Kritiserer SAS: – Høyt sykefravær og lav tilfredshet

– Vi har ingen pauseområder, og du må nærmest sitte i dokøen og spise lunsj, sier Pål Røine, leder i Norsk kabinforening til Dagbladet.
– Vi har ingen pauseområder, og du må nærmest sitte i dokøen og spise lunsj, sier Pål Røine, leder i Norsk kabinforening til Dagbladet. Foto: GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er tydelige regler for hvor mye hvile man skal ha, sier konstituert sjef for kabinpersonale i SAS Anders Bruhn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kabinforeningsleder Pål Røine opplever at forholdene for kabinansatte har blitt vanskeligere.

Overfor Dagbladet forteller Pål Røine, leder i Norsk Kabinforening, fagforeningen som står for størst organisering av kabinansatte i SAS, om uverdige arbeidsforhold for ansatte i selskapet.

Han opplever at plassmangel er et utbredt problem. Og at man bare har et klappsete å sitte på under lengre flyvninger, begrenser mulighetene for å hvile rygg og bein. Noe som er til belastning etter en lang arbeidsdag.

Han viser til at det er et meget høyt sykefravær og en svært lav tilfredshet blant medarbeiderne.

– Vi har ikke noe pauserom og ikke gode toalettfasiliteter. På 14-timersdager er det et problem. Mange har fått mageproblemer av dette. Da arbeidsbelastningen var mindre og dagene ikke så lange, gikk det på et vis, men ikke nå , sier Røine til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Røine stiller seg kritisk til at det settes flere seter inn i fly for å øke kapasiteten, noe som går på bekostning av personalets arbeidsmiljø. Han har opplevd at personalets hvilemoduler har blitt fjernet for å skvise inn ekstra seter.

Hverdagen blir dermed vanskeligere, spesielt på lengre reiser. Han slår fast at dette er gjort for å kutte kostnader.

Fagforeningen har ikke fått tilfredsstillende respons etter å ha forklart problematikken ovenfor SAS og spurt om passasjerseter kan reserveres for kabinansatte.

I en e-post til Dagbladet innrømmer Anders Bruhn, konstituert sjef for kabinpersonale i SAS, at de ikke deler Røines oppfatning.

– Vi har kontinuerlig oppfølging av crewets arbeidstid og arbeidsbelastning. Det er tydelige regler for hvor mye hvile man skal ha, under og etter flyvning. Disse reglene forholder vi oss til, sier Bruhn til Dagbladet.

Han legger til at organisasjonen har et klart rapporteringsreglement for avvik.

Les også: SAS-pilot tatt med promille