Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Skulpturlandskap Nordland: – Ideen var å se hele Nordland som et «galleri»

Per Kirkebys Varde på Meløy står blant bratte og steile fjellsider som forsvinner i fjorden i dalen nedenfor.
Per Kirkebys Varde på Meløy står blant bratte og steile fjellsider som forsvinner i fjorden i dalen nedenfor. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver kommune er et utsillingsrom. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

NORDLAND (ABC Nyheter): Hva gjør et fylke som mangler sitt eget kunstmuseum? Det lager et museum av naturen isteden, med 35 kommuner og 40.000 kvadratkilometer som utstillingsplass.

36 kunstverk oppført mellom 1992-1998, 2009-2010, og i 2015. 36 kunstnere fra 18 forskjellige land. 35 kommuner. Det er Skulpturlandskap Nordland.

– Tanken bak ideen var at man skulle se hele Nordland som et «galleri», der de ulike kommunene var rom i galleriet. Altså et alternativ til tanken om et tradisjonelt galleri, sier rådgiver i Nordland fylkeskommune, Astrid Kristine Stensønes Arnøy, til ABC Nyheter.

Prosjektet ble initiert av kunstneren Anne Kathrine Dolven i samarbeid med Maaretta Jaukkuri, mens utvikling og realisering av prosjektet ble gjort under ledelse av Nordland fylkeskommune i samarbeid med de deltagende kommunene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Da kong Olav V fikk skarv

(Saken fortsetter under)

Dan Grahams glasskonstruksjon med gjennomsiktige speilvegger Uten navn er plassert langs hovedveien i Vågan kommune i Lofoten. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Dan Grahams glasskonstruksjon med gjennomsiktige speilvegger Uten navn er plassert langs hovedveien i Vågan kommune i Lofoten. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Noen besøker alle 36 kunstverk

Har du besøkt Nordland, er det godt mulig du har sett ett eller flere av kunstverkene. I prosjektet «To på strømmen» sykler ABC Nyheters journalister Roger Grosvold og Elisabeth Bergskaug fra Lindesnes til Nordkapp på elsykkel.

Per Kirekbys Varde i Meløy kommune skal ifølge kunstneren gi tid og ro til refleksjon. Journalist Elisabeth Bergskaug studerer verket. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Per Kirekbys Varde i Meløy kommune skal ifølge kunstneren gi tid og ro til refleksjon. Journalist Elisabeth Bergskaug studerer verket. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

I løpet av de 13 dagene av turen som ble tilbragt i Nordland, besøkte journalistene fem av kunstverkene i Skulpturlandskap Nordland: I Alstahaug, Hadsel, Meløy, Sortland og Vågan kommune.

– Jeg har selv møtt turister, både norske og utenlandske, som faktisk har besøkt alle de 36 skulpturene. Endog et par som har besøkt skulpturene flere ganger! Jeg kaller de superbrukere, sier Arnøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener det at samtlige verk er plassert utendørs, gjør samlingen spesiell.

– I stedet for et tradisjonelt galleri er verkene plassert ute i en unik natur, og får derved en ekstra dimensjon, der verkene også «snakker» med sine fysiske omgivelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva er ditt favoritt-verk i samlingen?

– Jeg har flere verk jeg liker særlig godt, og egentlig er det nettopp det at det ikke er et verk, men en samling som jeg stadig kan søke opp som er det beste.

Saga Galleri: En kul i magen ødela fotograf-drømmen – nå hjelper Elisabeth andre fotografer

(Saken fortsetter under)

Sarkis Zabunyans Dager og netter i Hadsel kommune trekker oppmerksomheten til størrelsens betydning for vår måte å se og forstå verden på. Bygningen kan se både store og små ut, avhengig av hvilket ståsted du betrakter dem fra. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Sarkis Zabunyans Dager og netter i Hadsel kommune trekker oppmerksomheten til størrelsens betydning for vår måte å se og forstå verden på. Bygningen kan se både store og små ut, avhengig av hvilket ståsted du betrakter dem fra. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Fra skepsis til omfavnelse

Det omfattende og kostbare prosjektet var svært omdiskutert i sin spede barndom, men i dag er det regnet for å være en suksess.

I sin prosjektbeskrivelse for Vindenes hus sier Sissel Tolaas at hun ønsker å velge det stedet i Alstahaug hvor været er på sitt mest ekstreme. Hun ønsket å lage et verk som bruker naturelementene, men som samtidig også blir brukt av dem, ifølge nettsiden til Skulpturlandskap Nordland. Dette kunstverket ligger like ved Helgelandsbrua utenfor Sandnessjøen. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
I sin prosjektbeskrivelse for Vindenes hus sier Sissel Tolaas at hun ønsker å velge det stedet i Alstahaug hvor været er på sitt mest ekstreme. Hun ønsket å lage et verk som bruker naturelementene, men som samtidig også blir brukt av dem, ifølge nettsiden til Skulpturlandskap Nordland. Dette kunstverket ligger like ved Helgelandsbrua utenfor Sandnessjøen. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

– Fra først å bli møtt med skepsis er skulpturene i dag omfavnet og tatt aktivt i bruk, både som et kunstobjekt, men også i markedsføring av kommunen. Særlig Rana og Bø i Vesterålen er gode eksempler på dette. Bø kommune har skulpturen Mannen fra havet av Kjell Erik Killi Olsen. De har til og med fått Vinmonopolet til å selge Mannen fra havet- vin , med bilde av skulpturen på vinflasken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2015 fikk Nordlands helt spesielle museum Norsk kulturråds ærespris. I begrunnelsen heter det blant annet.

«Det amerikanske tidsskriftet National Geographic kåret sommeren 2014 Skulpturlandskap Nordland til en av verdens 10 beste skulpturparker.

Prosjektet har evnet å inkludere både lokale, regionale, og internasjonale perspektiver i arbeidet med utviklingen av skulpturlandskapet. Skulpturene både harmonerer med og utfordrer den lokale naturen, samtidig som skulptursamlingen utgjør en helhet.»

Samleside: Les alle artiklene fra prosjektet «To på strømmen»

Følg «To på strømmen» på Facebook!