Her er broen som skal symbolisere tilknytningen mellom Norge og Russland

Arkitektonisk lyssetting av Bøkfjordbrua, Trifontunnelen og andre vegelementer skal gi ekstra opplevelser langs nye E105.
Arkitektonisk lyssetting av Bøkfjordbrua, Trifontunnelen og andre vegelementer skal gi ekstra opplevelser langs nye E105. Foto: Bernt Nilsen

Verken Ketil Solvik-Olsen eller den russiske transportministeren skal klippe snoren under åpningen av nye E105. De skal knyte den sammen.

I dag, fredag 29. september, er det offisiell åpning av nye E105 som strekker seg fra Bjørkheimkrysset i Sør-Varanger, gjennom hele Russland og Øst-Ukraina før den stopper i byen Jalta på Krim.

Fotograf Bernt Nilsen knipset i går kveld et bilde av Bøkfjord bro som går over utløpet over Pasvikelven.

– Dette bildet ble tatt en sen kveld under utprøving av lyssetting av nye Bøkfjord bro. Til venstre vises den nye Trifontunnelen. Dette er et flott syn på mørke høstkvelder med lysene fra Kirkenes i bakgrunnen, forteller han til ABC Nyheter og legger til:

– Denne nye traseen bidrar til å styrke det nære samarbeidet mellom Norge og Russland.

E105 blir en blålysvei. Foto: Statens Vegvesen
E105 blir en blålysvei. Foto: Statens Vegvesen

Velsignelse, men ikke snorklipping

Snorklipping er tradisjon for åpning av nye veier, men i dag skal verken samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen eller den russiske transportministeren Maksim Skolov klippe snoren.

De skal knyte den sammen for å markere tilknytningen mellom Norge og Russland.

Veien skal også velsignes av den russiskortodokse metropolitten av Murmansk og biskop i Nord-Hålogoland, Olav Øygard.

– I Russland er det vanlig å velsigne veger og andre nye anlegg, og ettersom dette er en felles norsk-russisk markering synes vi dette har vært en fin tradisjon å ta med. Samtidig har vi ønsket å bruke historien om Trifon, som var en munk som levde i området for 500 år siden og som har gitt navn til Trifonhøgda og den nye tunnelen. Slik markerer vi at handel, kultur og mellomfolkelig kontakt har lange tradisjoner i området, sier regionvegsjef i Statens VegvesenTorbjørn Naimak i en pressemelding.

Les også: Norge styrker samarbeidet med Putin i klimakampen

Se video av monteringen av Sør-Varangers nye landemerke over Bøkfjorden:

Ifølge NRK har norske myndigheter brukt 800 millioner kroner på å oppgradering av den eksisterende veien, ny trasé og tunnel og bro over Pasvikelva, som bader i blått lys på bildet øverst i saken.

Russerne har også brukt betydelige summer på å utbedre strekningen fra Murmansk til grensestasjonen på Borisoglebsk.

Les også: Høstferie med finest vær i nord

E105 blir «Blålysvei»

Lysopplegget som har blitt testet de siste dagene, vil ifølge Statens Vegvesen bli en permanent installasjon.

Hensikten med lyssettingen er å gi trafikantene en uvanlig opplevelse, spesielt når det er mørkt og landskapet forsvinner. I tillegg skal det blå lyset skjerpe oppmerksomheten til trafikantene og dermed gi økt trygghet.

– Vi legger vekt på helheten. I tillegg til å lage en trygg veg med høy teknologisk kvalitet, skal vi ha høyt nivå på den arkitektoniske kvaliteten – også når det gjelder lys, sier prosjektleder Kaare Ramberg i Statens vegvesen i en pressemelding.

Les også: CNN: – Norge har det vakreste naturlige underverket

Personvernpolicy