Dette er verdens farligste flyplass

Artikkelen fortsetter under annonsen

På en fjellhylle 2.800 meter over havet ender rullebanen i et stup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjellandsbyen Lukla i Nepal er et yndet startpunkt for eventyrlystne fjellklatrere som har Mount Everest som mål. De aller fleste Everest-ekspedisjoner starter med utgangspunkt i denne lille landsbyen 2.800 meter over havet. Men skal du komme deg hit, finnes det kun to måter:

Du kan vandre i syv-åtte dager fra Jiri, eller du kan ta en knappe halvtimelange flyturen fra Katmandu til flyplassen på Lukla, Tenzing-Hillary lufthavn.

Tilsynelatende et enkelt valg, helt til du ser rullebanen, for dette er alt annet enn en konvensjonell flyplass.

Les også: Nepal lager verdens høyeste gratis wifi-nett

Frem til 1999 var det ikke asfalt på rullebanen. Da landet flyene på en svært humpete grusbane. Foto: Chris Solnordal/WikiMedia
Frem til 1999 var det ikke asfalt på rullebanen. Da landet flyene på en svært humpete grusbane. Foto: Chris Solnordal/WikiMedia

Skrekkinngytende rullebane

Den 572 meter lange rullebanen springer ut av fjellsiden med en helling på 12 grader og rullebanen ender i et over 700 meter dypt stup. Man kan kun ta av og lande fra den ene enden, siden nordenden av rullebanen ender i en fjellvegg. Derfor vil det være bortimot umulig å avbryte landingsforsøket på «short final» dersom piloten anser landingen som utrygg. Det sier seg selv da at man ikke trenger å ha flyskrekk for å kjenne hjertet i halsen ved takeoff eller landing her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyplassen topper jevnlig kåringer over verdens farligste og skumleste flyplasser på grunn av disse faktorene og har ikke uventet vært åsted for flere stygge flyulykker.

Dødsulykker

Senest i mai 2017 bommet et fraktfly rullebanen i dårlig vær og skled 200 meter ned skråningen. Piloten og førstestyrmannen omkom, mens et tredje besetningsmedlem overlevde.

Sjekk video: Fryktet flyplass gir pilotene en real utfordring

I høysesongen får flyplassen opp mot 50 daglige ankomster og avganger, dersom været tillater det. Størsteparten av avgangene og ankomstene er fra hovedstaden Katmandu. Myndighetene stiller også strenge krav til fly og pilotene som skal lande på flyplassen, da de må ha intensiv STOL-trening (Short take-off and landing red. amn.).

Sjekk videoen under for flere av verdens villeste og mest spektakulære flyplasser: