Verdens lengste bro åpner denne uken

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalsummen av byggingen av brua ble 164 milliarder kroner, men er ikke åpen for offentlig bruk. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Broen skal koble Hongkong til Macao og den kinesiske byen Zhuhai. Konstruksjonsarbeidet har tatt ni år og har en totalsum på 164 milliarder kroner.

Broen er totalt 55 kilometer lang og skulle opprinnelig åpnes i 2016, skriver nyhetsbyrået CNN. På grunn av gjentatte utsettelser er den først klar til åpning førstkommende onsdag.

Ifølge CNN er broen et hovedelement i en større plan for å gjøre kystbyene til et sentralt punkt for forretning og økonomi som kalles «Greater Bay Area».

På grunn av dette er ikke broen åpen for ordinære innbyggere. Man må ha spesiell tillatelse for å kjøre over broen, og det er i all hovedsak private shuttlebusser og lastebiler som kommer til å kjøre over strekningen. Det går heller ikke offentlig transport over broen, skriver nyhetsbyrået The Guardian.

Les også : Kinas president takket ja til Norges-besøk

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skarp kritikk

En sniktitt på hvordan broen ser ut på nært hold. Foto: Anthony Wallace / AFP
En sniktitt på hvordan broen ser ut på nært hold. Foto: Anthony Wallace / AFP

Prosjektet om å bygge broen har fått skarp kritikk fra mange motstandere som mener det er sløseri av skattepenger. Ifølge CNN er Hongkongs del av regninga på nærmere 73 milliarder kroner, og kommer mens byen må ta hånd om en akutt mangel på offentlige boliger og utbredt fattigdom.

– Jeg tror ikke folk er så begeistret for broen. Det har blitt utsatt så lenge og er så dyrt, og det er allerede andre måter å komme seg til den andre siden av havet, sier Mee Kam Ng , professor i geografi ved det kinesiske universitet i Hongkong, til The Guardian.

Les også : Gruvearbeidere innesperret i kullgruve i Kina