Få vil fly mindre for å spare miljøet

Illustrasjonsfoto: AP / Fredrik Von Erichsen
Illustrasjonsfoto: AP / Fredrik Von Erichsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Reduksjon av matsvinn kan ha en mye større effekt på klimautslipp enn å redusere antall flyreiser, mener NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene blir en stadig sterkere konkurrent for dieseldrevne kjøretøy, vi minker personlig forbruk og kildesorterer som aldri før, samtidig som engasjementet er stort når det gjelder plastforsøpling i havet.

Men når det gjelder å endre på reisevanene for å spare miljøet, ser pipen ut til å få en annen lyd.

NHO Reiseliv har fått gjennomført en gallup-undersøkelse som kartlegger i hvilken grad nordmenn er opptatt av å være miljøvennlige når de er på reise.

Resultatet av undersøkelsen, som er gjort blant 1.093 nordmenn over 18 år, viser at kun sytten prosent er villig til å redusere antall flyreiser for å bidra til en grønnere verden.

– Matsvinn viktigere enn flyreiser

I en pressemelding kommenterer administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv at undersøkelsen viser mange nordmenns motvilje til å fly mindre for å bidra til et grønt skifte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Kristin K. Devold, adm. dir. i NHO Reiseliv. Foto: NHO
Kristin K. Devold, adm. dir. i NHO Reiseliv. Foto: NHO

– Flyutslipp står for kun to prosent av verdens CO2-utslipp, mens for eksempel matproduksjon står for åtte prosent. Det betyr at reduksjon av matsvinn kan ha en mye større effekt på klimautslipp enn å redusere antall flyreiser, sier Krohn Devold før hun fortsetter:

– Med rett stimuli, ala omlegging til elbil, vil folk gjøre det de kan for å redusere sitt CO2-avtrykk, uten at de trenger å reise mindre. Fly er ofte nødvendig for å komme seg fra A til B, og alle prognoser viser at vi kommer til å reise mer i fremtiden.

– Derfor må det tilrettelegges for tiltak som er enkle og realistisk å få til for folk flest, som å redusere personlig forbruk, sykle eller velge elbil fremfor diesel eller bensin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Undersjøisk paradis forvandlet til et hav av plast

Større krav til virksomhetene

Et flertall av nordmenn er muligens lite villige til å redusere flytiden, men til gjengjeld viser undersøkelsen at mange er opptatt av å være miljøvennlige når de først er ute på tur:

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av to vil tilpasse feriene sine for å redusere miljøødeleggelser, og rundt en av tre er opptatt av at stedene de besøker, er klima- og miljøvennlige. 35 prosent av de som deltok i undersøkelsen, er villig til å betale litt ekstra for en opplevelse i Norge dersom virksomheten er klima- og miljøvennlig.

– Det betyr at det er viktig for destinasjonene å sertifisere seg som bærekraftige destinasjoner, og at kommuner og reiseliv samarbeider om dette, kommenterer Krohn Devold.

– At såpass mange er villige til å betale ekstra for å bo på et miljøvennlig hotell eller reise med en elektrisk ferje, gjør at det stilles nye og høye krav til reiselivsaktørene om å tilby miljøvennlige produkter og tjenester. Det har allerede skjedd en stor omstilling i reiselivet der arbeidet med å redusere matsvinn er ett av prosjektene med størst miljøgevinst, avslutter hun.

VIDEO: Brian havnet i et hav av søppel da han dykket utenfor dykkerparadiset Bali

Les også:

Solberg markerte krav til søppelfritt hav på nattevandring i Ålesund

Galapagos trues av søppel

Ferieparadis drukner i søppel

Folk gir bort søppel i julegave til barn

Titusenvis i gang med rydding av strender over hele landet