Vil bevare Dødens jernbane for ettertiden

Dagens endestasjon for det som kalles Dødens jernbane ligger i Nam Tok. Foto: Wikimedia
Dagens endestasjon for det som kalles Dødens jernbane ligger i Nam Tok. Foto: Wikimedia
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tusenvis av liv gikk tapt i byggingen av Thailand-Burma-jernbanen. Nå har en thailandsk provins startet kampen for å få den inn på UNESCOs verdensarvliste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som endestasjon i byen Kanchanaburi i provinsen med samme navn et par timer vestover fra Bangkok, går broen over elven Kwai. Broen, som i dag er blitt en svært populær turistattraksjon, ble udødeliggjort takket være David Leans Oscar-vinnende filmklassiker «Broen over Kwai» fra 1957.

Men mer enn noe annet står broen og jernbanen som går over den som symboler på de grusomme handlingene som fant sted under byggingen mellom 1942 og 1943. Thailand-Burma-jernbanen, som med rette kalles Dødens jernbane, er gjennom årenes løp blitt redusert til en 130 kilometer lang seksjon som ligger på thailandsk side.

Les også: For 70 år siden var dette helvete på jord

(Saken fortsetter under)

Tog på Wang Pho-viadukten med elven Khwae Yai på høyre side.

Kostet mer enn 90.000 liv å bygge

Mellom 1942 og 1943 ble asiatiske tvangsarbeidere og allierte krigsfanger, under nøye oppsyn av den japanske hæren, tvunget til å bygge en jernbanetrasé som forbandt jernbanenettet i Burma (i dag hetende Myanmar) og Thailand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Formålet med jernbanen var å gi den japanske hæren en forsyningslinje over land for felttoget i Burma.

Jernbanetraséen ble hugget ut for hånd gjennom åpne slettelandskap og tettvokst jungel, og tapstallene var enorme: Det er anslått at over 90.000 mennesker omkom under byggingen av jernbanen, som best kan beskrives som et helvete på jord.

Årsaken til de enorme tapstallene skyldtes ikke bare tropiske sykdommer og underernæring, men i like stor grad fangevokternes brutale behandling som står som et av de grusomste i nyere historie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter Japans kapitulasjon ble banen liggende ubrukt, og mesteparten av skinnegangen ble fjernet og solgt.

Les også: KGB-museet i Vilnius: Døden i kjelleren

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Handlingen i «Broen over Kwai» er lagt til japanernes bygging av Thailand-Burma-jernbanen under andre verdenskrig. En bataljon britiske krigsfanger under ledelse av oberstløytnant Nicholsen er tvangsarbeidere og skal bygge en jernbanebro over elven Kwai

Artikkelen fortsetter under annonsen

Minne for ettertiden

Nå ønsker Kanchanaburi-provinsen å få jernbanen inn på UNESCOs verdensarvliste. The Thaiger melder at nesten 52 prosent av de lokale innbyggerne stemte for å få jernbanelinjen anerkjent som verdensarvsted under et møte i provinsen forrige uke.

– Etter den vellykkede offentlige høringen, vil de relevante myndighetene komme til å utarbeide en rapport for å søke om anerkjennelse av Dødes jernbane som verdensarvsted, sier Tharapong Srisuchart, direktør for Arkeologistyrelset.

Skulle de lykkes med oppdraget, vil Dødens jernbane komme i samme selskap som blant andre danske Kronborg slott, Þingvellir nasjonalpark på Island og Bryggen i Bergen.

Les også:

Få trodde på John Capes' mirakuløse flukt fra havdypet

Stalingrad: – Hit, men ikke lenger

Anerkjent statsviter: – Tredje verdenskrig vil bryte ut