Flyselskaper varsler økte billettpriser: – Vil øke oppfinnsomheten

Store og små flyselskaper varsler prisøkning på sine billetter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Store og små flyselskaper varsler prisøkning på sine billetter. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store flyselskaper som Lufthansa varsler at det kan bli dyrere for forbrukere å fly i fremtiden. Men det er ikke sikkert at prisstigningen vil bli synlig på selve billetten. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da det tyske flyselskapet Lufthansa la frem sitt halvårlige resultat for kort tid siden, varslet selskapet samtidig at de så for seg dyrere flybilletter fremover, skriver nettstedet flysmart24.no

Flere store, amerikanske flyselskap har også signalisert at at de vil øke prisene på flybillettene sine, og tidligere i sommer annonserte Norwegian at de øker billettprisene på alle sine ruter for å kompensere for stigende drivstoffutgifter, skriver nettstedet.

Vises kanskje ikke på selve billetten

Terje Berge, som er kommersiell direktør i Finn reise, oppfordrer forbrukere til å være på vakt når det gjelder økte priser, fordi de ekstra kronene ikke nødvendigvis kommer til å bli synlig på selve billettprisen.

– Dette vil også øke oppfinnsomheten til å tjene penger på oppsalg og inntekter fra helt andre områder enn de tradisjonelt har gjort. For eksempel når du kjøper en sykkel. Sykkelen har en attraktiv pris på 999. Men dette er netto. Da koster det ekstra for lykt, pedaler og skjermer, sier Berge til flysmart24.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Få vil fly mindre for å spare miljøet

Betaler for ekstratjenester

I 2016 presenterte Sabre Corportation en rapport som viste at flypassasjerer gjerne betaler for ekstratjenester som flyselskapene tilbyr, som for eksempel mer komfortable seter, wifi og bedre mat og drikke. Rapporten viste at reisende i snitt betaler 63 dollar, rundt 522 norske kroner, for tilleggstjenester.

Flysmart24.no skriver at det i fjor ble solgt tilleggsytelser på flyreiser for 82 milliarder dollar på verdensbasis. Ifølge nettstedet hadde Norwegian i fjor en inntekt på fem milliard på tilleggssalget til de reisende. Selskapet skal ha satt seg som langsiktig mål å doble denne inntekten.

Berge i Finn reise sier til nettstedet at han forstår at flyselskapene må øke prisene sine.

– Billettprisene må nødvendigvis gå opp når drivstoff- og valutakostnadene øker, spesielt med de svært lave billettprisene som fins nå. Disse prisene er ikke bærekraftige og vil øke konsolideringen i flybransjen.

Les også: Ni smarte tips om du skal ut og fly