Prissjokk og forvirring venter passasjerer som skal sent hjem fra Oslo Lufthavn

Her kan det oppstå kaos om flyene som skal lande sent er forsinket. Illustrasjonsfoto
Her kan det oppstå kaos om flyene som skal lande sent er forsinket. Illustrasjonsfoto Foto: Harald Henden / VG

Ankommer du med forsinket fly til Gardermoen etter midnatt, kan det bli dyrt. Konkurransetilsynet og Forbrukerombudet mener kundene bør få bedre og lettere prisinformasjon.

Taxiregningene

12. juni TAXI 2

Start 88 kr

62 km

58 min

2.275 kroner

15. mai Nedre Romerike Taxi

total 49 min

61 km

fastpris 900

depotavgift 100

tillegg 100

1.100 kroner

GARDERMOEN (ABC Nyheter): Etter klokken 00:50 forlater det siste toget stasjonen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Passasjerer som er uheldige å komme med forsinkede fly kan bli prisgitt taxier. Der varierer skyhøye priser, og forvirringen er komplett.

Holdeplassen foran ankomsthallen betjenes av det privateide selskapet Taxi Depot AS, som styrer køen mot en avgift på hundre kroner. Det beløpet kommer på din regning. I tillegg kommer en rekke andre avgifter, som kan nær doble fastprisen som oppgis på de ulike pristabellene på taxiselskapenes nettsider.

To ganger i kjøpet av mai og juni i år har undertegnede (som er frilansjournalist i ABC Nyheter, red.anm) opplevd å ankomme Gardermoen med svært forsinkede fly. Begge gangene ble jeg stående sammen med andre fortvilte passasjerer på taxiholdeplassen, og høre taxisjåførene tilby turer til priser som er vanskelige å forstå og orientere seg i. Forvirringen er komplett.

– Hva er fastpris, spør noen.

– Hvor skal du? svarer sjåføren

– Til Oslo sentrum, svarer flere

– 1500 kroner, sier en taxisjåfør som leder køen

–1800 kroner, sier en annen.

– Hvor mange er dere? spør en tredje sjåfør

– Hva er taksameterprisen? spør en annen passasjer, og får et ullent svar om at det vil vise seg.

– Må ha ulike priser

Daglig leder Jarle Kanaris i ByTaxi forklarer til ABC Nyheter hvorfor prisene varierer så mye.

– Taksameteret beregner prisen kunden skal betale, og Konkurransetilsynet tillater ikke at sentralene har like priser, da det er ulovlig prissamarbeid. Derfor fastsetter sentralene forskjellige maksimale priser, sier han og legger til:

– Det er kundens oppgave å orientere seg i markedet av forskjellige priser og andre forhold som kan ha betydning for valg av drosje. Dette kan gjøres ved å sammenligne priser på nett, bilene eller be om fastpris fra sjåførene. Norges Taxiforbund har også egen priskalkulator.

Gjermund Nese i Konkurransetilsynet. Foto: Marit Hommedal
Gjermund Nese i Konkurransetilsynet. Foto: Marit Hommedal

Ifølge Konkurransetilsynet har sjåførene plikt til å informere kundene om fullprisen før de aksepterer tilbudet.

– Som kunde har du krav på å få vite hva turen vil koste før du bestiller. Inkludert alle avgifter og tillegg. Det er ikke lov å kreve en høyere pris enn det som oppgis på for eksempel nettsidene deres. Er man mer enn én i bilen, har de heller ikke lov til å ta ekstra betalt for antall passasjerer, med mindre man er flere enn fire, sier avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet Gjermund Nese til ABC Nyheter.

Problemet er at det er vanskelig for kundene å få tilstrekkelig oversikt over den endelige prisen for en drosjetur, og å kunne sammenlikne tilbud fra ulike selskaper.

Les også: Dette har du krav på når flyet er forsinket eller kansellert

Vanskelig å få oversikt

Å begynne å søke etter riktig bil, til riktig pris, på ulike apper, nettsider og blant sjåførene, er ikke lett. Fastprisene som oppgis på nettsidene er halvparten av hva mange opplever å måtte betale. Informasjon om natt-tillegg, depotavgifter og avgifter for å slippe av noen underveis, er ikke oppgitt på pristabellene til mange av taxiselskapene. Noen sjåfører oppgir ikke alle avgiftene før kan har begynt å kjøre.

For utlendinger som ikke forstår norsk blir det nesten umulig, da flere ikke har informasjon på annet enn norsk. Norges Taxiforbund har riktignok en ypperligkalkulator, men den finnes kun på engelsk som fremmedspråk.

Les også: Fire av ti tror reiseforsikringen dekker skader på mobiltelefonen

Stor prisforskjell

Selv sitter undertegnende (som er frilansjournalist i ABC Nyheter, red.anm) i ettertid med to taxiregninger fra Oslo Lufthavn Gardermoen på en mandag, etter at flyet ikke rakk å lande søndag natt. Begge turene delte jeg med tre andre, slik at vi var fire i bilene.

Den ene er fra Taxi 2. Den er på totalt 2.275 kroner for 58 minutter på en 62 kilometer lang tur med start klokken 01:39.

Den andre er fra Nedre Romerike Taxi, med start klokken 01:08. Den endte på 1.100 kroner for totalt 61 km og 49 minutter inkludert et tillegg på kroner 100 kroner for å slippe av mitt reisefølge halvveis.

En forskjell på 1.275 kroner, der den lengste turen var den billigste . Den korteste turen tok derimot lengre tid, hele ti minutter, hvis det er tiden det står på.

Les også: Dette er hva kabinpersonalet vil fortelle passasjerene – men som de ikke kan si

Taksameter eller fastpris?

Forskjellen er at den billigste turen var fastpris, og den dyreste benyttet taksameter. Ifølge taxiselskapenes nettsider vil det stort sett alltid lønne seg med fastpris.

Vi valgte taksameter sist, fordi fastprisen ble oppgitt å være et sted mellom 1. 500 og 1.800,- kroner. På de ulike taxiselskapenes nettsider er en fastpris oppgitt å være på henholdsvis 730 kroner og 860 kroner for dit jeg skulle. Tusen kroner mindre enn hva jeg fikk oppgitt midt på natten utenfor ankomsthallen.

Tilbyr fastpris ved forhåndsbestilling

Taxi 2 har en oversiktlig nettside, der man kan klikke på priser i menyen. Da kommer det opp en fin tabell, og et sidenotat med informasjon om faste priser til/fra Gardermoen fra 650/850 kroner ved forhåndsbestilling, avhengig av om man skal til eller fra Oslo Lufthavn. Da må man ringe et femsifret nummer, som fungerer fra Norge. Fra utlandet må man ringe et annet nummer, som dukker opp først når man klikker på English i menyen.

Taxi 2 sier til ABC Nyheter at man kan opplyse om flightnummerved forhåndsbestilling, slik at sjåføren kan sjekke ankomsttiden hos Avinor. Det som ikke oppgis er at fastprisen har et hentetillegg på 200 kroner, et depottillegg på 100 kr, pluss et helgenattstillegg på 300 kroner. Nattillegget på hverdager er på 200 kroner. Er man flere i bilen, og foretar et ekstra stopp, legger de på ytterligere 100 koner ekstra for avstikkeren. Ergo vil fastprisen i realiteten ikke være fra 850 kroner, men minimum 1350 kroner på en helgenatt.

Les også : Aldersgrense på reiseforsikring

Jo Gjedrem, Fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for følgende områder: Finansielle tjenester, reise og transport. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Jo Gjedrem, Fagdirektør hos Forbrukerombudet og ansvarlig leder for følgende områder: Finansielle tjenester, reise og transport. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Bør få bedre informasjon

Kristoffer Hansen i Oslo Taxiforbund har forståelse for at passasjerene føler frustrasjon.

– Når man kommer ut av ankomsthallen finnes det en skjerm, der man kan taste inn hvor man skal, og få tilbud fra ulike taxiselskaper. Mange av dem står ikke på holdeplassen, men i et depot lenger bak, og kan da kjøre frem til deg, forklarer han.

Depotet tar hundre kroner i avgift for taxiene som står foran ankomsthallen. Kan man be taxien man bestiller frem om å hente et annet avgiftsfritt sted?

– Det kjenner jeg ikke til, svarer Hansen til ABC Nyheter.

Jarle Kanaris i ByTaxi forklarer at når det gjelder kjøring fra flyplassen er det plassert totalt fem bookingterminaler for drosje, hvor sentralenes priser og andre tilbud formidles på en oversiktlig måte.

– Det finnes tre stykk ved Terminal 1 og to stykk ved Terminal 2. Enkelte sentraler tilbyr fastpris som er betydelig rabattert fra taksameterpris, sier han.

Les også: Spania, Hellas og Kroatia på ferierende nordmenns skadetopp

Overmodent for deregulering

Mange finner ikke de nevnte bookingterminalene, og vet heller ikke at de eksisterer.

– Drosjemarkedet er et marked der konkurransen ikke fungerer godt. Det er altfor krevende for kundene å orientere seg. Næringen har altfor mange lover og regler, og vi i Konkurransetilsynet mener det er overmodent for en deregulering. Det burde også legges til rette for økt konkurranse, blant annet at ved at det blir lettere å få løyve, så lenge det stilles krav til fører og bil som sikrer passasjerenes trygghet, sier han.

Hva med Taxi Depot AS? Har de lov til å ha monopol på å drive holdeplassen?

– Der ikke ulovlig å ha råderett over oppstillingsplasser og organisering av drosjetrafikken. De har lov å ta en avgift fra drosjeselskapene. Hvordan de ulike drosjene velger å dekke den kostnaden, for eksempel ved å legge på prisen til passasjerene, har de ingen innflytelse på, sier Nese.

Forbrukerombudet er enige med Konkurransetilsynet i at informasjonen på Gardermoen er for dårlig.

– Det burde være lett og enkelt å få vite hva totalprisen blir. Fastprisen må inkludere alle tillegg. Det er ikke lov å oppgi kun deler av prisen. Dessuten bør denne informasjonen oppgis der man forsøker å få en taxi, slik at den er lett å finne, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til ABC Nyheter.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden