Meny

Gigantprosjekt i Los Angeles:

Tesla-sjefen vil revolusjonere kollektivtransport

Se video: Elon Musks nye prosjekt kan være løsningen på trafikkkorker i storbyer.
Elon Musks «Boring Company» planlegger et futuristisk transportsystem under Los Angeles, med elektriske vogner som suser avgårde i opp mot 240 kilometer i timen.
Elon Musk (t.v.) under informasjonsmøtet i Los Angeles torsdag 17. mai. Scanpix/Reuters.

Billettene skal ligger på én dollar, ifølge seriegründeren.

Los Angeles er notorisk kjent for sine trafikkorker. Elon Musks tunnelselskap Boring Company har lansert et prosjekt seriegründeren håper vil revolusjonere kollektivtransporten i den amerikanske millionbyen.

Musk er allerede i ferd med å åpne mulighetene for privat romfart gjennom SpaceX, og er direktør for Tesla, en produsent av elektriske luksusbiler.

Den planlagte «Loopen» under LA er ment å være et underjordiske høyhastighetssystem for (privateid) kollektivtransport.

Passasjerene skal fraktes i selvgående elektriske vogner i 200-240 km/t.

– Fungerer som motorvei

«Personlig kollektivtransport», kaller gründeren systemet, som vil bestå av flere tunneler med tilknyttede ministasjoner på størrelse med en stor parkeringsplass (se video over).

Vognene skal kunne ta med 16 passasjerer fra hundrevis eller tusenvis av disse stasjonene rundt omkring i byen. Vognene skal etter planen senkes ned i tunnelsystemet med heis.

Foto: Boring Company.

– En vanlig t-bane stanser på alle holdeplasser, og vognene kan sjelden passere hverandre. Det nye systemet skal fungere mer som en motorvei med avkjøringsfelt, sa Musk under et timelangt informasjonsmøtet i en synagoge i Los Angeles.

Boring Company er fundert på tanken om mer effektiv og billigere tunnelgraving, ikke nødvendigvis ved å oppfinne helt ny teknologi, men ved å effektivisere den som allerede finnes.

Les også: SpaceX skjøt opp verdens kraftigste romrakett

Hva er forskjellen fra t-bane?

Det finnes allerede et t-banesystem i byen, som ifølge Wikipedia er det niende travleste i USA.

Så hva er forskjellen? Boring Company skriver på sitt nettsted: «De elektriske vognene er raskere enn dagens t-banevogner, og er selvgående. Loopen vil være en «ekspress» for kollektivtransport. Ved bruk av en hovedtunell med sidetunneler for av- og påstigning vil passasjerene reise direkte til endestasjonen uten å stanse på andre holdeplasser. Dermed vil gjennomsnittshastigheten til vognene være tett på makshastigheten.»

– Vi regner med å ta omtrent én dollar (8 kroner) per billett, mindre enn en bussbillett i LA i dag, sa Musk på informasjonsmøtet i LA.

Synagogen der møtet ble avholdt ligger nær bydelen der den første prøvetunnelen skal bores.

For passasjerer som har råd til det er systemet også tenkt å kunne transportere en hel bil i høyhastighetsvognene.

Les også: Musk: – Den største faren vår sivilisasjon står overfor

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De planlagte selvkjørende vognene. Foto: Boring Company.

Nabo-protester

En mindre testtunnel er allerede gravd ut, ifølge Boring Company. Foto fra selskapets nettsted.

I fjor vedtok byrådets miljøkomité et unntak fra byens miljøkrav for prosjektet. To nabolagsorganisasjoner i området der det etter planen skal bores, øst i Los Angeles, har allerede gått til søksmål på grunn av vedtaket.

Musk har lovet en miljøutredning for hele systemet før byggestart. Det gjenstår for et samlet byråd å godkjenne testtunnelen.

Eksperter ser flere utfordringer med planene.

– Systemet vil kun være så raskt som Musk kan flytte folk inn og ut av tunnelene, sier tunnel-eksperten Marte Gutierrez til Wired.

Andre spør seg hvordan prosjektet skal finansieres uten offentlige midler. Wired bemerker også: «Protestene man ser fra to nabolag er nok bare en liten forsmak på reaksjonene vil komme når selskapet begynner å grave under de stadige dyrere hjemmene i Los Angeles.»

Les også: Elon Musk: – Tesla-leveransene til Norge bremses

En av «verdens mektigste»

Elon Musk er en sørafrikansk forretningsmagnat med amerikansk statsborgerskap.

I februar rangerte Forbes ham på 53. plass i sin årlige liste over verdens rikeste, og i 2016 på 21. plass over «verdens mektigste mennesker». Musk grunnla Boring Company i 2016.

Boring Company har også visjoner om å knytte New York og Washington DC sammen med en 30 minutters linje. Amtrak-tog mellom de to byene tar i dag 3 timer og 20 minutter.

selskapets nettside kan du lese detaljer om hvordan Boring Company håper å øke hastigheten i tunnelbygging og vognene som skal gå der.

Les også:

Tesla tapte 58 millioner kroner - hver dag

Musk: Koloniseringen av Mars kan starte om fem år

Øvrige kilder: Fortune Magazine

Det røde feltet viser den planlagte testtunnelen. Kart: Boring Company.



Helse og livsstil
Reise
Populært