Kaffebar vil gjøre gjestene bevisst sin egen død

En tenåringsjente prøver ut en tradisjonell thailandsk begravelseskiste på Kid Mai Death Awareness Cafe. Foto: AFP
En tenåringsjente prøver ut en tradisjonell thailandsk begravelseskiste på Kid Mai Death Awareness Cafe. Foto: AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

På en morbid kaffebar i Bangkok kan kundene tenke over sin egen dødelighet, liggende i en kiste mens de bestiller drikke med navn som «Død» og «Smertefull».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mang en kaffeelsker har sagt at de ikke føler seg ordentlig levende før dagens første kopp er blitt innatt.

I Bangkok har kaféeieren Veerranut Rojanaprapa tatt dette på ramme alvor og gjort en buddhistisk vri på temabaserte kaffeplasser der gjestene stilles ansikt til ansikt med egen dødelighet og det faktum at livet er kort.

Følelsen av begravelse

På «Kid Mai Death Cafe» finner du navn som «Død» og «Smertefull» på drikkekartet, mens et skjelett sitter drapert på en stol. Midtpunktet er en hvi kiste midt i rommet, der gjestene oppfordres til å legge seg ned i noen minutter for å tenke over sine siste øyeblikk – og samtidig sikre seg rabatt på en drikk.

– Jeg føler at jeg er i en begravelse, sier 28-åringen Duanghatai Boonmoh lattermildt til nyhetsbyrået AFP mens hun sipper en «dødssmoothie» med sjokoladesmak.

Boonmoh har akkurat, i likhet med flere andre nysgjerrige kunder før henne, klatret opp i treboksen før vennene så forseglet lokket over henne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den første tanken som slo meg, var: Hva om ingen åpner den? Hvordan skal du fortelle alle at «Jeg er her, jeg er fortsatt i live»? Jeg tror det er følelsen du har når du vet at du snart skal dø.

Les også: Verdensarvperlen du ikke visste at du måtte få med deg

(Saken fortsetter under)

Kisten skal få gjestene til å bli klar over egen dødelighet og dermed leve et bedre liv som følge av det. Som bonus får du avslag på drikke i baren. Foto: AFP

Reduserer grådighet og sinne

Den thailandske hovedstaden kan skryte av utallige søte og koselige kaffebarer, der tema er alt fra katter og hunder til enhjørninger og havfruer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Eieren av «Kid Mai Death Cafe», Veerranut Rojanaprapa, sier at restauranten hans er mer enn bare en gimmick. Rojanaprapa, som selv er sosialforsker, mente en slik kafé ville være en effektiv måte å lære thaiene om fordelene ved å være bevisst om døden. Omkring 90 prosent av kafegjestene identifiserer seg ifølge Rojanprapa som buddhistiske.

– Ved å være bevisst på døden, reduseres grådighet og sinne. Det buddhistiske konseptet, som er forankret i ideer om ufullkommenhet og uselviskhet, er nøkkelen til å rydde det thailandske samfunnet for kroniske problemer som vold og korrupsjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når man er klar over sin egen dødelighet, vil man gjøre gode gjerninger. Dette er hva Buddha forkynner, forklarer han.

Les også: Thailand vil ha slutt på rykte som sex-reisemål

Anser kontrovers som suksess

Selve opplevelsen av å ligge på innsiden av en kiste, mener Rojanprapa er en effektiv måte å få landets teknologiavhengige ungdom til å ta et skritt tilbake og revurdere sine personlige liv.

– Når tenåringer går ned til kisten og våre ansatte lukker kisten, vil mørket og den trange plassen få de til å bli klar over seg selv og huske de tingene de fremdeles ikke har gjort, sier Rojanprapa og legger til at han selv tenker på sin egen død hver natt.

(Saken fortsetter under)

En av kundene tenker over egen dødelighet på innsiden av kisten. Foto: AFP
En av kundene tenker over egen dødelighet på innsiden av kisten. Foto: AFP

Kafeen - og kisten - tilbyr en påminnelse om dødelighet som ikke alle i nabolaget er like glade for. Selv ser Rojanprapa på enhver kontrovers som et tegn på suksess.

– Jeg elsker alle klager. Fordi hvis de klager, betyr det at de tenker på døden. De er klar over døden.

Les også: Gleder og tragedier - hotellrommene med en historie