Mini-Concorde skal fly over Atlanteren på halv tid

Artikkelen fortsetter under annonsen

Allerede i år starter de første flyvningene med Concordes arvtager som fra 2023 skal frakte passasjerer fra London til New York på litt over tre timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det amerikanske selskapet Boom Technology vil innen nyttår være klar med sitt første supersoniske fly «Baby Boom». Det er en tredjedel av størrelsen på Boom-flyet som settes inn i trafikk i 2023.

Boom skal bli et 55-seters overlydsfly med billettpriser på samme nivå som dagens businessklasse. Til gjengjeld skal det fly passasjerer fra New York til London på tre timer og et kvarter. På ruten San Francisco til Tokyo vil flyet også halvere reisetiden, fra dagens 11 timer til fem og en halv, skriver Wall Street Journal.

Selv om det fortsatt er fem og et halvt år til den kommersielle ruten over Atlanteren starter har mange av billettene allerede blitt solgt.

Les også: Jakten på nye Concorde fortsetter

76 fly bestilt

Supersoniske fly

• Supersonisk flyvning er luftfart som går fortere enn lydens hastighet på 1225 kilometer i timen

• 2. mars 1969 tok det supersoniske passasjerflyet Concorde av for første gang.

• I 2000 styrtet et Concorde-fly etter avgang fra Paris.

• Concorde hadde sin siste flygning den 26. november 2003.

De første 10 supersoniske flyene til 200 millioner dollar stykket er bestilt av flyselskapet Virgin Atlantic. Også andre flyselskap har signert kontrakt med Boom Technology. Totalt er 76 fly forhåndsbestilt så langt, skriver Wall Street Journal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Boom-flyet vil ha omtrent samme lengde som en Boeing 737, bare smalere, og ha plass til 55 passasjerer. De fleste radene vil ha ett sete på hver side av midtgangen, med plass til lagring for håndbagasje under setet. Setene vil ha omtrent samme størrelse og benplass som på dagens businessklasse, ifølge selskapet.

Les også: Nasa vil bygge supersonisk passasjerfly (2016)

Norwegian med rekord

Det har ikke vært sivile overlydsfly i drift siden Air France og British Airways parkerte sine Concorde-fly for godt i henholdsvis mai og oktober 2003.

I 1996 satte et Concorde-fly rekord i å fly mellom New York og London på to timer og 52 minutter. Det er tidenes raskeste flyvning mellom de to byene.

I februar i år satte en Dreamliner fra Norwegian ny rekord for den raskeste transatlantiske flyvningen i et subsonisk fly. Ved hjelp av veldig kraftig medvind fløy de fra New York til Gatwick på bare fem timer og ni minutter.

Les også: Det supersoniske passasjerflyet vender tilbake