Sport
Idrettsutøvere får tyn av Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet fant flere mangler under en tilsynsaksjon mot manglende merking av reklame.
– Vi fant mange som ikke hadde merket reklame, eller som merket reklame for dårlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til TV 2.
Sponsører nyter godt av synlighet og at deres profiler har mange følgere på sosiale medier. Men å ikke merke at et innlegg er sponset, kan få store konsekvenser.
Jon Vigdal, som er reklameselgeren til bokseprofilen Cecilia Brækhus, opplyser til TV 2 at han ikke var klar over regelverket.
Kan bli bøtelagt
Han sier videre at de skal sørge for å få merket innleggene tydelig med at de er sponset i fremtiden.
Forbrukertilsynet kan vurdere sanksjoner i form av bøter ved brudd på markedsføringsloven. Eventuelt komme med en tydelig repimande.
Manageren til freeski-kjøreren Tiril Sjåstad Christiansen, Håkon Tønnessen, erkjenner også å ha tatt for lett på reklamemerkingen.
«Tiril er klar over at hun kan bli bedre til å gjøre dette mer synlig i sine innlegg fremover», skriver han i en e-post til TV 2.
Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen mener at det er imaget som det går mest utover ved en slik feil.
– Økonomiske konsekvenser er én ting, men jeg tror den største konsekvensen, som også rammer deg økonomisk, er hvis du mister tillit, sier han til TV 2.