Vurderer å oppgradere «Danskebåten» med nyere skip

Årlig tar rundt 775.000 passasjerer fergeturen mellom Oslo og København, som har blitt DFDS sin største passasjerrute med overnatting. Her ligger Pearl Seaways ved kai. Foto: Tore Meek / NTB scanpix.
Årlig tar rundt 775.000 passasjerer fergeturen mellom Oslo og København, som har blitt DFDS sin største passasjerrute med overnatting. Her ligger Pearl Seaways ved kai. Foto: Tore Meek / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

DFDS-fergene Crown Seaways og Pearl Seaways begynner å dra på årene. Nå vurderer rederiet å sette inn nyere ferger på strekningen Oslo-København.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver ettermiddag setter en av DFDS Seaways sine ferger ut fra Oslo med kurs for København. Årlig tar rundt 775.000 passasjerer turen mellom de to hovedstedene, som har blitt DFDS sin største passasjerrute med overnatting.

Men de to fergene «Crown Seaways» og «Pearl Seaways» som trafikkerer ruten mellom Oslo og København, begynner å dra på årene. Nå vurderer det danske rederiet å sette inn nyere skip på ruten.

– Vi har ikke gjort en endelig beslutning, og vi har jo gjennom årenes løp investert hundrevis av millioner kroner på å opprettholde den høyeste standard. Men i løpet av omlag fem år skal vi nok gjøre en beslutning, sier konsernsjef i DFDS, Niels Smedegaard, til nettstedet Standby.dk.

Les også: Verdens lengste cruise koster 730.000 kroner og skal besøke 59 land

Ifølge rederiets nettsider ble «Crown Seaways» sjøsatt i 1994, mens «Pearl Seaways» ble bygget i 1989. Det gir de to skipene en alder på henholdsvis 25 og 30 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dersom vi skal sette inn nye skip mellom København og Oslo, vil det ta cirka tre år før bestillingen er gjort til vi har dem, sier Smedegaard og legger til at en annen mulighet er å kjøpe nye, brukte skip til å sette inn på ruten.

Ifølge konsernsjefen er det per i dag ikke aktuelt å sette inn batteridrevne ferger på ruten ettersom de foreløpig ikke klarer den 17 timer lange turen mellom de to hovedstedene.

De vil også vurdere om det vil være aktuelt å sette inn mer cruiseaktige skip uten så mye plass til biler.

Ifølge DFDS har ruten mellom København og Oslo en årlig omsetning på rundt 800 millioner danske kroner, rett under en milliard norske kroner. Det tilsvarer fem prosent av rederiets samlede konsernomsetning.

Les også: Cruise på Nilen: Dovne dager og silkemyke netter