Meny
Les om prosjektetStatus: Dag 29 av 45 dager • 2095 km av 3351 km
Les merDag 29 av 45 dager • 2095 km av 3351 km

Tilbakeblikk «To på strømmen» - uke 1:

Den første ildprøven er bestått

I full fart.

Hvis du noen gang prøver å komme deg fra Lindesnes til Nordkapp, vil du på et eller annet tidspunkt i løpet av turen innse hvor langt det faktisk er.

Kommentar: Roger Grosvold
Journalist, ABC Nyheter
Kommentar: Elisabeth Bergskaug

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

For oss kom dette tidspunktet på dag to. En rute vi trodde skulle være på cirka 90 kilometer, utvidet seg til å omfatte 110 beinharde kilometer på sykkelsetet fordi vi ikke hadde lest kartet riktig. Deretter vokste etappen til 130 siden den tiltenkte veien på et punkt viste seg å være stengt og vi ble dermed tvunget til å ta en solid omvei.

Vi kom oss til slutt trygt frem – slitne, svette og stolte over at vi hadde klart det. Riktignok var vi begge spent på hvordan kroppen ville fungere dagen etter, ingen av oss har vært på langturer med sykkel før vi gikk i gang med dette prosjektet og kroppen blir kjørt hardt fra morgen til vi er fremme en gang ut på dagen.

Men hver morgen har vi våknet og blitt overrasket over at til tross for litt stive lår og legger, så går det overaskende fint å sette seg tilbake på setet og tråkle videre til neste by. Selv ved første ukes slutt, med 420 kilometer på baken, føles kroppen høvelig bra.

Les om prosjektet: «To på strømmen»: Et elektrisk eventyr gjennom Norge

Video: Se starten av To på strømmen fra Lindesnes fyr.

Flotte møter og verdens beste utsikt

Noe som kommer naturlig opp når vi ser tilbake på inntrykk og opplevelser denne første uken, er menneskene vi har møtt og intervjuet underveis. Som for eksempel Kjell Olsen , en av Norges to siste fyrvoktere på Lindesnes fyr, møtet med mesterkokk Nicolai Ellitsgaard på Norges eneste undervannsrestaurant «Under» i Lindesnes, familien Fuglestein i Lyngdal som tar deg tilbake i tid på Paulsens Hotell og Harald Berentsen i Egersund som mener øl er blitt den nye vinen.

Så må det jo sies at vi har verdens beste utsikt når vi sykler oss opp gjennom Norge langs sjøveien. Det fantastiske og varierte landskapet som i løpet av en eneste dag kan gå fra kyststriper til bortgjemte skogsstier, fjelltopper med bratte stigninger for slitne kropper, samt små lokalsamfunn og store byer med et veikart som kan skape frustrasjon når man skal krysse for å komme til den andre siden.

Du kan følge eventyret vårt enda tettere på Facebook ved å klikke her.

Video: Første dag oppsummert: - Er det langt igjen til toppen eller?

Rørt over grenseløs gjestfrihet

Men noe av det sterkeste inntrykket vi sitter igjen med når vi nå er i mål med den første uken på tur, er den grenseløse vennligheten og hjelpen vi opplever å få fra fremmede vi møter underveis. En campingeier i Egersund forbarmet seg over de to stakkarslige syklistene og ga oss søppelsekker til å ha på innsiden av veskene, samt en stor flaske forfriskende brus. En hytteeier i Stavanger lot oss låne skotørker slik at vi kunne starte opp dagen etter med tørre sykkelsko, mens en utleier i Fitjar ønsket oss velkommen med mat og øl på bordet.

Knall og fall på Jæren. Da er det fint å ha en god kollega med seg på tur som hjelper deg opp igjen. Etter at han har tatt bilde, selvfølgelig.

Så må vi ikke glemme Bjørn og Ståle som fant oss via vår Facebook-gruppe og tok kontakt. Bjørn kom som sendt fra oven på et tidspunkt der vi var fortapte i regntunge Stavanger og fulgte oss på sykkel trygt frem til campingen. Dagen etter troppet Ståle opp med sykkelen sin og sørget ikke bare for at vi enkelt fant veien til bussterminalen, men overtalte bussjåføren til å la oss få komme med.

En fremmed på bussen overhørte oss mens vi snakket om sykkelrute og kom med kloke råd om hvor vi heller burde dra for å unngå trafikk samtidig som vi fikk nyte flotte omgivelser med minimalt av trafikanter på veien. Da vi kom til Haugesund, ble vi invitert hjem til en venn og hans kone på et velsmakende kinesisk middag etterfulgt av en uforglemmelig teseremoni der vi fikk smake på noe av det beste kinesisk te har å by på.

Les også: Hvordan sitte riktig på sykkel?

Video: Dag to oppsummert: Stengte veier, regn og motbakker.

Tvilens øyeblikk

Det har vært øyeblikk underveis denne første uken hvor vi begge har spurt oss selv om dette virkelig er noe vi gjør frivillig. Vi har lært verdien av å pakke riktig i sekkene slik at vi ikke må grave oss ned i jakten på regntøy mens det bøtter ned, at det er viktig å være tørr på beina og være sikker på ruten før man drar. Vi har lært at man trenger mer mat enn man kanskje skulle tro og at humøret kan stige betraktelig bare ved å gumle litt energibar, og at 24 timer er for få i løpet av et døgn.

Vindfullt, men flott på Jæren.

Ikke minst har vi lært at elsykkel kun hjelper deg så langt som du er villig til å tråkke, de som sier at å sykle elsykkel er det samme som å kjøre moped vil få seg en kraftig overraskelse den dagen de setter seg på el-sete. Men elsykkelen hjelper deg med det lille ekstra pushet du trenger for å klare en uoverkommelig bakke, til å gi deg litt boost både på fart og mestringsfølelse.

Vi tilbakela de nødvendige 130 kilometrene for å komme oss frem til etappens mål, og den mestringsfølelsen vi kjente på kan knapt beskrives. Samtidig gjør det unektelig noe med selvtilliten å føle at ildprøven er bestått. De neste ukene vil utvilsomt by på utfordringer – utstyr som svikter, regnvær som pisker i ansiktet, feilberegning av avstander og veivalg, bratte stigninger som aldri ser ut til å ta slutt.

Nå er vi kommet til Fitjar og vi er klare for å fortsette reisen opp mot Nordkapp. Men først skal det bli godt med en vel fortjent hviledag.

Les også: Denne kompetansen må du ha før du skal på langtur med sykkel

Video: Dag tre oppsummert: Endelig på Jæren.

Video: Dag fire oppsummert: Tunneler skaper trøbbel.

Video: Dag fem oppsummert: Dyr i veibanen og spektakulære syn:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
15:37 Durek om prinsesse Märtha Louise: – Vi har snakket om ekteskap15:27 Rosenborg møter Linfield i mesterligakvalifiseringen15:04 Million-toalett med dritt-problemer14:46 – Denne utviklingen burde regjeringen stoppe14:43 Legemiddelmangel kan ramme opptil en halv million ganger i året14:38 Skjelven Merkel vekker oppmerksomhet14:10 Foreslår at prøveløslatte nektes pass14:06 Norgesgruppen trekker engangsgrill fra markedet14:03 Filmregissør Knut Andersen er død13:51 Bane Nor holder beredskapsøvelse ved Oslo S13:51 Draghi åpner for nye rentekutt13:48 Varaordfører på Askøy: – Antallet sykdomstilfeller er kraftig redusert13:18 Landslagssjef ber Solskjærs stjerne bytte klubb13:04 Familien og politiet etterlyser gjerningsperson etter funn av død kvinne12:36 Norsk sirkusbransje kjemper for overlevelse12:36 Strammer inn regler for bommer på sideveier12:21 Nå snakker hele verden om denne norske bygda12:13 Leddbåndsskade for Graham Hansen, kjemper mot klokka12:12 EU risikerer å bomme på klimamålene11:57 EUs handelsoverskudd med USA øker11:57 Forskere: Flere barnefødsler ikke god butikk for Norge11:36 Snart mulig å leie e-lydbøker fra folkebibliotekene11:34 – Aldri noe seksuelt eller upassende med Ludvigsen11:33 Jemtlands ektemann viste retten hvordan han mener skuddet gikk av11:31 Facebook lanserer egen kryptovaluta10:55 Danske forskere fant «nytt» folkeslag10:37 – Platini pågrepet i korrupsjonssak om Qatar-VM10:37 Hegerbergs nye trener var i trøbbel for sexistisk kommentar10:23 Journalister bortvist da Mursi ble gravlagt i Kairo10:22 Ny elimineringsrunde i toryenes maktkamp10:20 Klima, skole, eldre: SV går for beste kommunevalg på 16 år10:05 EU-domstolen: Tysk motorveiavgift i strid med reglene09:59 To indiske soldater drept av bilbombe i Kashmir09:58 Færre rammes av akutt hjerteinfarkt og hjerneslag09:56 Truende mann skutt i beinet av politiet i Oslo09:45 Omsetningen i De norske Bokklubbene halvert09:39 Kina advarer USA mot å trappe opp i Midtøsten09:07 Maur setter livet på spill for å redde søsken09:06 Bomsjef betalte millionhonorar til eks-kollega uten anbud09:03 Støtten til kirken vil fortsatt avgjøre hva andre trossamfunn får08:30 Raymond Johansen ut mot bompengepartiet08:23 Havprofessor: – Norge er et lyspunkt08:14 Sterke reaksjoner på VAR-avgjørelse08:12 Pakistansk klatrer omkom, italiener skadd i snøskred i Pakistan08:05 Bompengepartiet nesten like stort som Frp i Sandnes07:54 Trump truer med å deportere millioner av ulovlige innvandrere07:51 Legeforeningen vil vurdere Abbasi-saken07:43 Raymond Johansen om Folkeaksjonen Nei til mer bompenger: – Et totalt useriøst parti07:35 Miljøbevegelsen varsler kamp mot tysk prøveboring sør for Lofoten07:33 EVRY og Tieto fusjonerer07:22 NRK: Abbasi-søsknene til Norge tirsdag07:20 Tolv døde i jordskjelv i Kina07:11 Offensiv Iversen vil utfordre Klæbo06:56 Alle OL-rivalene til cupspillet i fotball-VM06:41 Fire biler brant på Hovseter i Oslo06:36 Tankesmie ber om tettere samarbeid mellom SV og Rødt06:35 Hjelmseth imponert av innsats og vilje06:30 Ap ønsker ikke å endre asylforliket06:26 Asiatiske børser for det meste opp tirsdag06:05 Retten får se rekonstruksjon i Jemtland-saken05:50 Dette skjer i dag05:42 Geolog med ny befaring etter skred i Tromsdalen05:30 Dette skjedde i natt05:06 HRW: Ber FN etterforske Mursis død05:00 FN: 11 milliarder innbyggere i verden i 210004:54 Norge når ikke opp i kåring av Europas mest innovative regioner04:35 NHO-topp refser pelsdyrvedtak04:06 Tvangslovutvalget legger fram innstilling03:17 Brasiliansk entreprenørkjempe søker konkursbeskyttelse02:19 Swedbank fjerner toppledere i Estland01:57 Mann innrømmer delvis skyld i 15 år gammel voldtektssak01:33 USA vil sende 1.000 flere soldater til Midtøsten01:27 Abbasi-søsknene returneres til Norge01:07 Sør-Korea ble slått på dårlig norsk dag, men Graham Hansen-skade bekymrer00:40 Sjögren: – En styrke å vinne på en dårlig dag00:30 Menn stjal Pride-flagg og kom med homofiendtlige tilrop i Oslo00:09 Optimistisk «Caro» håper å rekke åttedelsfinalen23:33 Skytedrama overskygget Raptors-hyllest i Toronto – to personer såret23:20 DN: Frp godtar at bomløsning trekker ut i tid23:16 Amnesty ber Egypt etterforske Mursis død22:54 Caro ordnet VM-avansement, men måtte ut med skade22:30 Mystisk død: Skutt i brystet – sjanglet rundt i timevis22:08 USA advarer mot å gi etter for Iran21:58 SV-representant politianmelder nynazistgruppe for trusler21:55 Kristoffersen: – Jeg har ikke noe problem med å se folk i øynene21:33 Jordskred stanset rett over bebyggelse i Tromsdalen21:02 To trakk seg da Giske fikk styreverv21:00 Østfoldbanen åpnet for trafikk20:59 Kassi-mareritt da TIL vant på Nadderud20:30 Trump med 160 sekunders selvskryt for fire nye år19:50 Trump har satt seg på bakbena: – Norge er bekymret19:17 Kallmyr: – Statsråden kan ikke instruere Utlendingsnemnda om å la familien få bli18:35 Regjeringspartiene klubbet ned gratis skolemat18:21 Ekspresident Mursi død etter kollaps i rettsmøte18:09 FNs klimaeksperter hyller skoleelevers klimastreik18:08 Kristoff sjanseløs i spurten i Sveits18:06 Stor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ17:58 Brann ved toglinje i Østfold17:42 – Høyreekstremt motiv bak tysk politikerdrap17:32 Vinstra-saken: – Å drepe virket interessant
Siste nytt
15:37KulturDurek om prinsesse Märtha Louise: – Vi har snakket om ekteskap15:27SportRosenborg møter Linfield i mesterligakvalifiseringen15:04ReiseMillion-toalett med dritt-problemer14:46Helse– Denne utviklingen burde regjeringen stoppe14:43Helse og livsstilLegemiddelmangel kan ramme opptil en halv million ganger i året14:38PolitikkSkjelven Merkel vekker oppmerksomhet14:10NorgeForeslår at prøveløslatte nektes pass14:06NorgeNorgesgruppen trekker engangsgrill fra markedet14:03KulturFilmregissør Knut Andersen er død13:51NorgeBane Nor holder beredskapsøvelse ved Oslo S13:51PengerDraghi åpner for nye rentekutt13:48NorgeVaraordfører på Askøy: – Antallet sykdomstilfeller er kraftig redusert13:18SportLandslagssjef ber Solskjærs stjerne bytte klubb13:04NorgeFamilien og politiet etterlyser gjerningsperson etter funn av død kvinne12:36KulturNorsk sirkusbransje kjemper for overlevelse12:36MotorStrammer inn regler for bommer på sideveier12:21ReiseNå snakker hele verden om denne norske bygda12:13SportLeddbåndsskade for Graham Hansen, kjemper mot klokka12:12VerdenEU risikerer å bomme på klimamålene11:57PengerEUs handelsoverskudd med USA øker11:57Helse og livsstilForskere: Flere barnefødsler ikke god butikk for Norge11:36KulturSnart mulig å leie e-lydbøker fra folkebibliotekene11:34Norge– Aldri noe seksuelt eller upassende med Ludvigsen11:33NorgeJemtlands ektemann viste retten hvordan han mener skuddet gikk av11:31PengerFacebook lanserer egen kryptovaluta10:55VerdenDanske forskere fant «nytt» folkeslag10:37Sport– Platini pågrepet i korrupsjonssak om Qatar-VM10:37SportHegerbergs nye trener var i trøbbel for sexistisk kommentar10:23VerdenJournalister bortvist da Mursi ble gravlagt i Kairo10:22PolitikkNy elimineringsrunde i toryenes maktkamp10:20PolitikkKlima, skole, eldre: SV går for beste kommunevalg på 16 år10:05MotorEU-domstolen: Tysk motorveiavgift i strid med reglene09:59VerdenTo indiske soldater drept av bilbombe i Kashmir09:58Helse og livsstilFærre rammes av akutt hjerteinfarkt og hjerneslag09:56NorgeTruende mann skutt i beinet av politiet i Oslo09:45KulturOmsetningen i De norske Bokklubbene halvert09:39VerdenKina advarer USA mot å trappe opp i Midtøsten09:07VerdenMaur setter livet på spill for å redde søsken09:06MotorBomsjef betalte millionhonorar til eks-kollega uten anbud09:03PolitikkStøtten til kirken vil fortsatt avgjøre hva andre trossamfunn får08:30NorgeRaymond Johansen ut mot bompengepartiet08:23NorgeHavprofessor: – Norge er et lyspunkt08:14SportSterke reaksjoner på VAR-avgjørelse08:12VerdenPakistansk klatrer omkom, italiener skadd i snøskred i Pakistan08:05PolitikkBompengepartiet nesten like stort som Frp i Sandnes07:54VerdenTrump truer med å deportere millioner av ulovlige innvandrere07:51NorgeLegeforeningen vil vurdere Abbasi-saken07:43PolitikkRaymond Johansen om Folkeaksjonen Nei til mer bompenger: – Et totalt useriøst parti07:35NorgeMiljøbevegelsen varsler kamp mot tysk prøveboring sør for Lofoten07:33NorgeEVRY og Tieto fusjonerer07:22NorgeNRK: Abbasi-søsknene til Norge tirsdag07:20VerdenTolv døde i jordskjelv i Kina07:11SportOffensiv Iversen vil utfordre Klæbo06:56SportAlle OL-rivalene til cupspillet i fotball-VM06:41NorgeFire biler brant på Hovseter i Oslo06:36PolitikkTankesmie ber om tettere samarbeid mellom SV og Rødt06:35SportHjelmseth imponert av innsats og vilje06:30PolitikkAp ønsker ikke å endre asylforliket06:26PengerAsiatiske børser for det meste opp tirsdag06:05NorgeRetten får se rekonstruksjon i Jemtland-saken05:50NorgeDette skjer i dag05:42NorgeGeolog med ny befaring etter skred i Tromsdalen05:30NorgeDette skjedde i natt05:06VerdenHRW: Ber FN etterforske Mursis død05:00VerdenFN: 11 milliarder innbyggere i verden i 210004:54VerdenNorge når ikke opp i kåring av Europas mest innovative regioner04:35PolitikkNHO-topp refser pelsdyrvedtak04:06NorgeTvangslovutvalget legger fram innstilling03:17VerdenBrasiliansk entreprenørkjempe søker konkursbeskyttelse02:19PengerSwedbank fjerner toppledere i Estland01:57NorgeMann innrømmer delvis skyld i 15 år gammel voldtektssak01:33VerdenUSA vil sende 1.000 flere soldater til Midtøsten01:27NorgeAbbasi-søsknene returneres til Norge01:07SportSør-Korea ble slått på dårlig norsk dag, men Graham Hansen-skade bekymrer00:40SportSjögren: – En styrke å vinne på en dårlig dag00:30NorgeMenn stjal Pride-flagg og kom med homofiendtlige tilrop i Oslo00:09SportOptimistisk «Caro» håper å rekke åttedelsfinalen23:33SportSkytedrama overskygget Raptors-hyllest i Toronto – to personer såret23:20NorgeDN: Frp godtar at bomløsning trekker ut i tid23:16VerdenAmnesty ber Egypt etterforske Mursis død22:54SportCaro ordnet VM-avansement, men måtte ut med skade22:30VerdenMystisk død: Skutt i brystet – sjanglet rundt i timevis22:08PolitikkUSA advarer mot å gi etter for Iran21:58PolitikkSV-representant politianmelder nynazistgruppe for trusler21:55SportKristoffersen: – Jeg har ikke noe problem med å se folk i øynene21:33NorgeJordskred stanset rett over bebyggelse i Tromsdalen21:02PolitikkTo trakk seg da Giske fikk styreverv21:00ReisenyheterØstfoldbanen åpnet for trafikk20:59SportKassi-mareritt da TIL vant på Nadderud20:30VerdenTrump med 160 sekunders selvskryt for fire nye år19:50PolitikkTrump har satt seg på bakbena: – Norge er bekymret19:17NorgeKallmyr: – Statsråden kan ikke instruere Utlendingsnemnda om å la familien få bli18:35NorgeRegjeringspartiene klubbet ned gratis skolemat18:21VerdenEkspresident Mursi død etter kollaps i rettsmøte18:09PolitikkFNs klimaeksperter hyller skoleelevers klimastreik18:08SportKristoff sjanseløs i spurten i Sveits18:06ReisenyheterStor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ17:58ReisenyheterBrann ved toglinje i Østfold17:42Politikk– Høyreekstremt motiv bak tysk politikerdrap17:32NorgeVinstra-saken: – Å drepe virket interessant