Det supersoniske passasjerflyet vender tilbake

Blake Scholl forklarer nærmere om selskapets planer for fremtidig luftfart.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når «Concorde-forbudet» går ut i 2018, står Boom Supersonic klar med et passasjerflydesign som skal ta deg fra Paris til New York på 3,5 timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste år er det femten år etter at tre fly av typen Concorde landet etter hverandre på Heathrow utenfor London, med titusener av skuelystne, inviterte gjester og utvalgte kunder til stede. Etter å ha fraktet kongelige, film- og popstjerner i nesten tre tiår, var det slutt som følge av økonomiske vansker, terrorangrepet 11. september 2001 og den påfølgende nedgangen i luftfart.

Supersonisk flyvning er luftfart som går fortere enn lydens hastighet på 1225 kilometer i timen, og historien om supersoniske passasjerfly er ikke nødvendig over. CNBC skriver at Boom Supersonics står klare med tegninger til et passasjerfly som skal kunne frakte deg fra San Francisco til Japan på 5,5 timer. Flyet skal ha plass til 55 passasjerer og kommer med en prislapp på to milliarder kroner.

Det som gjorde at Concorde aldri ble lønnsomt, var at amerikanerne i 1973 innførte forbud mot supersonisk flyvning over USA. Men ifølge Boom-sjef Blake Scholl går det mot en reforhandling av lovverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Både Kongressen og Senatet har uttalt seg i positive ordelag om supersonisk luftfart, og Senatet virker særlig interessert i å få opphevet forbudet. Sannsynligvis vil det skje neste år, det er den foreløpige tidslinjen vi forholder oss til, sier Scholl til CNBC.

Hvis alt går etter planen, regner selskapet med å kunne ha de første flyene klar til passasjertrafikk i 2023. CNBC melder at 76 fly allerede er forhåndsbestilt.

Det nye supersoniske passasjerflyet vil ifølge Boom Supersonics mer enn halvere tiden det i dag tar å fly tvers over USA. Foto: Boom Suersonics
Det nye supersoniske passasjerflyet vil ifølge Boom Supersonics mer enn halvere tiden det i dag tar å fly tvers over USA. Foto: Boom Suersonics

Les også:

Kina kjøper Boeing-fly for 300 milliarder

EasyJet ønsker å bruke elfly innen ti år

Ber om fortgang i utviklingen av fly som kan gjennomføre ultralange distanser