Størst risiko for flystyrt under landing

Flystyrter skjer, men sjansen for å oppleve en er forsvinnende liten. Bilde fra en flystyrt i den russiske byen Irkutsk i 1997. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Flystyrter skjer, men sjansen for å oppleve en er forsvinnende liten. Bilde fra en flystyrt i den russiske byen Irkutsk i 1997. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet Boeing har analysert hvilken del av flyturen det er størst risiko for flystyrt. Heldigvis er sjansen minimal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1 til 11 millioner. Så liten er sjansen for å oppleve en flystyrt. Men uhell skjer, og en fersk analyse fra den amerikanske flyprodusenten Boeing har funnet hvilket tidspunkt i løpet av en flytur risikoen for flystyrt er størst.

Informasjon fra internasjonale, kommersielle flygninger i perioden 2007 til 2016 viser at 48 prosent av all flystyrt skjer når flyet er på vei ned for å lande.

Det skriver britiske The Sun.

Nedstigning og landing utgjør i gjennomsnitt bare fire prosent av tiden flyet er i luften. Det er derfor risikoen for en styrt er størst her.

Tidspunkt med nest høyest risiko for flystyrt er etter takeoff og under oppstigning. 13 prosent av all flystyrt skjer her.

Den lengste delen av flyturen, i det flyet har flatet ut og nådd cruisefart, regnes som den sikreste tiden under reisen. Kun 11 prosent av all flystyrt skjer under cruising, ifølge Boeing.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skulle uhellet likevel være ute, er sjansen fortsatt stor for å overleve. I 2001 regnet US National Transportation Safety Board ut at det var 96 prosent sjanse for å overleve. Tallene var hentet ut fra 568 alvorlige ulykker og flykrasj fra en periode på 18 år.

Les også: Dette er de beste setene på flyet - for enhver anledning