Meny

Den sibirske «helvetesbroen» krever nerver av stål

Den gamle Kuandinsky-jernbanebroen har blitt den ultimate manndomsprøven for eventyrlystne turister.

Gjennom den sørøst-sibirske regionen Transbajkal går Baikal-Amur-jernbanen og langs den går en grusvei på 4200 kilometer som kalles BAM-eventyret. For eventyrlystne reisende regnes dette som et av verdens farligste landeveiseventyr, og mye av takken for det, skal den 500 meter lange Kuandinsky-broen ha.

Les også:  Lagde kinesisk kopi av Londons berømte landemerke

Krysser på eget ansvar

Den gamle jernbanebroen har for lenge siden blitt erstattet av en nyere ved siden av, som frakter togtrafikken trygt over Vitim-elven. Den slitne broen har ingen rekkverk, er kun drøye tre meter bred og skriker etter vedlikehold. Bilister som tør, får krysse den – på eget ansvar.

Én av dem som utfordret broa, var slovakiske Martin Remis som krysset den i sin Ford Bronco under sitt landeveiseventyr i Russland og Mongolia.

20 meter ned

Værforholdene gjør at de vaklevorne plankene som dekker broa ofte er svært glatte og bilister oppfordres til å holde vinduene nede under krysningen for å minske faren for at bilen tas av vinden. Det er 20 meter ned til elva under.

Les også:  Bussturen som tar pusten fra de fleste

Ifølge britiske Daily Mail pålegges alle som krysser broa å selv sørge for å reparere eventuelle skader de påfører strukturen. Ifølge avisen er det utrolig nok ingen registreringer av alvorlige ulykker eller dødsfall på broen.

Selv store lastebiler forsøker å trosse broen, som du kan se i videoen under:

Reise
Populært