Les om prosjektetStatus: 45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km
Les mer45 dager gjennomført • 3351 km av 3351 km

Tilbakeblikk «To på strømmen» - uke 3:Sol, regn og havari i postkortlandskap

ABC Nyheters sykkeljournalister, Elisabeth Bergskaug og Roger Grosvold, nyter en lunsj på fjellet på vei fra Volda til Ålesund.
ABC Nyheters sykkeljournalister, Elisabeth Bergskaug og Roger Grosvold, nyter en lunsj på fjellet på vei fra Volda til Ålesund. Foto: ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sykkel gjennom Norge byr på vakre landskap, vennlige mennesker og små øyeblikk som blir til gode minner. Men det hjelper så lite når havari senker pågangsmot og humør til bunns.

Kommentar: Elisabeth Bergskaug
Journalist, ABC Nyheter
Kommentar: Roger Grosvold
Journalist, ABC Nyheter

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er to ting alle nordmenn vet. Norge er et vakkert land, og Norge har mye vær. Én ting er å vite dette. En annen ting er å oppleve dette på kroppen hver eneste dag, mange uker i strekk.

Som de to Oslo-boerne vi er, slutter vi ikke å la oss forbløffe, imponere og fascinere av hvor mektig vakkert Norge er. Etappen fra Volda over fjellet og ned til Standal og Hjørundfjorden på mandag er en av de flotteste etappene vi har hatt så langt. Nesten ikke biler på veien. Fjord og fjell i skjønn forening.

Egentlig er det ganske store deler av turen vår som er sånn. Lite biler. Fjord og fjell i skjønn forening. Ispedd markblomster i alle varianter, og gnistrende grønt gress og løv. Vi forstår hvorfor Norge er et yndet sykkelland. Man kan bli nasjonalromantisk av mindre enn den turen vi er i gang med.

Les om prosjektet: «To på strømmen»: Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etapper uke 3,«To på strømmen»:

  • Mandag: Volda - Ålesund, cirka 75 kilometer.
  • Tirsdag: Ålesund - Otrøya, cirka 65 kilometer.
  • Onsdag: Otrøya - Botnfjordøra, cirka 65 kilometer.
  • Torsdag: Botnfjordsøra - Kyrksæterøra, cirka 110 kilometer.
  • Fredag: Kyrksæterøra - Trondheim, cirka 125 kilometer.
  • Lørdag: Trondheim - Inderøya, cirka 95 kilometer.

Fra sol til regn til sol igjen

Noe annet folk flest vet, er at livet er fullt av oppturer og nedturer. Slik er det nødvendigvis også med en sykkeltur på over 3000 kilometer. Merkelig nok styres opp- og nedturene ofte av været.

Ikke fullt så blid når regnet høljer ned. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Ikke fullt så blid når regnet høljer ned. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Det er vanskelig å være sur når sola skinner fra skyfri himmel, og vi kan sykle i shorts og kortermer. Det har vi ikke hatt vær til å gjøre siden første dag på sykkelsetet.

I Trøndelag denne uken har godværet velsignet oss hele to dager. Det er skjønt og deilig, men det er vanskelig å få i seg nok væske og få nok solkrem på kroppen, og det er fort gjort å bli kokt i toppen. På solskinnsdager vandrer tankene til iskrem og bading i sjøen mens kilometerne fyker forbi.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er en stor kontrast til tankene som fyller hodet når det bøtter ned med regn mens tær og fingre er våte og kalde for tredje timen på rad. Da rømmer tankene til varm sjokolade, raggsokker og den varme dusjen som venter på slutten av etappen. Og så er det plutselig ganske lett å være sur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uke 3 har gitt oss begge deler. Sol og regn, opp- og nedturer. Om hverandre. En fantastisk solskinnsdag torsdag. Masse regn og iskaldt fredag. En fantastisk solskinnsdag lørdag. Alt i samme fylke. Det er ikke lett å henge med på været i Norge. Vi får stadig erfare at vi må være forberedt på alt vær som finnes. Fra storm til snø til tropenetter. Norge, altså.

Oppsummering uke 1: Den første ildprøven er bestått

Hverdagen til folk

Å sykle Norge på langs handler om mer enn opp- og nedturer. Det handler om mer enn å se naturen i det flotte landet vårt. Det handler også om å se menneskene som bor her. Sykling gir deg fine, små innblikk i hverdagslivene til folk.

Et ungt kjærestepar som tar et kjærlig farvel i oppkjørselen, unger som sykler om kapp fra treningshallen, en eldre dame som steller plantene i en særdeles vakker hage full av rododendron, en stresset mor i flott arbeidsdrakt med en bærepose i hver hånd og bilen full av unger, et eldre ektepar som seg koser seg i solveggen i bare undertøyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å få et lite glimt av slike stunder får oss alltid til å trekke på smilebåndet, og er noe av det vi setter mest pris på underveis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppsummering uke 2: Det store kuldesjokket – og veien videre

Blide og fornøyde når vi har nådd toppen av fjellet. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Blide og fornøyde når vi har nådd toppen av fjellet. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

En vedvarende sykkel-nedtur

En gjennomgående nedtur i uke 3, har vært Rogers mange problemer med sykkelen. I siste halvdel av uken har det ballet seg på og det er ikke gått en dag uten at et eller annet problem har dukket opp, skapt forsinkelser og gitt grobun for frustrasjon og oppgitthet.

Samtidig får vi virkelig kjenne på hjelpeløsheten, for ingen av oss er sykkeleksperter og det kommer til et punkt der man ikke aner hva man skal gjøre for å få løst problemet.

Den øverste bremseklossen er ny, den nederste er sykkel-journalist Roger Grosvolds helt nedslitte bremsekloss. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter
Den øverste bremseklossen er ny, den nederste er sykkel-journalist Roger Grosvolds helt nedslitte bremsekloss. Foto: Roger Grosvold/ABC Nyheter

Det startet med bakdekket som vi ved en tilfeldighet oppdaget at var i full gang med å takke for seg. Det ble skiftet ut med et vinterdekk, og dagen etter trillet vi innom et sykkelverksted for å få satt på et nytt sommerdekk. Der fikk vi vite at bremseklosser var fullstendig nedslitt, skruer i ferd med å ramle ut og kjedet var utslitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En viktig lærdom vi gjorde, er å ta inn sykkelen til sjekk når du har bikket 1000 kilometer. For at syklene utsettes for belastning, er det ingen tvil om.

Ytterligere komplikasjoner inntraff da det nye kjedet røyk tvert på Rogers sykkel like etter vi hadde begitt oss videre. Da var det å trille tilbake til butikken og få fikset problemet. Men det skapte ytterligere forsinkelser, med det som resultata at Roger ikke var fremme ved dagsmålet før sent på kvelden.

Lørdag skinte solen og livet var godt på sykkelsetet. Men mot slutten av dagen slo Rogers bakdekk seg vrang nok en gang, en allerede lang tur ble enda lengre og moral, pågangsmot og sykkelglede smeltet som is i ørkenen. Mørke tanker melder seg, sykkelen blir et hatobjekt og man har mest lyst til å gi opp og komme seg hjem så fort som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så lenge sykkelen fungerer slik den skal, kan det være regn og kulde så mye det vil (nesten). Det er først når den streiker at du virkelig får testet ut hvor mye tålmodighet og indre ro du er i besittelse av. For det er i slike situasjoner man virkelig får kjenne på at det er langt mellom verksteder med kunnskap om sykler, og hvor altoppslukende hjelpeløsheten kan bli.

Video: Oppsummering dag 18 av 45 - motivasjonen settes på prøve.

Samleside: Les alle artiklene fra sykkelprosjektet «To på strømmen»