KLM ønsker felles svarteliste for uønskede passasjerer

KLM svartelister passasjerer som lager bråk på flyene i fem år. De ønsker å dele listene slik at også andre flyselskaper nekter slike passasjerer å komme ombord. På bildet må flyplasspolitiet i Moskva ta seg av en uregjerlig passasjer i april 2018.
KLM svartelister passasjerer som lager bråk på flyene i fem år. De ønsker å dele listene slik at også andre flyselskaper nekter slike passasjerer å komme ombord. På bildet må flyplasspolitiet i Moskva ta seg av en uregjerlig passasjer i april 2018. Foto: Dreamstime
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet KLM og en rekke andre aktører innen nederlandsk luftfart ønsker fellestiltak for å få bukt med problemet med uregjerlige passasjerer. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Antallet uregjerlige passasjerer har de siste årene økt såpass at KLM og nå vil forsøke å snu trenden. De vil blant annet gjerne dele sine "No Fly"-lister med andre flyselskaper for at uregjerlige passasjerer virkelig skal kunne holdes på bakken, skriver det danske luftfarts-nettstedet Check-In.

Siden 2019 har KLM registrert en 100 prosent økning i antall uregjerlige passasjerer som selskapets ansatte må forholde seg til. Før korona-pandemien var det rundt 15 passasjerer som ikke kunne oppføre seg ordentlig hver måned, mens antallet i fjor var økt til 30.

Ifølge Check-In.dk sier det nederlandske flyselskapet at rundt 60 prosent av hendelsene som de uregjerlige passasjerene har skylden for skjer om bord i selskapets fly, mens de resterende 40 prosent skjer i terminalen. Alkoholinntak spiller en rolle i godt over halvparten av tilfellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til at passasjerenes oppførsel av og til resulterer i forsinkede eller kansellerte flyreiser, kan aggressive ytringer og fremtoning med til tider voldelige oppførsel også få store konsekvenser for medpassasjerer samt besetningsmedlemmene og andre ansatte.

Artikkelen fortsetter under bildet

KLM svartelister passasjerer som lager bråk på flyene i fem år. De ønsker å dele listene slik at også andre flyselskaper nekter slike passasjerer å komme ombord. På bildet må flyplasspolitiet i Moskva ta seg av en uregjerlig passasjer i april 2018. Foto: Dreamstime
KLM svartelister passasjerer som lager bråk på flyene i fem år. De ønsker å dele listene slik at også andre flyselskaper nekter slike passasjerer å komme ombord. På bildet må flyplasspolitiet i Moskva ta seg av en uregjerlig passasjer i april 2018. Foto: Dreamstime

Inspirert av Norge

Dette er ikke bare et problem for KLM. Derfor signerte en rekke aktører i og rundt nederlandsk luftfart i desember en intensjonserklæring om at de vil jobbe for å finne løsninger som kan snu trenden og redusere utfordringene de uregjerlige passasjerene skaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Intensjonsavtalen er inspirert av lignende dokumenter fra Norge og Irland , og ble signert av Royal Schiphol Group, Transavia, KLM, TUI, Corendon Dutch Airlines, den offentlige påtalemyndigheten og gendarmeriet The Royal Marechaussee, den nederlandske motparten til militærpolitiet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfartstilsynet i Norge signerte sist sommer i samarbeid med ledende aktører i norsk luftfart, en felles erklæring for å ta et tydelig standpunkt mot økende utfordringer med uregjerlige passasjerer.

Dette initiativet støttes av IATA og EASA, og er et sterkt signal om bransjens forpliktelse til å sikre tryggheten til alle som reiser med eller arbeider i norsk luftfart.

Erklæringen fokuserer blant annet på betydingen av klare regler og begrensninger for alkoholkonsum på flyplasser og om bord i flyene, da alkohol og andre rusmidler er blant de største faktorene til uregjerlig oppførsel.

Artikkelen fortsetter under bildet

Noen oppstivere før take-off kan i verste fall ende med flynekt og svartelisting. KLM melder at 40 prosent av episodene med uregjerlige flypassasjerer skjer i terminalen. Alkoholinntak spiller en rolle i godt over halvparten av tilfellene. Foto: Dreamstime
Noen oppstivere før take-off kan i verste fall ende med flynekt og svartelisting. KLM melder at 40 prosent av episodene med uregjerlige flypassasjerer skjer i terminalen. Alkoholinntak spiller en rolle i godt over halvparten av tilfellene. Foto: Dreamstime

Uakseptabel oppførsel

Mark Harbers, som er nåværende minister for infrastruktur og vannforvaltning mens forhandlingene om en ny regjering i Nederland finner sted, fremhever viktigheten av at flypassasjerer føler seg trygge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er uakseptabelt at enkelte personer oppfører seg på en slik måte at de setter sikkerheten til sine medpassasjerer og mannskapet ut av kontroll. Dessverre blir det mer og mer vanlig, og derfor er det viktig at alle parter i fellesskap gjør en innsats for å redusere denne typen hendelser, sier Habers.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Artikkelen fortsetter under bildet.

alkohol og andre rusmidler er blant de største faktorene til uregjerlig oppførsel. En norsk felleserklæring fra luftfartsbransjen fokuserer blant annet på betydingen av klare regler og begrensninger for alkoholkonsum på flyplasser og om bord i flyene. Foto: Dreamstime
alkohol og andre rusmidler er blant de største faktorene til uregjerlig oppførsel. En norsk felleserklæring fra luftfartsbransjen fokuserer blant annet på betydingen av klare regler og begrensninger for alkoholkonsum på flyplasser og om bord i flyene. Foto: Dreamstime

Ekskludert i minst fem år

Underskriverne i Nederland skal blant annet bevisstgjøre at det i mai i fjor ble introdusert en ny digital løsning som skal gjøre det lettere for ansatte i flyselskaper og flyplasser å melde fra om tilfeller av uregjerlige passasjerer.

Det neste trinnet er å finne ut om gjeldende lovgivning tillater alle nederlandske flyselskaper å dele sine flyforbudslister.

Dette gjør KLM og Transavia allerede, og det har som konsekvens at passasjerer som har opptrådt uakseptabelt på en flyplass eller på en flytur med ett av selskapene utelukkes fra å fly med dem begge i minst fem år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– For oss som flyselskap er det ingenting vi prioriterer mer enn sikkerheten til våre passasjerer og besetning, og derfor tolererer vi heller ikke noen form for aggresjon om bord eller på bakken. Konsekvensene for uregjerlige passasjerer er alvorlige fordi deres oppførsel påvirker både de reisende og kollegene våre, sier direktør Leen van Duijn i KLM Security Services ifølge Check-In.dk.