Marerittreise om bord på luksusskipet «Norwegian Spirit»

Video: Flere passasjerer tok opp telefonene og filmet kaoset om bord.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tre døgn var flere tusen passasjerer værfast på cruiseskipet «Norwegian Spirit». Dermed ble den kostbare drømmeferien ødelagt for mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stemningen om bord skal ha vært meget dårlig, på kanten til mytteri. Passasjerene har klaget på det de opplever som dårlig og gammel mat, og uhygieniske sanitære forhold.

Cruiseskipet Norwegian Spirit Foto: Piergiuliano Chesi / Wikipedia
Cruiseskipet Norwegian Spirit Foto: Piergiuliano Chesi / Wikipedia

På sosiale medier har frustrerte passasjerer postet sinte meldinger som «Få oss av dette skipet!», «Send oss tilbake til London» og «Vi krever erstatning».

Flere har betalt titusener for det som ble solgt inn som en drømmereise. Nå kommer krav om refusjon av reisen.

Les også: Flom av cruiseskip-turister legger press på byer ved Adriaterhavet

– Mange sinte mennesker

Ifølge flere britiske medier skal skipet ha om lag 2.000 passasjerer om bord. Etter planen skulle «Norwegian Spirit» ha besøkt flere havner i løpet en to ukers seilas.

– Det er mange sinte mennesker på dette skipet. I morges var det nesten opprørsstemning, forteller en passasjer til The Mirror.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipet skulle etter planen ha anløpt havner i Frankrike, Nederland, Norge og Island, men alt gikk ikke som planlagt. Opprinnelig var Belfast oppført som siste stopp. I stedet endte passasjerene opp på Island.

Dårlig vær med kraftig vind og høy sjø blir oppgitt som hovedårsaken til at skipet måtte endre programmet underveis.

– Et mareritt av en ferie

Blant passasjerene er det reisende fra en rekke land, deriblant Storbritannia, USA og Kina. De 2.000 passasjerene har betalt opptil 58.000 kroner hver for cruiset.

– Det har vært et mareritt av en ferie. Flere av toalettene i lugarene er fulle, forteller en av de reisende, ifølge Nettavisen.

Alle passasjerene er nå tilbud 25 prosent rabatt etter det to ukers luksuscruiset.

Cruiseskipet eid av Norwegian Cruise Line, som har hovedkvarter i Florida.

En talsperson for selskapet opplyser at tekniske problemer og krevende værforhold er årsaken til forsinkelsene og endringer i reiseruten.