Flyselskap vil gi passasjerer mulighet til å unngå støyende barn

I et nytt japansk bookingsystem får passasjerene oversikt over hvilke seter i flyet hvor det sitter familier med små barn opp til to år. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
I et nytt japansk bookingsystem får passasjerene oversikt over hvilke seter i flyet hvor det sitter familier med små barn opp til to år. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er du blant dem som ikke kan fordra lyden av sytende og gråtende småbarn på flyet? Da kan et japansk flyselskap kanskje ha løsningen for deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange kjenner seg trolig igjen i denne situasjonen: Et overfylt fly med flere småbarnsfamilier om bord. Det kan lett bety en flyreise med relativt mye støy.

Dette har nå Japan Airlines tatt konsekvensene av. Derfor tilbyr de sine passasjerer å kunne velge bort seter i nærheten av barnefamilier.

På denne måten ønsker flyselskapet å imøtekomme de reisendes ønsker om fred og ro under flyvningen.

Les også: Flypassasjer skulle på do, åpnet nødutgangen

Barn under to år

I det nye bookingsystemet får passasjerene oversikt over hvilke seter i flyet som allerede er bestilt av familier med små barn mellom åtte dager og to år, melder flere internasjonale medier.

«På denne måten kan våre reisende få informasjon om hvor i flyet det sitter barn», skriver Japan Airlines på sin nettside.

Deretter kan du velge ett flysete der du forhåpentligvis ikke vil bli forstyrret under reisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

God respons

Flyselskapet ANA – All Nippon har tilbudt sine passasjerer den samme muligheten i en prøveperiode, og tilbakemeldingene er gode, skriver hangar.no.

Flere reisende har gitt uttrykk for at de setter stor pris på å få vite hvor i flyet det sitter potensielt skrikende unger, noe som kan være forstyrrende på en lengre flytur av flere timers varighet.

Spesielt under lange flyreiser av flere timers varighet er det etterspørsel for dette setetilbudet.

Diskriminering?

Andre reisende mener det grenser mot diskriminering å definere barn som et problem, og stiller spørsmål ved om det er riktig å definere medpassasjerer som et problem.

På Twitter blir det tatt til orde for å merke seter for passasjerer som drikker for mye, har dårlig hygiene eller lager lyder når de spiser.

Les også: Rådyr røykepause på flytoalettet