14:44

Dag Remen Dag Remen

8. januar 2009 - 19:14

Youngstorget

Det varmer hjertet å se hvor mange det er møtt opp på Yongstorget. Dette er mennesker som demonstrerer for FRED. Du har skutt fullstendig skivebom med utspillet ditt Siv. Nå har du kanskje fått hele Norges befolkning mot deg. Du burde i ydmykhet si unnskyld. Det er aldri for sent. Hvor mange var det som møtte opp og støttet deg. Se realiteten i øynene før du ødelegger fullstendig for partiet ditt.
2009-01-08T17:28:02

Øyvind Evensen Øyvind Evensen

8. januar 2009 - 17:28

Sjokkert over Røde Kors!

Israel forer sine fiender med mat, medisiner og brennstoff. I
løpet av de 11 første dagene av krigen har Israel sendt inn 400 vogntog
med forsyninger til sine fiender. Men Hamas står på den andre siden og
nekter forsyningene å komme fram til den sivile befolkning. Om det blir
(foreløpig er det ikke) humanitær krise der, så er det ikke Israels
skyld. Det er utelukkende Hamas!
2009-01-08T17:30:36

Dag Remen Dag Remen

8. januar 2009 - 17:30

Øyvind

Da vil jeg gjerne ha kilden til dine opplysninger.
2009-01-08T17:44:55

Terje Johannessen Terje Johannessen

8. januar 2009 - 17:44

Jeg vil også gjerne ha

Jeg vil også gjerne ha kilden til disse opplysningene!
2009-01-08T17:57:41

Magnar Husby Magnar Husby

8. januar 2009 - 17:57

Løgn

Her farer du med klare og bevisste løgner. Journalistenes rapporter direkte fra grensovergangene har hver dag godtgjort at det den israelske hæren og myndighetene sier de vil og gjør ikke stemmer. Røde Kors og andre hjelpeorganissjoner har rapportert det samme.Det er bare helt utilstrekkelig hjelp som slipper inn og fram. Hvorvidt dette er bevisst taktikk fra Israels side, eller det er fordi de ikke klarer å organisere felttoget sitt ordentlig, vet jeg ikke. Men påstanden din om at det er Hamas som hindrer forsyningene i å komme fram, er det hittil ikke kommet en eneste konkret melding om.
2009-01-08T18:19:50

Magnar Husby Magnar Husby

8. januar 2009 - 18:19

Til Øyvind

I disse øyeblikk sitter jeg og hører på at navngitte Røde Kors-representanter rapoorter som vitner at israelske soldater i 4 dager lot 4 småbarn ligge rundt sin døde mor uten å gi dem eller slippe inn eller organisere hjelp til dem. Hva med de åpne øynene dine?
2009-01-08T17:32:14

Stefan Loutchan Stefan Loutchan

8. januar 2009 - 17:32

Hva skal vi forvente fra slik folk?

Jeg er helt sjokkert igjen over brutaliteten fra sionistene. Kanskje skulle verden være taus i framtiden, hvis ofrene hevner seg. Jeg er det i hvert fall nå. Kanskje skulle vi også skrive Israel på samme listen med Iran, Syrien osv...
Har Amerika ikke lyst å gå inn? Hvis det ikke være Israel, så ville de i hvert fall ha gjort det...

Og nå kan de som liker slik terrorister, like som sionistene i Israel, gjerne kritisere meg igjen.
2009-01-08T17:45:27

Øyvind Evensen Øyvind Evensen

8. januar 2009 - 17:45

Dag Remen,

Åpne opp øynene så får du informasjon!
2009-01-08T17:53:39

Terje Johannessen Terje Johannessen

8. januar 2009 - 17:53

Er det så vanskelig å

Er det så vanskelig å finne kilden da?
2009-01-08T18:11:59

Magnar Husby Magnar Husby

8. januar 2009 - 18:11

Øyvind Evensen

Så det er slik du gjør det: Åpner øynene, og så kommer informasjonen dalende inn i dem?
2009-01-08T17:54:10

Leif Olav Støle Leif Olav Støle

8. januar 2009 - 17:54

men for oss som ikkje er så

men for oss som ikkje er så flinke til å finne info....kan ikkje du gi oss en link eller skrive hvor du fant det? på forhånd takk :D
2009-01-08T18:03:58

Geir Moen Geir Moen

8. januar 2009 - 18:03

Øyvind Evensen

Kan vi ikke få slippe slike useriøse innlegg som de Øyvind Evensen "forfatter". Det er slik med disse folka på ytterste høyre fløy, at alle som ikke deler deres oppfatninger er sosialister eller annen ¨styggedom"! Til og med store nøytrale organisasjoner som Røde Kors o.l. blir ikke trodd når de kommer med sine erfaringer på Gaza-stripen. Nei,da, en eller annen Frp-synser her på berget vet alt så mye bedre!!!! Akkurat som da Siv Jensen avfeier situasjonsrapportene fra Mads Gilbert med at han er medlem av Rødt, dvs. at det han forteller ikke er sant pga hans politiske ståsted. Jeg ville vært skamfull, hvis jeg stemte på et parti med en sånn politikk, og en sånn partileder!
2009-01-08T18:05:52

Terje Johannessen Terje Johannessen

8. januar 2009 - 18:05

Sitter her og følger med

Sitter her og følger med på El-Jazera. Kanskje det bare er film for å narre oss som ikke er så skarpe?:)
2009-01-08T18:29:17

Raymond Frivåg Raymond Frivåg

8. januar 2009 - 18:29

Folkemord

Det er bare et ord for det som skjer nå og det er folkemord.
Hele den Israelse regjering og alt involvert millitært personell skulle vært framstilt for krigsforbryterdomstolen. De skulle vært dømt til livsvarig fengsel alle sammen, og ikke fått noe enerom i fengsel nei. De skulle alle sammen vært plassert på et lite område uten strøm, mat og medisiner. Akkurat som de gjør mot 1,4 millioner mennesker på Gaza.

Javel, så er ikke Hamas noen engler. De er terrorister og alle i den siviliserte verden skal gjøre det de kan for å stoppe dem. Men akkurat det samme gjelder for Israel. De er absolutt ikke noen engler de heller, jeg synes de er hakket verre enn alle terrorister tilsammen. De skal liksom være en sivilisert stat, og så driver de bevisst og dreper unger og kvinner og gamle. Og for de som sier at de bare forsvarer seg, dere er idioter hele gjengen. Israel gjør ingenting for å unngå å drepe unger, hvis de ser en Hamaskriger så skyter de uansett om det står hundre unger i skuddlinjen. Da er det bevisst dreping av sivile og har ingenting med forsvar å gjøre.
2009-01-08T18:41:23

Olav Monsen Olav Monsen

8. januar 2009 - 18:41

Israels skyld?

Bare i år 2008 ble det sendt inn 3000 raketter inn i Israel fra Hamas. Hver dag er det en 3 timers lang våpenvile (bare fra Israels side), der Israel sender inn mat og forsyninger til sine fiender! Det eneste Israel vil, er å få slutt på rakettene fra Hamas. Krig er desverre den eneste måten, siden Israel har hatt diskusjoner og møter med Hamas og Hamas (som palestinerne har stemt til makten,) sitt mål er å utrydde Israel og jødene, derfor gikk Israel til motangrep. Norge har forsovidt brukt våre skattepenger på og gi Hamas 30 milioner til våpen os., jeg mener; vi forhandler IKKE med terrorister (og gir dem hvertfall ikke penger!!)

Jeg er med Israel for fred!
2009-01-08T18:43:27

Olav Monsen Olav Monsen

8. januar 2009 - 18:43

Kongo da?

Jeg lurer på hvorfor det ikke ble oppslag om folkemord i Kongo..., eller er det bare "onde" Israel som er interesant og skrive om? Skjerp dere journalister.
2009-01-08T19:03:48

Magnar Husby Magnar Husby

8. januar 2009 - 19:03

Til Øystein Lende

Selv ikke folkemordet i Kongo ville ha gjort noe inntrykk på deg.
2009-01-08T19:15:55

8. januar 2009 - 19:15

Det er flere som kan slenge dritt, Magnar Husby

Hva mener du jødene bør gjøre da? Bare sitte å ta i mot? Vente til rakettene til Hamas blir mer sofistikerte? Hva mener du er oppskriften på å forsvare et land uten at det går sivile liv hos fienden? Nå får du heller synge ut, og ikke bare sitte her å rakke ned på de som ikke mener det samme som deg.
2009-01-08T19:23:02

Edvard Oker Edvard Oker

8. januar 2009 - 19:23

Forsvar

Hva mener du palestinerne bør gjøre da, Johnny Vila? Barre sitte og ta imot? Hva mener du er oppskriften på å forsvare det landet som ble tatt fra dem i 1948, uten at det går sivile liv hos fienden?
2009-01-08T20:10:01

Magnar Husby Magnar Husby

8. januar 2009 - 20:10

Til Johnny Vila.

Ja, jeg har til dels begynt å slenge dritt når andre gjør det. Og jeg mener slett ikke at Israel skal sitte å tåle at det kommer raketter inn over landet som rammer uskyldige sivile. Tvertimot mener jeg at de skal gjøre det som skal til for å få slutt på det. Men i de siste ti-årene har de valgt følgende taktikk: Å drepe det mangedobbelte av det palestinerne klarer å gjøre med sine elendige våpen. Det de må gjøre: De må begynne å vise vilje til å slutte å være okkupant. De okkuperer Vestbredden og Gaza og Golanhøydene. Og de har bygd en mur inne på palestinsk område. Og de befolker Vestbredden, okkupert område, med egne innbyggere. De kaster ut palestinere fra hjemmene sine i Øst-Jerusalem og lar bare israelere få flytte inn. De er fullstendig overlegne sine naboer når det gjelder våpen og ressurser. Israel har ikke vist noen vilje til å begynne på den veien siden Rabin. Og ble han drept før han fikk vist at hans regime mente alvor. Siden har Israel bare snakket og snakket, og fordypet okkupasjonen. Noen innbiller seg at de ikke okkuperte Gaza. Sharon trakk israelske myndighetere ut av Gaza (fordi det ble tungt for israelske myndigheter å styre der), men kontrollerte Gaza utenfra og ovenfra - alle grensene unntatt den lille egyptiske som Egypt tok på seg å kontrollere.(De hadde også fått den internasjonale myndigheten til å gjøre det). Og da Hamas vant valget og krevde sin demokratiske rett i Gaza, sperret Israel Gaza inne slik at det ligner mest av alt på Hitlers gettoer eller indianerreservater i USA. Enda gjør de ikke som Hitler, går inn og setter dem på toget til gasskamrene og skyter resten. Men med de historiene som nå kommer, der FNs hjelpeorganisasjon trekker seg ut, der sykebilkolonner med pasienter til Egypt blir tvunget til å snu, der døde og halvdøde palestinere ligger igjen i husene sine uten å bli hjulpet, er det jammen ikke langt unna.
2009-01-08T19:17:06

Edvard Oker Edvard Oker

8. januar 2009 - 19:17

Fred

Jeg synes islam er en motbydelig religion; enda verre enn kristendommen, men i denne konflikten er det palestinerne som har retten på sin side. Dersom israelerne vil fred, så kan de flytte til USA, og gi Palestina tilbake til palestinerne.
2009-01-08T19:33:53

Terje Johannessen Terje Johannessen

8. januar 2009 - 19:33

Hva er det du melder her??

Hva er det du melder her?? Tre timers våpenhvile for hjelpesendinger som de likevel ikke slipper frem eller skyter på er det vel mer korrekte.
2009-01-08T19:37:44

Stian Ødegård Stian Ødegård

8. januar 2009 - 19:37

Stakkars Hamas

Trodde alle viste at når en nasjon krangler og provoserer frem krig, ja da skjønner vel alle at det vil gå med sivile også. Det burde selv disse hamas apekattene også skjønt. Nei sånn er det for oss alle det er om og gjøre og stoppe mens leken er god. Nå hadde disse hamas pungrottene kommet opp fra sine underjordiske huler og gjemt seg på sykehusene også.

De sivile har hat god tid til og henrette terorister i sitt lille område før Israel sa stopp.

Uansett kommer dem aldri aldri til og gi seg men dem kommer aldri til og ta over israel.

FRP og Siw Jensen i spissen stå på.!!!!!!!!
2009-01-08T20:02:03

Edvard Oker Edvard Oker

8. januar 2009 - 20:02

Terrorisme

Ditt innlegg er nokså merkelig, Stian Ødegård. Du liker ikke terrorister, men samtidig liker du Israel. Det henger ikke sammen. Har du lest historie noen gang? Vet du at israelerne drev terror mot palestinerne allerede før andre verdenskrig? De hadde flere terror-organisasjoner; bl.a. Haganah, Irgun og Lehi. De drepte for fote. Alle statsministre i Israel, fra opprettelsen i 1948 til 1984, var profesjonelle terrorist-ledere. Men du synes kanskje israelsk terror er ok? Det pussige med FRP-folk er i hvert fall at de aldri har åpnet en historiebok.
2009-01-08T19:33:30

Per Martin Gjærde Per Martin Gjærde

8. januar 2009 - 19:33

Neimen Røde Kors, da!

Er Røde Kors blitt blitt antisemitter også, nå?
Hjelpe oss!
2009-01-08T19:34:17

Reidar solemsjø Reidar Solemsjø

8. januar 2009 - 19:34

Nok en gang ødelegger

Nok en gang ødelegger religion for alle, når skal dere lære.
2009-01-08T19:43:59

Edvard Oker Edvard Oker

8. januar 2009 - 19:43

Religion

Du har rett. Religion er noe svineri.
2009-01-08T19:38:44

Per Martin Gjærde Per Martin Gjærde

8. januar 2009 - 19:38

Neimen Røde Kors, da!

Er Røde Kors blitt blitt antisemitter også, nå?
Hjelpe oss! Fiender av Israel overalt...

2009-01-08T19:46:10

Christoffer Marchesan Christoffer Marchesan

8. januar 2009 - 19:46

Våkn opp !

Dersom du ikke fikk med deg den kåringa som foregår i USA og tyskland hvert år angående hvilke nyhter som ikke kommer frem i mediebildet vil du finne , på 1. plass ,vel og merke , at Dick Cheneys tidligere arbeidsgiver, Haliburton, selger atomvåpenteknologi til IRAN.

Link til artikkel i VG :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=168806

Link til project cencored :

http://www.projectcensored.org/top-stories/category/y-2009/

At du ikke har fått høre dette er det nok en større grunn til.

http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/2-halliburton-charged-with-selling-nuclear-technologies-to-iran/

Nato snakker samtidig om en mulighet for et ''preemptive-nuclear strike''.. dermed :
Haliburton og Cheney (som er Israelsk zionist , ikke amerikaner først og fremst ) forer Iran med atomvåpenteknologi, og når de finner det for godt kan de bombe landet sønder og sammen og si: ''se her ,de hadde atomvåpen.'' I tillegg har de tjent seg rike og alle er glade. Ihvertfall alle som er glad i krig.
Så at du snakker om kongo er såklart riktig, men du glemmer å lete opp nyheter som viser dritten på Israel og amerikas hender ,som igjen fører tilk alle globale kriser , her er enda en ting :

http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/1-clinton-administration-aggressively-promotes-us-arms-sales-worldwide/

dersom du tror noe annet enn at USA tjener penger i kongo er du nok naiv..
og dermed har du grunnen til hvorfor du ikke har hørt noe om dette i media..

nok en ting :

http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/9-the-world-bank-funds-israel-palestine-wall/

Itillegg, noe som er verdt å lese :

http://www.projectcensored.org/top-stories/articles/24-media-misquotes-threat-from-irans-president/

Irans president sa aldri at han ville slette Israel fra kartet . dersom du leser hans ordrette oversettelse på farsi kan du se at han ikke engang bruker ordeet israel, men heller sier at regimet som okkuperer Jerusalem må fjernes ... At dette har blitt vrengt til å slette israel fra kartet stemmer overens med zionistenes globale agenda for å sette islam og kristendommen opp mot hverandre mens ziopnistenes radikale jøder tjener på det ettersom de på denne måten vil få enda mer konflikt og større splittelse i verden.

Palestina må ses på som et skrekkeksempel på at overgrep kommer til å bli vår framtid også dersom man ike står samlet mot disse globale terroristene ..

styrt zionistregimet i Israel.

denne verden går til helvete og det takket være blinde sauer som ledes rett til slakterbenken mens de roper"slakteren finnes ikke slakteren finnes ikke.. ."