TV 2 får kjempebot – brøt sponsorregler under Tour de France-sendinger

TV 2 har fått en bot på 300.000 kroner av Medietilsynet som følge av for lange sponsorplakater under Tour de France-sendingene tidligere i år.

TV 2 brøt sponsorregler under Tour de France-sendinger.
Publisert Sist oppdatert

Det opplyser Medietilsynet i en pressemelding.

Regelbruddet ble avdekket etter et planlagt tilsyn med sju etapper av sykkelrittet. Medietilsynet opplyser at alle sendingene som de førte tilsyn på hadde sponsoridentifisering i strid med regelverket.

– Medietilsynet vurderer regelbruddet som alvorlig. At kontrollen avdekket brudd i alle de kontrollerte sendingene, innebærer at det var en rekke gjentatte og klare brudd i løpet av kort tid, sier direktør Hanne Sekkelsten.

Til VG opplyser organisasjon- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Lene Eltvik Vindfeld at de aksepterer boten.

– Feilen skyldes manglende tilpasning av systemene i forbindelse med endringer i reklamereglene, sier Vindfeld.

Reglene om sponsoridentifisering handler om at seerne skal bli gjort oppmerksom på at et program er sponset. Det skal heller ikke være en arena for overdreven eksponering av sponsorene.

Under sendingene ble sponsorene vist mer enn de tillate 60 sekundene som er tillatt i løpet av én time. I enkelte timer ble sponsorene eksponert i opptil 90 sekunder.

Medietilsynet kan gi sanksjon i form av advarsel eller gebyr ved regelbrudd. I denne saken mener Medietilsynet at en advarsel ikke er tilstrekkelig.

– Antallet klare brudd og mange seere taler for en strengere reaksjon. Preventive hensyn tilsier også at TV 2 får gebyr i denne saken, sier Sekkelsten.

Medietilsynet ser positivt på at TV 2 har satt i gang tiltak for å unngå at lignende brudd på Kringkastingsregelverket skjer igjen.

– Dette er et engangstilfelle. Vi er i gang med å etablere systemer og rutiner som sikrer at dette ikke skjer igjen neste gang vi har en slik sending, sier Vindfeld.