Reisenyheter
Dette er de fire mareritt-passasjerene på et fly
Fire typer flypassasjerer kan plage vettet av sine medreisende, ifølge eksperter. Er det deg eller noen andre du kjenner?
Har du noen gang revet deg i håret over enkelte medpassasjerer som har gjort flyreisen til et fullstendig mareritt? Kanskje ønsket dem dit pepper'n gror?
Et britisk adferdsselskap peker ut fire typer flypassasjerer, som kan gjøre turen om bord til en vond og pinefull opplevelse.
Adferdsekspertene i C-Me Colour Profiling gir svar på hvordan og hvorfor enkelte reisende endrer oppførsel når de setter seg på et fly.
– Ekstremt stress kan presse passasjerer inn i uventede adferdsendringer. En vanligvis selvsikker reisende kan bli ubesluttsom, en sosial person kan trekke seg tilbake og en rolig person kan knekke sammen, sier ekspertene til britiske Daily Mail.
– Ved å gjenkjenne forskjellige adferdsmønstre og stressresponser, kan vi bedre forstå hvorfor visse passasjerer blir vanskelige, og hvordan vi kan håndtere disse situasjonene effektivt, fortsetter de.
Flysmart24 har også omtalt saken.
Nedenfor er de fire passasjertypene man kan risikere å støte på under flyturen:
Den krevende passasjeren: Ifølge C-Me Colour Profiling er dette mennesker som verdsetter kontroll og effektivitet, og som fort kan bli provoserte. De er påståelige, blir lett frustrerte og utålmodige. De reagerer på flyforsinkelser, treg service eller endringer i ruteplanen. De kjennetegnes også ved at de stadig påkaller kabinbesetningen, og gir høylytt uttrykk for misnøye.
Den altfor sosiale passasjeren: Dette er reisende som er over normalen pratsomme. De kan starte samtaler, og snakker gjerne høyt, og ofte beveger de seg også rundt i kabinen under flyturen. Spesielt gjelder dette på lange flyturer, hvor disse menneskene ofte kan overkompensere behovet for sosial kontakt.
Se video: Slakter flysete-triks: – Kjempefarlig
Den engstelige passasjeren: – Å fly er en stressende opplevelse for engstelige passasjerer, sier ekspertene. Dette er passasjerer som vanligvis er tilbaketrukket, overveldet og urolige. Disse reisende kan få panikk av turbulens og overfylte kabiner. Noen har flyskrekk. Engstelige passasjerer vil ofte fikle med ting, og unngår øyekontakt under reisen.
Den kritiske passasjeren: Ifølge ekspertene er kritiske passasjerer vanligvis detaljorienterte, negative og svært fokuserte på det de oppfatter som ineffektivitet. De blir ofte irriterte av uorden, endringer i siste liten eller støyende omgivelser. Kritiske passasjerer kan klage på retningslinjer, kritisere flyselskapstjenester eller vise synlig frustrasjon over å bli forstyrret under reisen.