Sport

Idrettsutøvere får tyn av Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet fant flere mangler under en tilsynsaksjon mot manglende merking av reklame.

Cecilia Brækhus sin reklameselger forteller at han ikke var klar over at man må merke sponsede innlegg.
Publisert Sist oppdatert

– Vi fant mange som ikke hadde merket reklame, eller som merket reklame for dårlig, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet, til TV 2.

Sponsører nyter godt av synlighet og at deres profiler har mange følgere på sosiale medier. Men å ikke merke at et innlegg er sponset, kan få store konsekvenser.

Jon Vigdal, som er reklameselgeren til bokseprofilen Cecilia Brækhus, opplyser til TV 2 at han ikke var klar over regelverket.

Kan bli bøtelagt

Han sier videre at de skal sørge for å få merket innleggene tydelig med at de er sponset i fremtiden.

Forbrukertilsynet kan vurdere sanksjoner i form av bøter ved brudd på markedsføringsloven. Eventuelt komme med en tydelig repimande.

Manageren til freeski-kjøreren Tiril Sjåstad Christiansen, Håkon Tønnessen, erkjenner også å ha tatt for lett på reklamemerkingen.

«Tiril er klar over at hun kan bli bedre til å gjøre dette mer synlig i sine innlegg fremover», skriver han i en e-post til TV 2.

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen mener at det er imaget som det går mest utover ved en slik feil.

– Økonomiske konsekvenser er én ting, men jeg tror den største konsekvensen, som også rammer deg økonomisk, er hvis du mister tillit, sier han til TV 2.