Test av Hyundai Kona Electric: – Derfor bør du styre unna

Hyundai Kona har gjennomgått en dramatisk forvandling fra forrige generasjon, både på innsiden og utsiden.
Hyundai Kona har gjennomgått en dramatisk forvandling fra forrige generasjon, både på innsiden og utsiden. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen kjøper Toyota for å vise at de ikke bryr seg om biler. Nå kan du gjøre det samme med Hyundai Kona og bli like fornøyd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det ikke noe galt ved å kjøpe en ny Toyota eller Hyundai, da dette er biler kjent for kvalitet og driftssikkerhet, men det er ikke disse bilmerkene du ser flest av på biltreff eller diskuterer på bilforum for entusiaster.

Eierne er i stedet folk som skryter av at de bruker lite penger på bil, de aner ikke hvor verkstedet ligger og de liker gjerne å snobbe ned.

De har uansett primærbehov, sekundærbehov og kanskje luksusbehov når det kommer til bil. Sistnevnte blir ikke dekket av den nye Hyundai Kona selv om den er velutstyrt, men med en rekkevidde på over 50 mil og en pris på under 400.000 kroner blir både primær- og sekundærbehovene mer enn dekket.

De eneste som kan matche disse tallene er Tesla Model 3 og MG4, begge med bakhjulsdrift, mens Kona sverger til forhjulstrekk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Førermiljøet er trivelig med en dobbel buet skjerm, samt hurtigknapper, brytere og t eget panel for klimaanlegget. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Større og bedre

Snaue 18.000 Kona er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken registrert i Norge siden 2018 og flere vil det bli nå når andre generasjon av bilen er på plass.

Lengre, høyere og bredere betyr bedre plass, både for passasjerer og bagasje. Et tredelt baksete, greit bagasjerom med rom for ladekabler og en frunk har bilen også fått, men nyttelasten på 350 kilo er relativt lav, noe for øvrig mange elbiler sliter med.

Batteriet er like stort som før på 65,4 kWt netto, men rekkevidden er økt fra 484 til 514 kilometer. Testbilen er riktignok en Premium-versjon med 19 tommers felger, så du må lide for skjønnheten og klare deg med 454 kilometer. Prisen på toppmodellen passer dessuten 400.000 kroner med ti prosent, men utstyrsnivået er da meget høyt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ratt- og setevarme, kjøling, kameraer, parkeringsassistent og kjøreoppsett har egne knapper for enkel betjening. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Mye utstyr

Avanserte LED-lys, fartsholder på nivå 2, en drøss med kameraer og fjernstyrt parkeringsassistent er noe av det du får glede av underveis. Da sitter du i komfortable elektrisk justerbare seter i skinn med varme og kjøling, varme i baksetene, 64-fargers stemningslys, frontrutevisning og et flott Bose stereoanlegg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det meste av komfort- og sikkerhetsutstyr er også inkludert, så det er lett å trives ombord. Litt plast og lekealuminium må du leve med, men både dashbord og dører har myke materialer også.

Effekten i elmotoren er økt fra 150 til 160 kW eller fra 204 til 218 hestekrefter som ofte sier mer. Samtidig gjør de drøye 100 kiloene ekstra at akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen øker fra 7,6 til 7,8 sekunder. Med 19 tommers felger øker den med ytterligere tre tiendeler, men veigrepet og kjøreegenskapene blir da bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Felgene er spesielle og med 19-tommers felger ser det bra ut. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Velkjørende

Noen sportsbil er Kona selvfølgelig ikke, men hvis du ikke later som den er det, gjør vekten på 1.760 kilo bilen morsommere å kjøre enn mange andre og tyngre elbiler. Kjøreprogrammene Eco, Normal, Sport og Snow påvirker primært gassrespons og kraftoverføring, men et tretrinns ESP-system lar deg i større grad ta kontrollen hvis du ønsker det. Vinterdekk bidrar til bedre fremkommelighet på glatt underlag, men også dårligere veigrep hvis du tester grensene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Under kjøring har du valgfri regenerering med praktiske hendler på rattet og valgfri science fiction-kjørelyd om du ønsker det. Klimaanlegget resirkulerer luften automatisk i tunneler og når du bruker blinklyset viser kameraer dødvinkelen i instrumentpanelet.

Berøringsskjermen er intuitiv og omfattende, men krever mye trykk og bla gjennom menyene. Blant annet hvis du vil skru av noen av de mange varslingssystemene for fart, retning og tretthet. En rekke hurtigknapper forenkler betjeningen noe, mens girspaken på rattstammen er litt i veien for langbente. Et oversiktlig klimapanel og fysisk volumbryter gjør det enklere å betjene dette underveis.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fasongen ser bra ut, men bakskjermene med baklys er ikke like vellykket. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Fasongen ser bra ut, men bakskjermene med baklys er ikke like vellykket. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Svak lading

NØKKELINFO: Hyundai Kona Electric

Drivlinje: Elmotor

FWDHK/kW/Nm: 218/160/255

0-100 km/t: 7,8 sekunder

Toppfart: 172km/t

Rekkevidde (WLTP): 514 km

Batterikapasitet, netto: 65,4 kWh

Maksimal ladeeffekt: 100 kW

Egenvekt uten fører: 1.698kg

L/B/H: 436/182/158 cm

Forbruk: 14,7 kWh/100 km

Bagasjerom: 466/1.300 liter

Maksvekt tilhenger m/brems: 750 kg

Maks nyttelast: 350kg

Priser: Fra (48,4 kWh) 352.900 kroner. Denne modellen: 387.900 kroner. Med utstyr: 442.900 kroner

Dette liker vi:

  • Pris
  • Rekkevidde
  • Utstyrsnivå

Dette liker vi ikke:

  • Ladehastighet
  • Menyplunder
  • Rare skjermer

Design: Fasong og lys ser bra ut, men skjermene har merkelig utforming.

Førermiljø: Litt plast og knotete meny, men komfortabel og velutstyrt.

Kjøreegenskaper: Komfortabel og lettkjørt med flere oppsett, men ingen sportsbil.

Ytelser: Ikke rask i elbilverdenen, men det holder til vanlig.

Plass: Blitt større og mer fleksibel med tredelt baksete, frunk og ladekabelrom.

Mye for pengene: Forholdet pris, rekkevidde, plass og utstyr er helt på topp.

Konklusjon: 6. Ikke en fantastisk bil, men med beskjedent budsjett er den genial.

Utseendet er betydelig endret fra den litt kjedelige forgjengeren, med pikselinspirerte lyslinjer både foran og bak. Piksler i grillen og diffusoren er også på plass, felgene er særegne og de spesielle hjulbuene med integrerte lykter både foran og bak er ikke like vellykket som linjene og fasongen ellers.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ladeeffekten er lik som før med maksimalt 100 kW, langt under storesøskene Ioniq5 og Ioniq6, som har hele 220 kW. Det betyr at du må beregne rundt 40 minutter på å lade batteriet fra 10 til 80 prosent.

Trøsten da er at rekkevidden er relativt god, men også Hyundai Kona sliter i vinterkulden. Testbilen har en WLTP-rekkevidde på 454 kilometer, men gjettometeret viste 370 kilometer med fullt batteri. Flere kjøreturer i et tosifret antall kuldegrader og mye kjøring på motorvei viste oss at vi kunne kjørt 330 kilometer før batteriet ble tomt.

Det høres ikke mye ut, men skal du ofte lenger enn Gålå, Kristiansand eller Gøteborg om vinteren er kanskje ikke Hyundai Kona bilen for deg.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.