Sport
Toppserieklubb i krise – banker på folks dører for å skaffe penger
Toppserieklubben Røa er truet av konkurs. Nå har spillere og foreldre tatt initiativ til en stor dør-til-dør-aksjon i nærmiljøet i jakten på friske midler.
Røa skriver selv om redningsaksjonen på egne nettsider.
Målet med dør-til-dør-aksjonen er å samle inn støtte til spleisen som er opprettet for å hjelpe klubben gjennom den økonomiske krisen. Samtidig jobbes det også med langsiktige løsninger.
«Vi er stolte av å være en klubb som satser på jenter. Røa representerer noe langt større enn et lag i Toppserien. Klubben gir jenter gode utviklingsmuligheter og viser at det er mulig å kombinere bredde, fellesskap og toppsatsing», skriver klubben.
I dagene som kommer vil frivillige fra flere Røa-lag besøke husstander i lokalmiljøet for å informere om situasjonen og invitere til å bidra.
«Alle bidrag, store som små, vil være viktige», understrekes det.
Tidligere denne måneden opplyste Røa at klubben risikerer å forsvinne fra Toppserien om den ikke får inn tre millioner kroner i løpet av året.
Økte krav og kostnader knyttet til å drifte et lag på toppnivå i norsk kvinnefotball, kombinert med bortfall av viktige inntekter og sponsormidler, er årsaken til det økonomiske uføret.
Røa ligger på tiendeplass i Toppserien etter elleve spilte kamper. Nå er det sommerpause i Toppserien. De neste kampene spilles først i begynnelsen av august.
Røa er ikke den eneste klubben i Toppserien som sliter tungt. LSK Kvinner står også på kanten av stupet og risikerer å forsvinne fra kartet.