
Rullestolbruker måtte krabbe ut av flyet

Rullestolbruker Adrian Keogh fra Irland valgte å krabbe ut av Ryanair-flyet som landet i Göteborg sent på kvelden. Assistansen han hadde bedt om, dukket ikke opp. Han risikerte å bli sittende i flyet til over midnatt.
Ryanair sier de forsøker å finne ut hva som gikk galt da assistansen til den ryggskadede irske pasasjeren Adrian Keogh ikke dukket opp for å hjelpe han ut av flyet etter landing på Göteborg Landvetter lufthavn.
Flyet landet ved 23-tiden 29. april. Adrian ble fortalt at det kunne ta en time før assistansen kom fram. Assistansen skulle bestå av en mobilheis som kunne løfte han ned fra flyet.
Keogh, som har en ryggradsskade etter en ulykke og har sittet i rullestol siden 2015, ønsket ikke å vente så lenge på grunn av smerter fra reisen og bestemte seg for å krype ned flytrappa.
– Ikke første gang
– Dette er ikke første gang jeg sitter fast på et fly etter at alle andre har gått av, sier den 37 år gamle passasjeren til BBC.
– Det er uakseptabelt. Alt jeg ber om er å kunne reise med verdighet.
Keogh la ut et bilde av seg selv på vei ned flytrappene og skrev hvor opprørt han var over opplevelsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRyanair sier at de undersøkte hendelsen, og at spesialhjelp på flyplassen ble gitt av en tredjepart.
Landvetter beklager
En talsperson for Landvetter lufthavn sier til AeroTime at de "beklager dypt" Keoghs opplevelse på flyplassen.
- På grunn av flere uforutsette hendelser ble assistansetjenesten på flyplassen påvirket av lengre ventetider og oppfylte derfor ikke vår vanlige servicestandard, selv om flyplassens prosedyrer ble fulgt, sier talspersonen.
- Som en konsekvens ble bistandstjenesten forsinket, men på ingen måte «glemt». Igjen, vi beklager veldig lei oss for at ubehagleighetene Keogh opplevde.