Test av VW ID.7: Så god er den på vinterføre

Designerne av ID.7 har utvilsomt tatt hensyn til aerodynamikken, men lyslinjer, sideskjørt og sorte ruter demper inntrykket av et såpestykke.
Designerne av ID.7 har utvilsomt tatt hensyn til aerodynamikken, men lyslinjer, sideskjørt og sorte ruter demper inntrykket av et såpestykke. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med bakhjulsdrift sliter VW ID.7 på ekstremt glatt underlag, men karrer seg likevel frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I mange år var det stasjonsvognene VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo som dominerte familiebilmarkedet i Norge, etter hvert med firehjulstrekk.

Så overtok SUV-ene med Honda CR-V, Toyota Rav4 og VW Tiguan i spissen, til tross for mindre plass, dårligere kjøreegenskaper og høyere pris.

VW Passat Alltrack og Skoda Octavia Scout forsøkte å kombinere de to biltypene, men nå er det uansett elbilene som har overtatt, hvor SUV-er med firehjulstrekk dominerer fullstendig.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

En spesiall avslutning, sølvdetaljer og markert baklys i hele bilens bredde myker opp en ellers kjedelig fasong. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
En spesiall avslutning, sølvdetaljer og markert baklys i hele bilens bredde myker opp en ellers kjedelig fasong. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

VW ID.7 er kanskje bilen som skal detronisere disse SUV-ene, men det spørs om det er den tohjulsdrevne sedanen som vil gjøre det. Sedan er riktignok en sannhet med modifikasjoner, da den store og skrå bakluken gjør at bilen bør defineres som en kombi-coupe, men bilen kommer snart både som stasjonsvogn og med firehjulsdrift og øker nok muligheten for suksess da.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I motsetning til klassikeren Passat med forhjulsdrift trekker ID.7 på bakhjulene, noe som er en fordel ved akselerasjon, svingkjøring og når det gjelder fremkommelighet.

Minimalisme med en stor skjerm benyttes av stadig flere bilprodusenter og ID.7 er med få unntak brukervennlig og har godt med utstyr. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Minimalisme med en stor skjerm benyttes av stadig flere bilprodusenter og ID.7 er med få unntak brukervennlig og har godt med utstyr. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Snøstormer

Østlandet rundt årsskiftet minnet imidlertid mer om Hardangervidda enn kyststrøkene og bilen fikk kjørt seg skikkelig mens Vegvesenet advarte, yr.no hadde rekordtrafikk og kollektivtrafikken stoppet opp.

Kjøring på vanlige veier med både is og til dels mye snø gikk greit, og med ESP i Sport mister du ikke alle kreftene hver gang du gir litt gass. Da kan du samtidig leke litt med understyringen så vet du hele tiden hvor glatt det faktisk er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På bratte småveier med snø og is er ikke kombinasjonen tohjulsdrift og piggfrie vinterdekk en perfekt kombinasjon, men testbilen med Continental VikingContact 7 i 255/40- og 235/45-dimensjon på 20 tommers felger løste utfordringene, om enn sakte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også krevende bakkestart taklet bilen, og selv om det føltes som det ville stoppe opp, klarte folkevognen å karre seg opp og frem med litt hjulspinn og elektronisk assistanse uten at det ble nødvendig å rygge og ta fart eller gi opp og ringe redningstjenesten.

Bremselengden øker også under slike forhold, men med intelligens og/eller erfaring går det også greit i de fleste tilfeller og bilen får bestått i vintertesten. Selvfølgeligheter som varme i seter og ratt samt app for forvarming av kupeen kommer også godt med, slik oppvarmet spylerdyse og frontrute, varme i baksetene og et varmepumpesystem også gjør. Du kan også forvarme batteriet før lading for et kortere ladestopp, enten via navigasjonen eller en praktisk manuell knapp.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Du finner litt plast, men mange myke flater, kontrastsømmer og lysdetaljer gir et godt inntrykk ombord. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Du finner litt plast, men mange myke flater, kontrastsømmer og lysdetaljer gir et godt inntrykk ombord. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Vinterrekkevidde

Da har du en teoretisk ladeeffekt på 175 kW som lar deg lade fra 10 til 80 prosent på 28 minutter. Dette vil riktignok variere litt med temperatur og ladestasjonen, men det er et stykke under Porsche, Tesla, Xpeng og Audis e-tron GT som ligger mellom 250 og 300 kW.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har du en god nok lader hjemme og på jobb kan du lade ID.7 med 11 kW ombordlader, noe som betyr fullt batteri hver dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da skal du ifølge WLTP-målingen og skrytebrosjyren klare inntil 614 kilometer, eller 587 for testbilen med store hjul og noe utstyr – om sommeren. Med kuldegrader, snø på veien og en del motorveikjøring blir imidlertid rekkevidden betydelig redusert.

Bilens gjettometer viste 389 kilometer med fullt batteri ved start og etter 162 kilometers kjøring var batteriet halvfullt/halvtomt noe som skulle bety 324 kilometer om du kjører det helt tomt. En reduksjon i rekkevidde på hele 44,8 prosent sammenlignet med WLTP er imidlertid ikke uvanlig når forutsetningen er så dårlige som de kan være når kong vinter regjerer brutalt i Norge. Gøteborg, Dovre, Lærdal og Kristiansand er likevel innen rekkevidde om du starter i Oslo, så helt krise er det ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Selv en treåring kan betjene deler av kjørefunksjonene ombord. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Komfortabel

Understellet er både adaptivt og justerbart avhengig av kjøreoppsettet, hvor gassresponsen og styringen også påvirkes. Dette vil du få mer glede av på sommerføre, men bilen føles komfortabel på flere måter.

Mens du er ombord i bilen vil du samtidig trives i såkalte ErgoActive elektrisk justerbare seter med massasje, varme og kjøling i delskinn med velur som en del av Interiørpakke+ til 67.750 kroner.

Bilen har også et behagelig multifunksjon skinnratt, selv om betjeningsflatene er litt klønete.

Den skrånende taklinjen gjør dørkarmen bak lav for de høye og mørke, men plassen er meget god for de langbente. Et 60/40-delt baksete med skiluke og et romslig bagasjerom har du også. Du finner litt plast i interiøret, men de fleste flatene er polstret eller dekket med skinn og alcantara, mens forete dørlommer er en elegant detalj.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et glasstak med elektrisk dimming er kult, men er en del av ekstrautstyret i Eksteriørpakken+ til 31.125 kroner. Ekstra er også det svingbare tilhengerfestet som tåler 1.000 kilo.

Instrumentpanelet er lite med det aller mest nødvendige og frontrutevisningen lar deg holde øynene på veien, mens berøringsskjermen i midten er intuitiv og omfattende. En rekke hurtigknapper for apper, bilinnstillinger, kjøremodus og assistentsystemer gjør den enkel i bruk, og du behøver ikke trykke mange ganger for å slå av filskift- og hastighetsvarslingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

De oppgraderte og elektrisk justerbare ErgoActive-setene har både varme, kjøring og massasje. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Klønete

Berøringsflatene for volum og varme er riktignok vanskelig å betjene og stemmestyringsassistenten Ida bryter gjerne inn i samtalene eller når du synger med Harman Kardon-anlegget med 12 høyttalere og 700 watt. Ellers klarer hun å hjelpe deg med både telefon, temperatur, klima og mye annet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To knapper for de fire vinduene som må velges med en egen knapp for bakvinduene er sær, men sikkert en vanesak. Girspaken er en kopi av BMW i3 og høydejustering av frontrutevisningen fant vi ikke, men finnes den tar vi den på oss.

Fasongen på ID.7 minner om mange andre såpestykkeinspirerte aerodynamiske elbiler på markedet, men noen lyslinjer, markerte sideskjørt, sølvdetaljer, sort tak og mørke ruter redder noe av bildet. Avanserte LED Matrix-lys er nyttige ved kjøring på mørke landeveier, slik de mange sikkerhetssystemene også er.

NØKKELINFO: Volkswagen ID.7

Drivlinje: 1 elmotor, bakhjulsdrift

HK/kW/Nm: 286/210/545

0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart: 183 km/t

Rekkevidde (WLTP): 614 km

Batterikapasitet, netto: 77 kWh

Maksimal ladeeffekt: 175 kW

Egenvekt uten fører: 2.172 kg

L/B/H: 496/211/153 cm

Forbruk: 14,1 - 16,3 kWh/100 km

Bagasjerom: 532 / 1.586 liter

Taklast: 75 kg

Tilhengervekt: 1.000 kg

Priser: Denne modellen: 537.500 kroner Med utstyr: 666.250 kroner

Dette liker vi:

  • Komfortabel
  • Kommer seg frem
  • Premiumfølelse

Dette liker vi ikke:

  • IDA-assistenten
  • Volum- og varmestyring
  • Ikke frunk

Design: Veldig aerodynamisk, men reddes av lyslinjer og andre detaljer.

Førermiljø: Minimalistisk med en stor skjerm, gode seter og mange myek materialer.

Kjøreegenskaper: Komfortabel og velkjørende, og karrer seg frem med bakhjulsdrift.

Ytelser: Rask nok, men mange elbiler er mye raskere.

Plass: Trang bakdør og i midtsetet, ellers veldig god plass.

Mye for pengene: Stor og velutstyrt med god rekkevidde - om sommeren.

Konklusjon: 7 - Bedre score med firehjulstrekk og mange tøffe konkurrenter.

Denne artikkelen er tidligere publisert i Finansavisen Motor.