Hurtigruten bygger om skip til hybrider

MS Midtnattsol bygges om og blir MS Eirik Raude. Her ved Urke. (Foto: Hurtigruten ASA).
MS Midtnattsol bygges om og blir MS Eirik Raude. Her ved Urke. (Foto: Hurtigruten ASA). Foto: Hurtigruten Asa / NPK
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre skip oppgraderes og får nye navn før de sendes på ekspedisjonscruise langs norskekysten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med disse nye cruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Les også: Hurtigruten nektes å seile til Frans Josefs land

MS Midnatsol blir MS Eirik Raude, MS Trollfjord blir MS Maud og MS Finnmarken blir til MS Otto Sverdrup. Hvilke destinasjoner de tre skipene skal seile på langs kysten, blir klart senere i år.

Skipene skal alle bygges om og få batteripakker og hybrid-drift. Det er først gamle MS Finnmarken som får batteripakke, mens rederiet har opsjon på de andre to. De vil også få landstrøm, slik at utslippene ved landligge kan kuttes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Endret drivstoff: Hurtigruteskipene skal gå på biogass

– Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, fortsetter Skjeldam.

Skipene vil også få oppgraderte restauranter, barer, lugarer og samtlige vil få et Hurtigruten Science Center.

Vil ha mindre skip: Hurtigruten vil begrense størrelsen på cruiseskip langs norskekysten