Meny

Krystallklar cruisetrend

Fordelen til de små båtene er at de også kan legge til i små havner. Foto: Hilde Oreld
Det kryr av privateide yachter i Kroatia du kan leie deg inn på. – Neste år kommer skjærgårdscruise til å eksplodere, sier daglig leder Erik Haug i Apollo.

Yachten putrer sakte i det asurblå, krystallklare Adriaterhavet, finner en rolig vik, slipper ut ankeret og kapteinen informerer om at det blir et par timers badestopp. Båtens gjester tusler inn på sine respektive enorme lugarer på yachten «Desire», skifter til badetøy og hviner av fryd. Minutter senere dupper de rundt i det ramsalte havet som fortsatt er mange og tyve grader.

I år 2000 dro 9.213 nordmenn til Kroatia. I fjor økte tallet til 142.701 nordmenn. Og kun halvparten bor på hotell. Resten leier privat, enten leilighet, hus, seilbåt eller motoryacht. På førsteplass som forklaring til hvorfor turistene velger Kroatia, er den fantastiske vannkvaliteten, etterfulgt av at det er enkelt og rimelig å reise dit, og de flotte seilmulighetene.

– Neste sommer kommer vi til å ha fjorten fly til Kroatia i uken, sier daglig leder Erik Haug i Apollo og ramser opp steder som Tromsø, Evenes, Bodø, Kristiansand, Haugesund og Kristiansund.

– Skjærgårdscruise kommer til å eksplodere, slår Haug fast.

(Saken fortsetter under)

En idyll ved Adriaterhavet og et av Kroatias mest besøkte områder. Foto: Hilde Oreld

Forventer «Mamma Mia»-effekt

I årets første åtte måneder kunne Kroatia notere seg turistrekord med femten millioner turister, en økning på 14 prosent sammenlignet med året før.

Nordmenns favoritter

  • De fem nasjonalitetene som ferierer mest i Kroatia er tyskere, etterfulgt av turister fra Slovenia, Italia, Polen og Østerrike.
  • Nordmenns favoritter i Kroatia er Makarska, etterfulgt av Dubrovnik, Split, Konavle, Tucepi og Bol.

– I år kan inntektene fra turister bli på mer enn fjorårets 100 milliarder kroner, sier turistminister Gari Cappelli og forklarer økningen med den massive investeringen som er gjort i alt fra mat- og drikkeopplevelser til havner og infrastruktur.

Turismen kommer også til å få hjelp av filmen «Mamma Mia: Here We Go Again», med blant andre Meryl Streep, Colin Firth og Pierce Brosnan. Den første filmen ble spilt inn på Skiathos og Skopelos, og der økte turismen umiddelbart med 13 prosent.

Oppfølgeren skal spilles inn på Vis i Kroatia. I Kroatia skal også den neste James Bond-filmen med arbeidstittel «Shatterhand» spilles inn, og det skal også den neste Robin Hood-filmen. Den er filmet både i Dubrovnik og Istria.

Da et koreansk realityshow ble filmet i Kroatia i 2012, økte antall koreanske gjester med 217 prosent.

Gjennomgått en klassereise

Badestoppet er over, og vi nærmer oss Bol, og senere Hvar på øya Brac, en øy som av Travel Magazine er kåret til en av verdens ti vakreste. Slaraffenlivet på båten byttes med landliv i pittoreske omgivelser. Strendene er så lange at du ikke behøver å legge håndkleet ditt kant i kant med naboens, gågatene er rene og smugene trange. Små vannhull og restauranter ligger side om side.

Byen er full av trange smug og pittoreske, små restauranter. Foto: Hilde Oreld

Når det gjelder mat og vin, har det skjedd en klassereise med Kroatia de siste 10-15 årene. Da hadde de ingen hvite viner og noen få røde – som var tilnærmet udrikkelige. Nå har de både røde og hvite hvor enkelte er særdeles gode. Og liker du italiensk eller gresk mat, vil du elske å spise i Kroatia. Prisnivået er omtrent halvparten av det norske.

– Det er synd at vi får så liten tid i land, sier Jeanette og Peter Pankko.

Paret har vært mye på store cruiseskip tidligere og dette skjærgårdscruiset, med maks 18 kabiner, er deres første. De synes båt er en hyggeligere måte å komme seg til de ulike stedene på enn bil og buss.

– Det beste med denne båten er at det ikke er noen køer, vi får lagt til i de små havnene og det er deilig å ha «hotellrommet» med seg hele veien, sier Peter Pankko.

– Men jeg synes ikke det er så god atmosfære om bord. Lugarene er store og fine, men resten av båten synes jeg er for minimalistisk. Og det er få steder å være sosial. Dessuten irriterer jeg meg over at alt koster penger. Selv en kopp kaffe på dagtid eller en flaske vann, legger hans kone til.

Les også: Her får du billig ferie i 2018

Populært skjærgårdscruise

I båtens spisesal er stemningen bedre enn hos det svenske paret på bord fire. Rundt de tre andre bordene skåles det lystig til lunsj hver eneste dag, og flere av dem vi snakket med gledet seg allerede til neste års skjærgårdscruise. Familien Pankko kommer neppe til å reise igjen.

– Jeg liker ikke å bli vekket klokken seks om morgenen fordi vi skal reise videre, bjeffer fru Pankko.

Muggen eller ei, hun har et poeng. Skjærgårdscruise er blitt så populært at det er trangt om plassen i enkelte av havnene. Båtene, som alle er privateid, får tider å forholde seg til. Nesten som slot-tider på en flyplass. I havnene ligger det kanskje fire skip utenpå hverandre. Skal tidskabalen gå opp, må båten som ligger ytterst reise allerede klokken seks neste morgen. Gjestene på den innerste båten får sove en time ekstra.

Plass til alle

I den kroatiske skjærgården er det nå rundt 150 slike privateide yachter som Apollo eller andre turoperatører leier lugarer på. Båtene har maksimalt lov til å ta 36 passasjerer, og de fleste ukesturene går fra lørdag til lørdag. Enkelte går også fra søndag til søndag.

Det daglige høydepunktet er badestopp. Årsak nummer én til at turister velger Kroatia, er det krystalklare, asurblå havet. Foto: Hilde Oreld

Noen få båter starter i Dubrovnik, men de fleste går ut fra Split. Mellom 10 og 15 nye slike yachter, til en byggekostnad på drøyt 20 millioner kroner per båt, blir sjøsatt på Adriaterhavet hvert år.

– I høysesong koster det rundt 15.000 kroner per person for en uke på skjærgårdscruise. Da er hotellet på sjøen med frokost, lunsj og noen middager, samt flybilletter tur/retur inkludert. Dessuten er du alltid sikret en solstol på dekk. Det er ikke slik at du må stå opp tidlig og legge fra deg en bok og et håndkle for å okkupere den. Båtene har nok plass til alle, lover cruiseansvarlig Astrid Haug i Apollo.

Reiserute

Dag 1: Ankomst Split

Dag 2: Split – Bol – Hvar

Dag 3: Hvar – Korcula

Dag 4: Korcula – Dubrovnik

Dag 5: Dubrovnik – Mljet nasjonalpark

Dag 6: Mljet – Pucisca

Dag 7: Pucisca – Omis (Makarska Riviera) – Split

Dag 8: Split – Norge, eller fortsette ferie

Les også:

Singapore Airlines investerer milliarder i ny design

Bygger spektakulær undersjøisk restaurant

Hotell lanserer egne Instagram-butlere

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 4. november

Reise
Populært