Flyselskapets lettkledde bikini-kalender høster massiv kritikk

Artikkelen fortsetter under annonsen

– VietJet tar oss 50 år tilbake i tid, raser kritikerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det vietnamesiske lavprisselskapet VietJet Air er ikke fremmede for å bruke billige kort for å få oppmerksomhet. Allerede ved lanseringen i 2011 ble de kritisert for å promotere selskapet med bikinikledde modeller.

Ifølge danske Ekstrabladet ga de seg selv også det kledelige kallenavnet «bikini-flyselskapet». De har også tidligere fått mye oppmerksomhet for å ha kjørt egne flyavganger der kabinansatte har hatt bikini-lignende uniformer.

Så da flyselskapet nylig lanserte sin nyeste lettkledde kalender for 2018 og medfølgende bakomfilm på YouTube (se video øverst), var det ikke overraskende at reaksjonene kom relativt raskt.

Går nye veier: Mye hud skal gi bedre flysikkerhet

– Seksualiserer flyvertinner

Temaet for året var «Air Cabin Catwalk» og alle modellene i videoen er profesjonelle modeller fra Vietnam og Thailand og ikke flyvertinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel høster selskapet ramsalt kritikk for å så tydelig spille på sex.

– VietJet tar oss 50 år tilbake i tid ved å seksualisere en kvinnedominert arbeidsgruppe for å tjene litt småpenger på en klein kalender, raser tidligere flyvertinne Heater Pool, ifølge Reuters. Hun har skrevet bok om livet som flyvertinne, der man ofte kunne møte seksuell trakassering.

MYE HUD: Ett av bildene brukt i bikinikalenderen til lavprisselskapet VietJet Air. Foto: VietJet Air
MYE HUD: Ett av bildene brukt i bikinikalenderen til lavprisselskapet VietJet Air. Foto: VietJet Air

Sjekk også: Nakne flyvertinner får nettet til å koke

Tar kritikken med ro

VietJets eier, Vietnams første kvinnelige milliardær Nguyen Thi Phuong Thao,

tar kritikken med knusende ro. Hun mener kalenderen fremhever kvinners rett til å kle seg som de vil, om det så er bikini eller tradisjonelle vietnamesiske plagg, som ao dai.

– Vi har ikke noe imot at folk assosierer oss med bikinier. Gjør det folk glade, så er vi glade, sier selskapets administrerende direktør Luu Duc Khanh til Reuters.

Selskapet påpeker at overskuddet fra kalenderinntektene går til veldedige formål.

11.000 reagerte: Sikkerhetsvideo ble for sexy