Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Bybrannen i Ålesund - katastrofen som skapte fremskritt

Jugendstilsenteret i Ålesund ligger i en jugendstilbygning som sto ferdig i 1907. Den er én av ti bygninger i jugendstil som er fredet i byen. Den ble bygget til en apotekerfamilie, og 1. etasje er fremdeles innredet som et apotek.
Jugendstilsenteret i Ålesund ligger i en jugendstilbygning som sto ferdig i 1907. Den er én av ti bygninger i jugendstil som er fredet i byen. Den ble bygget til en apotekerfamilie, og 1. etasje er fremdeles innredet som et apotek. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

En by i ruiner etter en voldsom brann i 1904 satte det norske folk i arbeid, og skapte fotfeste for en helt ny stilart i Norge.

ÅLESUND (ABC Nyheter): På 15 timer, mellom klokken 2 om natten og klokken 17 om ettermiddagen, ble en hel by lagt i ruiner. 23. januar 1904 ble Ålesund rammet av en av de verste bybrannene i Norges historie.

En orkanlignende storm og en uheldig vindretning gjorde at brannen spredte seg fort, og var svært vanskelig å slokke. Rundt 850 hus gikk tapt, omkring 230 ble spart. Om vannverket i byen hadde vært betydelig bedre enn det var, hadde det sannsynligvis ikke vært mulig å redde stort flere bygninger likevel.

Av 12.000 innbyggere ble nærmere 10.000 hjemløse over natten. Utrolig nok gikk bare ett eneste menneskeliv tapt. Brannårsaken ble aldri fastslått, men forklaringen var uforsiktig omgang med ild.

Det er ingen spøk å bli husløs i januar. Bybrannen i Ålesund hadde store konsekvenser for innbyggerne, selv om få menneskeliv gikk tapt. Det var en katastrofe. Men det var en katastrofe som reddet mange norske arbeidsplasser da arbeidet med å gjenreise byen tok til.

Skifer fra Alta, granitt fra Østfold

På en mulitmedial utstilling på Jugendstilsenteret i Ålesund kan besøkende lære om bybrannen, dens konsekvenser og etterspill. I en rekke videoer gjenfortelles historien av skuespillere, som etterligner arkitekter og byggherrer som bidro til gjenreisningen av byen, samt innbyggere og arbeidssøkende som reiste dit.

Ifølge utstillingen lå byggeindustrien i Norge nærmest i brakk etter et krakk i boligmarkedet. Arbeidsledige fra hele landet strømmet derfor til Ålesund etter bybrannen for å søke arbeid.

Behovet for materialer reddet arbeidsplasser fjern og nær. Takstein ble hentet fra skiferbrudd i Alta, marmor fra Eide på Nordmøre, granitt fra Østfold, teglstein fra Trøndelag og Østlandet, og treverk fra hele landet.

Materialene ble brukt til å reise 600 nye byggverk i ruinene der brannen hadde herjet. Rundt 300 av dem var mursteinsbygg. Og flere var bygget i jugendstil.

Les også: Scenen er satt for restaurant «Under» - publikum strømmer til

Jugendstilsenteret i Ålesund ligger i en jugendstilbygning som sto ferdig i 1907. Den er én av ti bygninger i jugendstil som er fredet i byen. Den ble bygget til en apotekerfamilie, og 1. etasje er fremdeles innredet som et apotek. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Jugendstilsenteret i Ålesund ligger i en jugendstilbygning som sto ferdig i 1907. Den er én av ti bygninger i jugendstil som er fredet i byen. Den ble bygget til en apotekerfamilie, og 1. etasje er fremdeles innredet som et apotek. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Hell i uhell

– Det var hell i uhell at byen brant ned. Det var en forferdelig katastrofe, men det gjorde at man kunne bygge opp igjen byen som en murby, sier Solfrid Otterholm til ABC Nyheter.

Hun er kurator og jobber med formidling ved Jugendstilsenteret.

Kurator og formidlingsansvarlig ved Jugendstilsenteret i Ålesund, Solfrid Otterholm. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Kurator og formidlingsansvarlig ved Jugendstilsenteret i Ålesund, Solfrid Otterholm. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Gjenreisingen av byen sammenfalt med en ny, europeisk trend; å reise bygninger i jugendstil, eller Art Nouveau. Inspirasjon fra kontinentet var nådd arkitektene som jobbet i Ålesund etter bybrannen. Mange av husene fra gjenreisingsperioden bærer preg av jugendstil, forteller hun.

Det har gjort Ålesund sentrum helt unikt i norsk sammenheng.

– Et av de fremste trekkene ved Ålesund som by er at vi har denne arkitekturen. Det trekker mange turister. Vi setter stor pris på det vi som bor i byen også, at vi bor i en så vakker by. Kanskje Norges vakreste. Det er mange byer i Norge som har et betydelig antall jugendstilbygg, som for eksempel Oslo og Trondheim. Men de ligger ikke samlet, og du må gjerne ha et trent øye for å gjenkjenne stilarten i enkeltbygninger.

Fakta om Art Nouveau/Jugendstil:

Art Nouveau er den internasjonale betegnelsen for en stilretning innen arkitektur, kunsthåndverk og billedkunst som fant sted ved overgangen fra det 18.- til det 19. århundre.

I Skandinavia brukes gjerne det tyske navnet Jugendstil. Bevegelsen er knyttet til modernitetens fremvekst. Nye materialer og teknikker ble utforsket og historiske forbilder ble forlatt til fordel for et kreativt formuttrykk inspirert av naturens livskraft. Stilen var preget av likeverd mellom kunstartene og en annerkjennelse av håndverkets betydning. Det viktigste kjennetegnet var en dyrking av linjen – enten som den bølgende piskesnerten eller som den geometrisk rette linje. En forkjærlighet for asymmetri sto også sentralt.

Kilde: Jugenstilsenteret.

Det tok tre år å reise byen fra asken

Ruinene etter bybrannen i Ålesund satte det norske folk i arbeid, og ga en oppsving til byggeindustrien i landet.

Det tok tre år å reise byen fra asken. Da hadde innbyggerne i Ålesund fått bredere, renere gater, et bedre kloakksystem, et bedre strømnettverk, og mer brannsikre mursteinsbygg. Ikke minst fikk byen sitt helt eget arkitektoniske særpreg, som trekker nysgjerrige turister fra inn- og utland.

– Det som er spesielt med Ålesund er at husene er samlet i så stor grad som de er. Det skaper et helt unikt bymiljø, mener Otterholm.

Kuratoren forteller litt om hva som kjennetegner jugendstilen, en internasjonal stilretning som oppstod på slutten av 1800-tallet og starten av 1900-tallet.

– Den oppstod flere steder i Europa parallelt og uavhengig av hverandre. Stilen har som et av de fremste kjennetegnene at den går på tvers av arkitektur, design og kunst. Særlig innenfor kunsthåndverk gjorde den seg merket, sier hun.

Helhet er et viktig nøkkelord.

– Noe som er typisk for hus bygget i jugendstil er at innsiden og utsiden henger sammen, rent estetisk. Hver minste detalj i huset skal ha en sammenheng.

I sentrum av Ålesund ligger en rekke bygninger i jugendstil fra tidlig 1900-tall. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
I sentrum av Ålesund ligger en rekke bygninger i jugendstil fra tidlig 1900-tall. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Autentisk jugendstilinteriør

Otterholm viser meg rundt i bygningen jugendstilsenteret befinner seg i. Den er en av ti jugendstilbygninger i Ålesund som er fredet. Bygningen sto ferdig i 1907, og var designet av arkitekt Hagbarth Schytte-Berg. Huset ble tegnet for

familien Øwre, og hadde funksjon som kombinert apotekutsalg og bolig.

Ugler er et gjennomgangsmoment i Apothekergaarden. Foto: Jugendstilsenteret
Ugler er et gjennomgangsmoment i Apothekergaarden. Foto: Jugendstilsenteret

Bygget har asymmetrisk oppbygning, myke overganger og rike vindusformer. Det er utsmykket både ute og inne i stein, tre, blyglass og smijern. Ifølge museet fungerer som det godt eksempel på særnorsk jugendstil, inspirert av dyreornamentikk fra norsk middelalder.

Kuratoren peker ut noen eksempler på helhetlig tenkning, som at treskjæringer formet som ugler er noe som går igjen i de fleste rom.

– Det som er fint med jugendstilsenteret, er at man kan gå inn og se autentisk jugendstilinteriør. Det er ikke så mange som slike bygninger som fremdeles har interiøret og helheten intakt, og de som har det har man kanskje ikke tilgang til.

Kilder: Jugendstilsenteret i Ålesund, Wikipedia.

Samleside: Les alle artiklene fra sykkelprosjektet «To på strømmen»

Apothekergaarden, hvor Jugendstilsenteret holder til, er en fredet bygning hvor ingenting kan endres. Her lå Svanen apothek før i tiden. Foto: Jugendstilsenteret
Apothekergaarden, hvor Jugendstilsenteret holder til, er en fredet bygning hvor ingenting kan endres. Her lå Svanen apothek før i tiden. Foto: Jugendstilsenteret