Test av Volvo XC40: Elsket – men er rekkevidden god nok?

Volvo XC40 er blitt en gammel bil, men fortsatt er den en av favorittene i Norge.
Volvo XC40 er blitt en gammel bil, men fortsatt er den en av favorittene i Norge. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Volvo XC40 har solgt godt i Norge så langt. Er bedre rekkevidde og kjappere lading nok til å overbevise når valgmulighetene blir stadig større?

Artikkelen fortsetter under annonsen

At Volvo er i siget, er det liten tvil om. I Norge havnet det svenske bilmerket på 4. plass bak Tesla, Toyota og Volkswagen med 8.882 registreringer i 2023, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er bilen du ser på bildet, den snart syv år gamle Volvo XC40, som nærmest alene stod for den glimrende plasseringen.

Som elbil er den kommet med en etterlengtet oppgradering, og da er spørsmålet om den fortsatt har det som skal til for å friste stadig mer kresne nordmenn.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

På innsiden kommer du til å finne deg til rette, selv om dette ikke er en ny bil. Setene gir solid støtte og materialene er av god kvalitet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
På innsiden kommer du til å finne deg til rette, selv om dette ikke er en ny bil. Setene gir solid støtte og materialene er av god kvalitet. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Bakhjulsdrift, men hvorfor?

I 2022 kom en visuell oppfriskning og 2023 så den tekniske oppgraderingen som i større grad angår deg. XC40 fås fortsatt med firehjulsdrift og to motorer, slik de aller fleste nordmenn velger, men testbilen har snedig nok bakhjulsdrift og én motor bak.

Det var forøvrig i 1998 at 900-serien forsvant og Volvo, dessverre for entusiastene, gikk vekk fra bakhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

At de nå går tilbake har nok lite å gjøre med at de vil treffe sladdelystne ungdommer fra Notodden og andre steder der Volvo med bakhjulsdrift står høyt på ønskelisten.

Valget handler om effektivitet.

«Nye» Volvo XC40 fås følgelig i tre versjoner, den nevnte med firehjulsdrift og stort batteri på 79 kWh, såkalte XC40 Single Motor med 70 kWh batteri eller testbilen XC40 Single Motor Extended Range med bakhjulsdrift og det store batteriet som er standardutstyr i firehjulsdriftvarianten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med denne oppgraderingen går bilen fra for- til bakhjulsdrift og samtidig øker rekkevidden fra 422 kilometer til ganske så fristende 565 kilometer. På papiret.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Bagasjerommet sluker 419 liter, mens konkurrenten fra BMW med kortere rekkevidde tar 490 liter. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Bagasjerommet sluker 419 liter, mens konkurrenten fra BMW med kortere rekkevidde tar 490 liter. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Stort avvik

I snilt vintervær med 93 prosent oppladet batteri tror bilen selv at den skal klare 380 kilometer, men på E6 fra Oslo med 110-soner og klatring opp bratte bakker i Gudbrandsdalen, var det kritisk lite strøm igjen ved cirka 270 kjørte kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I NAFs ferske rekkeviddetest klarte søstermodellen Volvo C40 med samme batteri og drivlinje 395 kilometer før den var fullstendig tom – et avvik fra oppgitt rekkevidde på hele 30,9 prosent.

En trøst er det at batteriet kan forvarmes ved å legge inn din destinasjon i bilens navigasjonssystem, og heldigvis kan batteriet lades med en effekt på forholdsvis imponerende 200 kW om det store batteriet velges.

Det stiller Volvo XC40 i samme hurtigladingsliga som luksusbilene Mercedes EQS SUV og BMW iX.

En generell betraktning å ha med seg er at motorveihastighet, stigning på vei til hytta og lav temperatur har mye å si for elbilers rekkevidde – og det er ikke spesielt for Volvo.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Med bakhjulsdrift og det store batteriet skal Volvo XC40 Recharge Extended Range klare fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Med bakhjulsdrift og det store batteriet skal Volvo XC40 Recharge Extended Range klare fra 0 til 100 km/t på 7,3 sekunder. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

For gammel, eller?

Siden Volvo XC40 kom på markedet, er det dukket opp mange elektriske konkurrenter. Blant elektriske, kompakte SUV-er kan du faktisk velge og vrake. Med solide alternativer fra Skoda, VW, Ford, Tesla, BMW og Audi er det derfor lurt å tenke litt ekstra på at Volvo XC40 begynner å bli en gammel bil, noe du merker på innsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med introduksjonen av den langt trangere elbilen EX30, som har Volvos nye designspråk, blir det åpenbart at XC40 ikke er fersk, men det betyr ikke at du kan trives godt bak rattet i testbilen.

Materialkvaliteten er slik du forventer av en Volvo, der de fleste overflater har en behagelig tekstur og reflekterer lys på en luksuriøs måte. Rattet er passe stort, godt å holde i og har fysiske knapper som er lett å betjene.

Et annet lyspunkt er at lydanlegget fra Harman Kardon er bedre enn det du finner i en tilsvarende priset elbil fra Mercedes-Benz. At Volvos infotainmentsystem er kjapt og velfungerende er også gledelig.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Anlegget fra Harman Kardon er kraftig nok til å glede. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Vanskelig valg

Volvo XC40 kan ikke hevdes å være en utpreget spennende bil å kjøre. Tilbakemeldingen fra rattet er presis men ikke på nivå med BMW iX1. Med 252 hestekrefter på bakhjulene er imidlertid frasparket mer enn akseptabelt og fra 0 til 100 km/t skal gå unna på 7,3 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er artig nok like raskt som en BMW 530d med 3,0-liters sekssylindret dieselmotor for 20 år siden, som på den tiden ble betraktet som ganske heftig.

Med Volvos testbil blir det forøvrig åpenbart hvorfor mange nordmenn velger firehjulsdrift, for det er fullt mulig å sette seg fast når du kun har drift på bakhjulene. Det skal samtidig sies at med denne begrensningen i bakhodet, litt planlegging når du parkerer på ren is og i brattere bakker, så tar bilen seg godt frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Skjermen foran sjåføren viser det du behøver av informasjon. Både batteriprosent og rekkevidde vises samtidig, som er fint. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen
Skjermen foran sjåføren viser det du behøver av informasjon. Både batteriprosent og rekkevidde vises samtidig, som er fint. Foto: Håkon Sæbø / Finansavisen

Kjører du lite på fjellet og ikke parkerer i gater med høye brøytekanter, kan du absolutt vurdere en XC40 med bakhjulsdrift. Med det store batteriet starter bilen på 519.900 kroner mens testbilen med utstyr havner på rett i underkant av 600.000 koner – vel å merke med vinterhjul til 33.000 kroner inkludert.

Versjonen med firehjulsdrift er langt kraftigere og skal klare fra 0 til 100 km/t på hissige 4,8 sekunder, uten at Volvo skal ha mer enn 50.000 kroner ekstra.

Det, og den sterke konkurransen i markedet nå, gjør ikke valget noe lettere.

NØKKELINFO: Volvo XC40 Recharge Extended Range

Drivlinje: Én elmotor bak, bakhjulsdrift

HK/kW/Nm: 252/185/420

0-100 km/t: 7,3 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Rekkevidde (WLTP): 565 km

Batterikapasitet, netto: 79 kWh

Maksimal ladeeffekt: 200 kW

Egenvekt uten fører: 1.995 kg

L/B/H: 440/186/164

Bakkeklaring: 175 mm

Forbruk: 17,4 kWh/100 km

Bagasjerom: 419/1.295 liter

Maksvekt tilhenger m/brems: 1.500 kg

Maks nyttelast: 450 kg

Priser: Denne modellen: 519.900 kroner Med utstyr: 597.192 kroner ink. vinterhjul

Dette liker vi:

  • Bilen er lettkjørt og komfortabel
  • 200 kW hurtiglading
  • Behagelig interiør med gode seter

Dette liker vi ikke:

  • Ikke imponerende rekkevidde på vinterføre
  • Bakhjulsdrift kan gjøre at du setter deg fast
  • XC40 begynner å bli gammel

Design: Volvo XC40 er kanskje ikke den barskeste bilen i klassen, men så er det heller ikke alle som ønsker seg det.

Førermiljø: Sportssetene er gode, sittestillingen solid og interiøret lett å få oversikt over. Her er kan man trives.

Kjøreegenskaper: Dette er ikke en veldig spennende bil å kjøre, men forbedringene Volvo har gjort vil du legge merke til.

Ytelser: En gang i tiden var det imponerende med 0 til 100 på 7,3 sekunder. I dag er det fortsatt helt akseptabelt.

Plass: Det finnes flere konkurrenter med bedre plass, men da er det gjerne snakk om mindre snobbete bilmerker.

Mye for pengene: Nesten 600.000 kroner for en elbil uten firehjulsdrift er ikke spesielt billig. Se bare hva Tesla tilbyr.

Konklusjon: 6/10. Volvo XC40 klarer seg godt på tross av å ikke være ny. Bakhjulsdrift er greit nok for dem som ikke er mye på fjellet.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.