Sosiale medier stadig viktigere i ferieplanleggingen

<p>En ny undersøkelse fra hotell- og reisesøkesiden viser at nesten 1 av 3 nordmenn bruker sosiale medier for å hente inspirasjon til ferien, og når vi har kommet frem logger vi heller ikke av. Foto: NTB Shutterstock</p>
En ny undersøkelse fra hotell- og reisesøkesiden viser at nesten 1 av 3 nordmenn bruker sosiale medier for å hente inspirasjon til ferien, og når vi har kommet frem logger vi heller ikke av. Foto: NTB Shutterstock

En ny undersøkelse viser at nesten én av tre nordmenn benytter seg av sosiale medier når vi trenger litt inspirasjon til ferien. Men når vi omsider har kommet frem, forblir vi pålogget.

Venner og familie er stadig den viktigste inspirasjonskilden når vi lurer på hvor vi skal reise i feriene fremover. Men en ny undersøkelse foretatt av momondo slår fast at sosiale medier seiler inn på en sterk andreplass:

Mens 22 prosent svarte at de brukte sosiale medier til å finne reiseinspirasjon i 2015, var antallet steget til 28 prosent i fjor. Årets undersøkelse viser at tall er økt ytterligere til 30 prosent.

– Bruk av sosiale medier har økt generelt de siste årene og da øker det også på ferie. I tillegg er det mange som benytter seg av muligheten til å «skryte» litt av ferien sin på sosiale medier ved å legge ut bilder og oppdateringer, forteller Line Schjelde, talsperson for momondo i Norge, i en pressemelding.

– Sosiale medier kan også være et utmerket verktøy for reiseinspirasjon, med fremveksten av profiler og personer man kan følge for inspirasjon. Man blir kanskje mer inspirert til å reise et sted når man ser at en man kjenner har vært der, fortsetter hun.

Når vi så først er kommet oss på ferie, er det ifølge undersøkelsen 36 prosent som helt unngår å sjekke jobbmailen for på den måten kunne slappe bedre av. Men når det gjelder sosiale medier, er det andre regler som tydeligvis gjelder:

71 prosent av nordmenn oppdaterer sosiale medier mens de er på ferie. 42 prosent opplyste de oppdaterte med bilder fra ferien, men det som har økt mest er videoer: Fra i fjor økte oppdatering med video fra 33 prosent til 35 prosent.

– I og med at bruken av sosiale medier har økt, har det også fått en større plass i hverdagen vår. Vi forbinder det gjerne ikke med arbeid, derimot brukes det mer som underholdning og avslapning. Det kan virke som nordmenn er flinke til å unngå det meste som har med jobb å gjøre på ferie, avslutter Schjelde.

Personvernpolicy