Test av Opel Astra Electric Sports Tourer: Plass og pris på topp

Nye Opel Astra Sports Tourer Electric
Nye Opel Astra Sports Tourer Electric Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Opel Astra Electric Sports Tourer er en elektrisk familiebil som ikke går spesielt langt, men så koster den heller ikke avskrekkende mye.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du en av dem som fnyser av folks shopping i tax free-butikken på Gardermoen, eller syns at de hvite talglysene på IKEA er litt for basic?

Da er definitivt ikke nye Opel Astra Electric Sports Tourer noe for deg. Dette er ikke en bil for snobber.

Opel Astra Electric Sports Tourer, eller la oss for enkelhets skyld bare kalle den Astra, er en elektrisk stasjonsvogn som tiltaler pragmatiske nordmenn på budsjett. Her er det ingen overflod av velstand, snasent utstyr eller dyre felger som pynter opp.

Potent rekkevidde, heftig hurtiglading eller mektig akselerasjon står heller ikke på menyen.

Les alle biltester i ABC Nyheter her

Opel Astra Sports Tourer Electric ser ganske tøff ut. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Opel Astra Sports Tourer Electric ser ganske tøff ut. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Så mye koster den

Det du snarere får er ganske god plass til en ikke særlig skummel pris. 388.900 kroner vil importøren Bertel O. Steen i utgangspunktet ha, og da er utstyr som oppvarmet ratt og 18-tommers felger inkludert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Testbilen med blant annet sportsseter i Alcantara og elektrisk justering for fører, samt en meget hendig funksjon der frontruten varmes opp av tråder i glasset, i tillegg til elektrisk bakluke og soltak, koster 418.100 kroner.

Bertel O. Steen tilbyr snedig nok Astra som elektrisk kombikupe til samme pris, men hvorfor skal noen velge den når stasjonsvognen koster det samme?

Nei, det er stasjonsvognen du vil ha, gitt at du tåler å fire på noen krav.

På innsiden er det ikke veldig spennende, men rattet er godt å holde i og betjeningen er ganske logisk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
På innsiden er det ikke veldig spennende, men rattet er godt å holde i og betjeningen er ganske logisk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Knapp rekkevidde?

Krever du å kunne legge ut på langtur om vinteren, uten å måtte stoppe for å lade, vil ikke Opel Astra falle i smak. WLTP-rekkevidden er på 413 kilometer, som i vår test tilsier ærlige 240 kilometer i tre grader varmt vintervær og overvekt med motorveikjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAFs rekkeviddetest, der bilen ble kjørt på vinterføre til den var fullstendig utladet, viste en rekkevidde på 296 kilometer og tilsvarer et avvik på nærmere 28 prosent fra WLTP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når sommeren kommer snikende er det grunn til å tro at bilen vil klare mer enn dette, men å slå fast at Astra stasjonsvogn ikke er noen rekkeviddevinner, er sikkert.

Samtidig er det ikke alle som må ha utpreget god rekkevidde for å være fornøyd. Har du lader hjemme, skal pendle litt til jobb og frakte barn til de mange aktivitetene en moderne familie har, kan det hende at denne stasjonsvognen gjør en god jobb. Batterikapasiteten er på 50,8 kWh (netto), som jo er med på å forklare hvorfor rekkevidden uansett ikke er fantastisk.

Nye Astra Sports Tourer Electric sluker 516 liter i bagasjerommet. Legges baksetene ned øker det til 1.553 liter. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Nye Astra Sports Tourer Electric sluker 516 liter i bagasjerommet. Legges baksetene ned øker det til 1.553 liter. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Så hurtig lader den

Det er liten tvil om at du må stoppe for å lade om det skal legges ut på en skikkelig tur. Stiller du høye krav til ladehastighet er det nok en grunn til å se vekk fra denne bilen. Du får bare 100 kW ladeeffekt, som er langt unna de 250 kW du får i en Tesla Model Y.

Igjen kan det argumenteres med at høy ladehastighet ikke må være på plass, men dette er selvfølgelig avhengig av hvordan du planlegger å bruke bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal påskeferiens utfart legges til samme dag som alle andre? Ja, da vil det kunne ta ganske lang tid å komme seg frem om du i tillegg vil ha litt strøm til kjøring på fjellet og ladekøen er lang.

Skal det bare kjøres fra Jevnaker til Gardermoen for å fly til varmere strøk med familien på slep, stiller det seg annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Knappen til høyre bestemmer hvor mye effekt motoren skal yte. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Knappen til høyre bestemmer hvor mye effekt motoren skal yte. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Stellantis-knapper

Bak rattet er det heldigvis lett å finne seg til rette i Opel Astra. Uvanlig spennende kan det ikke hevdes å være, men du får i alle fall en hel del fysiske knapper, noe som later til å være mangelvare i nye elbiler.

Infotainmentsystemet er ikke blant de aller mest intuitive, men slett ikke dårlig. Opel Astra baserer seg på den samme plattformen som mange av bilene fra Stellantis-konsernet. Her finnes det alternativer fra Citroën, Peugeot, DS og Jeep.

Noen av knappene kjenner du kanskje igjen, uten at det egentlig trekker ned, og nøkkelen er fortsatt den samme som på en eldre Citroën, pussig nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du glad i å spille musikk i bilen, bør du imidlertid passe på: Lydanlegget er et av de dårligste vi har testet på lenge, og det er dessverre ikke mulig å betale ekstra for et et oppgradert anlegg.

Gledelig er det likevel at sportssetene er gode å sitte i. Rattet er også sportslig og selve kjøreegenskapene har Opel et godt grep om. Bilen er rimelig komfortabel og styringen presis nok. At bilen er litt spinkel bør ikke overraske, prisen tatt i betraktning, men du får likevel en følelse av at dette er ganske mye bil for pengene.

Slik sett treffer Opel godt på tross av det skuffende lydanlegget.

På innsiden er det ikke veldig spennende, men rattet er godt å holde i og betjeningen er ganske logisk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
På innsiden er det ikke veldig spennende, men rattet er godt å holde i og betjeningen er ganske logisk. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Så kjapp er den

Det er kun én elektrisk motor å more seg med i denne bilen. Den sitter foran, som på de øvrige elbilene på samme plattform, så her er det forhjulsdrift, ikke firehjulsdrift (dessverre også for Jeep).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Astra evner å plante kreftene i bakken, men noe annet ville egentlig overrasket siden det ikke er spesielt mye kraft til disposisjon. Elmotoren yter 156 hestekrefter og 270 Nm, men bare når et eget «Sport» kjøreprogram er valgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At du gidder å aktivt velge dette er heller tvilsomt, så du får i de fleste situasjoner nøye deg med «Normal» der motoren gir deg 136 hestekrefter. Det gjør at bilen aldri fremstår særlig sprek, men det er kanskje ikke så prekært i en bil som dette.

Det må samtidig sies at denne stasjonsvognen kommer seg greit av sted når du trykker høyrefoten i gulvet, og for lite snobbete bilkjøpere tror vi motoreffekten er tilstrekkelig.

0 til 100 går unna på passe sedate 9,3 sekunder og toppfarten er på 170 km/t.

Godt med plass

Foran sitter du og din passasjer godt. I baksetet er det ikke like raust med plass, men bagasjerommet sluker solide 516 liter. En annen tysk stasjonsvogn som straks brøyter seg inn på markedet, nye BMW i5 Touring som er i en helt annen prisklasse, skilter med 570 liter.

Legges baksetene i Opel-en helt ned, sluker bilen 1.553 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er tall du kan la deg friste av om resten av bilen tiltaler, men Opel bommer litt på målstreken når det i brosjyren kan leses av antall kilo tilhenger bilen kan trekke. Det tallet er skuffende nok 0.

Trøsten er kanskje at du kan laste 80 kilo på taket.

Opels elektriske stasjonsvogn er en trygg og solid bil du kanskje ikke drømmer om, men som kan vise seg å være lett å leve med, gitt at du er klar over begrensningene. Til å farte rundt i nærmiljøet uten å tiltrekke seg oppmerksomhet, er den ypperlig.

NØKKELINFO: Opel Astra Electric Sports Tourer

Drivlinje: Én motor, forhjulsdrift

HK/Nm: 156/115/270

0-100 km/t: 9,3 sekunder

Toppfart: 170 km/t

Rekkevidde (WLTP): 413 km

Batterikapasitet, netto: 50,8 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt: 1.685 kg

L/B/H: 464/186/148

Forbruk: 15,8 kWh/100 km

Bagasjerom: 516/1.533

Taklast: 80 kg

Tilhengervekt: 0 kg

Priser: Denne modellen:388.900 kroner. Med utstyr:418.100 kroner

Dette liker vi:

  • Pris
  • Plass
  • Design utvendig

Dette liker vi ikke:

  • Dårlig lydanlegg
  • Knapp rekkevidde vinter
  • Lader ikke særlig fort

Design: Nye Opel Astra ser langt mer spennende ut enn det du gjerne forbinder med Opel. Det kan trekke nye kunder til merket.

Førermiljø: De sportslige stolene er gode å sitte i og betjeningen med fysiske knapper er god. Oppvarmet frontrute trekker opp.

Kjøreegenskaper: Dette er ikke en voldsomt spennende bil å kjøre, men styrefølelsen er forholdsvis presis og det er lite som irriterer.

Ytelser: 156 hestekrefter er tilstrekkelig, men ikke mer. Dette er uansett ikke en bil du vil kjøre farlig fort med.

Plass: Foran er det godt med plass. I baksetene er det ikke fantastisk med snarere helt OK. Bagasjerommet sluker over 500 liter.

Mye for pengene: Det er fristende å si «ja». Dette er ikke en luksusbil, men et fint alternativ til en Tesla om du ikke vil ha det samme som naboen eller er besatt av rekkevidde.

Konklusjon: 7/10 Opel Astra Electric Sports Tourer evner å sjarmere med sin spennende pris og gode plass. Bare husk at rekkevidden ikke er god nok for lange og raske turer.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.