Giganterstatninger etter sommerkaos i flytrafikken

Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser de to siste månedene. Her et foto av G gaten fra flytårnet på Oslo lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser de to siste månedene. Her et foto av G gaten fra flytårnet på Oslo lufthavn. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

SAS skylder passasjerer over 104 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag, ifølge tall fra flyerstatningstjenesten Airhelp.

Mangel på flypersonell, sprengt kapasitet på flyplasser, mye trafikk i luftrommet og streik har ført til unormalt mange kanselleringer og forsinkelser de to siste månedene.

SAS er et av selskapene som har blitt hardt rammet av sommerkaoset i flytrafikken. Som ABC Nyheter tidligere har omtalt innstilte flyselskapet rundt 700 flyavganger grunnet mannskapsmangel i perioden april til juni i år. Dette har forårsaket store utfordringer for nordmenn på ferie.

I henhold til flyerstatningstjenesten Airhelps data, skylder SAS sine passasjerer over 104 millioner kroner i erstatning for kansellerte eller forsinkede flyvninger fra 1. juni og frem til i dag onsdag, skriver Airhelp i en pressemelding.

I tillegg til mangel på piloter og mannskap rapporteres det også om kaos på mange flyplasser rundt omkring i Europa, som har sprengt sin kapasitet og sliter med å håndtere mengder av passasjerer som er ute på feriereise.

Bransjen beklager seg også over trang ATC (Air Traffic Control), eller mye lufttrafikk i det Europeiske luftrommet.

Les også: SAS-krisen: Nær 700 avganger innstilt grunnet mannskapsmangel

Dette er passasjerens rettigheter

I tilfelle av forsinket eller kansellert fly, og i tilfeller der man blir nektet ombordstigning, kan passasjerer ha rett til økonomisk kompensasjon på opptil 600 € per person under visse omstendigheter. Betingelsen for dette er at avreiseflyplassen er innenfor EU eller at det ansvarlige flyselskapet er basert i EU/EØS. Videre må årsaken til forsinkelsen skyldes flyselskapet, og forsinkelsen må etter EC261 regelverket være på mer enn tre timer.
Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer.

Kilde. Airhelp.no

Streik har også rammet flytrafikken de siste ukene, hvor blant annet over 100 000 av passasjerene til Ryanair har vært utsatt.

– Ekstreme utfordringer

Landssjef for flyerstatningsselskapet AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, mener utfordringene flyselskapene står overfor er ekstreme for tiden.

– Sommermånedene er normalt travle for flybransjen, men dette er noe av det mest ekstreme vi har sett. Når flere hundre tusen passasjerer blir rammet, er det selvsagt alvorlig, sier Hermansson i en pressemelding.

Les også: Verdens beste og verste flyselskaper er kåret

Flyselskapenes ansvar

– Forsinkelser og kanselleringer betyr ikke bare at flyselskapene må dekke kost og losji, men passasjerene har i mange tilfeller krav på erstatning. Mangel på mannskap er og blir flyselskapenes ansvar, og i mange tilfeller er også streik innenfor flyselskapenes herredømme. Vi ser at svært mange flyselskap henviser til regelboken når det gjelder erstatning, men det er opp til den enkelte passasjer å kreve inn erstatningen, sier Hermansson.

I 2017 hadde 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser.

Les også: EU-domstolen styrker flypassasjerers rettigheter ved forsinkelser

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært