Kabinpersonalet på Air Asia-fly fikk panikk i nødsituasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det brøt ut full panikk blant de 145 passasjerene om bord da surstoffmaskene ble utløst etter et fall på 7000 meter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var virkelig oppskakende. Flere av passasjerene tok farvel med hverandre. Jeg tok opp mobilen og sendte en melding til min familie i håp om at de skulle motta den, forteller en passasjer ifølge The Sydney Morning Herald.

Flight QZ535 tok av fra Perth i Australia søndag klokken 11.35 lokal tid og skulle etter planen lande i Bali i Indonesia. I stedet måtte flyet, en Airbus 320, gjøre vendereis etter bare 25 minutters flyvning, ifølge data fra flightradar24.

Les også: Røyk i kabinen tvang SAS-fly til å nødlande

Kabinansatte gråt

– Oksygenmaskene ble utløst og panikken spredte seg raskt. Ingen fortalte oss hva som var i ferd med å skje, forteller en passasjer, ifølge australske 9news.

Det var lite trøst å hente fra kabinpersonalet da flyet plutselig mistet høyde og kabintrykket falt.

Kabinansatte skal ha begynte å skrike og gråte da flyet falt flere kilometer i løpet av få minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Panikken steg på grunn av de ansattes oppførsel. De skrek og så ut til å være gråtkvalt og sjokkert, sier Clare Askew, som var passasjer om bord.

Les også: PR-stunt fra Boeing vekker oppsikt

Drømmer om å opprette verdens lengste flyrute

Air Asia beklager

Flyet landet til slutt trygt i Perth vest i Australia søndag, der flyet hadde tatt av 1 time og 18 minutter tidligere.

Ifølge en talsperson for Air Asia beklager selskapet ubehaget passasjerene ble utsatt for.

– Sikkerheten til våre passasjerer er vår høyeste prioritet. Air Asia ber om unnskyldning for ulempene hendelsen medførte, melder flere britiske medier.

Les også: Ber om fortgang i utviklingen av fly som kan gjennomføre ultralange distanser